۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

قیمت دلار تا کجا بالا می رود؟

دلیل اولیه بحران ارزی فعلی چیست؟ جواب را همه می دانیم. دلیل واقعی تحریم است. البته دلایل فرعی دیگری هم هست که من آنها در این نوشته ذکر کرده ام. اما علت العلل این بحران فعلی، تحریم است. دلیل تحریم چیست؟ تحریم را طراحی کرده اند برای مقابله با برنامه هسته ای ایران. (البته می گویند که این دشمنی با ایران حتی اگر مسئله هسته ای وجود نداشت موجود بود، اما مسئله این است که برنامه هسته ای همه را بر علیه ایران متحد کرده است و بنابراین فکر نمی کنم بدون وجود برنامه هسته بحران ادامه یابد.) پس تحریم را تا کی ادامه خواهند داد؟ جواب احتمالا این است که تا وقتی که ایران دست از برنامه هسته ای اش بکشد. پس سوالی که شما باید از خودتان بپرسید این است: دلار تا کجا باید بالا رود تا مشکل ایران با غرب بر سر مسئله هسته ای حل شود؟ 5000 تومان؟ 10000 تومان؟ هر جا که فکر می کنید نقطه عطفی برای مذاکرات ایجاد می کند همان نقطه حد قیمت دلار است. من جوابش را نمی دانم. شما حدس بزنید.


۸ نظر:

ناشناس گفت...

چقدر از احمدي نژاد مي‌گيري تا حمايتش كني تا بتونه يارانه نقدي رو از اين راه تامين كنه؟!
خوش باشي.

حجت قندی گفت...

ناشناس:
کاش به جای اینکه ارز رو به 1226 تومن به یه عده نور چشمی بدن این آقایون به نرخ آزاد بفروشن مابه التفاوت رو بدن به همه ملت. بهترین کار البته این نیست و این کار ور نخواهند کرد. ولی اگه این کار رو جای کثافت کاری حالایی بکنند ما مفت حمایتشون می کنیم. و من حامی یارانه نقدی هستم درست گفتید. ضمن اینکه من حتی پول یارانه رو که شما می گیرین هم نمی گیرم!

حجت قندی گفت...

می شه یک کم ضمنا توضیح بدین که این نوشته چه ربطی به کامنت شما داشت؟

ناشناس گفت...

6000

Unknown گفت...

یکی از اصولی که دیگه کاملا" برای من قطعی شده و پرونده ی اون بسته شده این است که دشمنی(یا مشکل)غرب با کشور ما به هیچ وجه مسئله ی هسته ای نیست.
البته یک سؤال دارم .اگر مابه التفاوت به مردم پرداخت بشه آیا نقدینگی و به تبع اون تورم در کشور ما رکورد دنیا رو نمیزنه.رئیس جمهور هم در مصاحبه ی اخیرش این نظر دولت رو تایید کرد که میخواستند همین کار رو بکنند اما واقعا"به نظرتون دیگه خیلی بد نمیشه؟

حجت قندی گفت...

آقای مقیمی: با شما موافقم که دشمنی غرب با ایران فقط بر سر مسئله هسته ای نیست. اما مسئله هسته ای همه غرب رو متحد کرده که قبل از اون اصلا ممکن نبود. من نظر شخصی ام اینه که این برنامه هسته ای هزینه زیادی داره که تحملش خیلی سخت شده. بگذریم که نظر ما اینجا اصلا مهم نیست.

مشکل ارز اینه که ارز کم شده و دسترسی به اون سخت شده. بحث پرداخت مابه التفاوت وقتی که ارزی وجود نداره تقریبا شبیه جک می مونه. دولت اونوقت هزینه اش رو از کجا تعمین کنه؟ اگر با گرون شدن ارز، تنها اتفاقی که می افتاد درآمد اضافی دولت از محل ارز می بود، من با توزیع مابه التفاوت موافق می بودم. اصلا همچو قضیه ای نیست الان.

Unknown گفت...

دکتر هاشم پسران در مصاحبه ای با دنیای اقتصاد، علت اصلی افزایش نرخ ارز رو تورم انباشته توصیف کرده اند.
به نظر من هم این مطلب درست تر به نظر میاد تا تحریم به دو دلیل
1شما میدونید که مدیریت کشور باید علاوه بر برنامه ریزی برای وضعیت فعلی افق بلند مدت رو هم در نظر داشته باشه و این امر واجب عینی است نه مستحب.با این مقدمه دولت دکتر به اندازه ی 100 سال گذشته(طبق آمار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام) درآمد ارزی حاصل از نفت داره.
یعنی از اون موقعی که نفت توی مسجد سلیمان کشف شد تا سال 90در آمد ارزی حاصل از نفت ایران1174میلیارد دلار بود که 538میلیارد دلارش(دقیق یادم نیست ولی قطعا همین حدود بود)در دولت های نهم و دهم بود.
حالا اگر این ارز درست مدیریت میشد اونم نه با بگیر و ببند وارد کننده،یا سیاه کردن لیست عظیم کالا های ممنوعه الآن ما میتونستیم پیش دستانه با منابع عظیم ارزی تحریم رو آغاز کنیم که به سبب پیام های مستقیم به تحریم کنندگان قطعا" خیلی مؤثر میشد.
2-از طرفی در نظر داشته باشید که به نظر من(به عنوان یک دانش آموز عامی)ارزش دلار در هشت سال گذشته مصنوعی پایین بود(باتوجه به چهار خط مقاله که خوندم)واضح است که مانند بشکه ی باروتی میموند که منظر یک کبریت کوچک بود.اون کبریت بسته شدن کانال ارتباطی امارات بود و الا ممکن بود حتی اگر هم تحریم نمی شدیم این تفاوت قیمتی باشدت بیشتری تخلیه بشه.
لذا فکر میکنم تحریم نه علت،بلکه بهانه ای برای تخلیه بود.

حجت قندی گفت...

من نوشته ای مثل اونچه که دکتر پسران گفتند در چهار سال پیش نوشتم:

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=129671

که همونی رو می گه که دکتر پسران می گه.