۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

تصمیم احمقانه و خطرناک اروپایی

نمی دانم که آیا داستان کمک اقتصادی (بیل آوت یا bailout)به قبرس را دنبال کرده اید یا نه. یک کار احمقانه ای کرده اند که قرار است به ازاء کمک به قبرس، بانکهای قبرس و دولتش بپذیرند که درصدی از سپرده های بانکی که توسط افراد در بانکها گذاشته شده به آنها پرداخت نشود. کجای این داستان خطرناک و احمقانه است؟ آنجایی که به همه سیگنال می دهد که از این به بعد اگر کشوری از اعضاء اتحادیه اروپا دچار مشکل شد، یک راه حل این خواهد بود که درصدی از سپرده های بانکی به سپرده گذاران پرداخت نشود. این تصمیم به همه سپرده گذاران این سیگنال را می دهد که پولشان را از بانکهای کشورهای مشکل دار بردارند و بگریزند. که این رسپی است برای آنچه در غرب فرار بانکی (bank run) نامیده می شود. اگر تاریخ رکود بزرگ یا رکود اخیر را فراموش کرده اید، محض یادآوری هر دو رکود از فرار بانکی شروع شد. مخصوصا آن رکود بزرگ. بعضی ها مثل الاریان معتقدند که فرار بانکی می تواند همین فردا دوشنبه رخ دهد.

تصمیمات احمقانه اروپایی فعلا تمامی ندارند.

پ.ن. کسی ترجمه فارسی bank run را می داند. من آنرا فرار بانکی ترجمه کرده ام بدون اینکه ترجمه بانکی آن را بدانم.

۱۳ نظر:

ناشناس گفت...

bankgorizi, shayad

ناشناس گفت...

توصیه میکنم حسینی و بهمنی برن نسخه بپیچن براشون.
اقتصاد یه دفعه ناک اوت خواهد شد.

Unknown گفت...

آقای دکتر درخواستی داشتم که اگر امکانش هست بررسی کنید.
همون طوری که میدونید انتخابات ریاست جمهوری نزدیک هست.تقاضا دارم شما اقتصاددانان برنامه های کاندید ها را مطالعه کنید و به وسیله ی وبلاگ و روزنامه و ...اصلح را به مردم معرفی کنید.

ناشناس گفت...

با سلام و تبريك نوروز
پيرو نوشتار اين دوستمون كه درخواست بررسي برنامه هاي نامزدهاي انتخاباتي رو دارنداز شما خواهش مي كنم كه بخشي به نام ارتباط با من در وبلاگتون راه اندازي كنيد تا برخي پيشنهادات جداي از نظرات مرتبط با يك موضوع بتونه با شما مطرح بشه

Amir H. گفت...

اقای قندی عزیز,با عرض معذرت می خواستم بدونم چرا حتی افرادی که به امریکا مهاجرت می کنند مثل امریکایی ها بقیه دنیا رو از بالا نگاهمی کنند? عزیز من شما یه دانشگاهی هستی .شما چطور میتونی از دور و به این راحتی تصمیمات ١٧ وزیر اقتصاد یک اتحادیه را احمقانه بخونی!! دفعه قبل تا مدتها به ما خبر نابودی یورو را میدادید در حالی که ما که در اتحادیه هستیم چنان چیزی رو احساس نمی کردیم. و بعدا خودتون موتوجه قضاوت زود هنگامیتون شدید. حالا دوباره با این قضیه قبرس دوباره پیشداوری شرو ع شد. شما اگر بیشتر در مورد موضوع اطلاع حاصل می کردید متوجه می شدید که قبرس الان مثل ایسلند ٤ سال پیش است. با این تفاوت که بانکهای قبرس شده اند Off shore برای فرار مالیاتی وسرمایه های از جمله روس. برای همین وزیر اقتصاد المان گفت که شهروندان اوروپا نباید هزینه سرمایه های فراری را بدهند. با تشکر در انتظار مطالب پر بار اموزنده شما بدون پیشداوری هستیم .

حجت قندی گفت...

به امیرخان:

شما گفتید:
"می خواستم بدونم چرا حتی افرادی که به امریکا مهاجرت می کنند مثل امریکایی ها بقیه دنیا رو از بالا نگاهمی کنند? عزیز من شما یه دانشگاهی هستی .شما چطور میتونی از دور و به این راحتی تصمیمات ١٧ وزیر اقتصاد یک اتحادیه را احمقانه بخونی!! "
دوست عزیز: کار احمقانه کار احمقانه است. امریکاییها هم کارهای احمقانه بسیار کرده اند و می کنند. مثلا حمله به عراق که یکی از بزرگترین حماقتهایی بود که دولت امریکا انجام داد و نحوه ادامه جنگ در اونجا را که دیگه حرفش رو نزنید. یا بحث های مداوم بر سر بودجه و بدهی که دولت امریکا را تبدیل به منبع عدم اطمینان در اقتصاد کرده است و غیرو. از حماقتهای اقتصادی در داخل ایران می گذریم که قابل مقایسه با اینها اصلا نیست.

البته یک احتمال نظریه توطئه ای هم می دهم که این تصمیم اروپا اصلا احمقانه نبوده و بلکه عمدی بوده که اخطاری بدهند به همه و مخصوصا کشورهای کوچکی مثل قبرس که می خواهند مرکز مالی شوند که وقتی گرفتاری برایشان پیش می آید به هیچ وجه انتظار حمایت بانک مرکزی اروپا را نداشته باشند مگر آنکه واقعا خودشان هم نابود شوند. تصمیم اخیر اروپا در حقیقت اقتصاد قبرس را به ذلتی نشانده که دهه ها طول خواهد کشید از این وضع بیرون بیاید.

نکته دیگر اینکه قبرس مانند ایسلند نیست به این دلیل که ایسلند واحد پول خودش را داشت و این باعث شد که برای نجات خودش نیاز به تصمیم کشورهای اروپایی نداشته باشد.

گفته اید که "در انتظار مطالب پر بار اموزنده شما بدون پیشداوری هستیم". دوست عزیز، من همیشه با پیشداوری می نویسم. وانمود می کنم که چنین نیست، (مانند همه کسانی که وانمود می کنند که پیشداوری نمی کنند و به اصطلاح بایاس نیستند اما به واقع هستند.) خواننده همیشه باید متوجه بایاس نویسنده باشد.

و درباره یورو: من هنوز هم معتقدم که یورو به سبکی که الان هست موجود نخواهد بود. مکانیسم یورو باید تغییری اساسی کند که از مشکلات شبیه آنچه که در یونان پیش آمده در آینده جلوگیری شود.

حجت قندی گفت...

به ناشناس:
واژه بانک گریزی جالب است که من از این به بعد از آن استفاده خواهم کرد.

حجت قندی گفت...

به آقای مقیمی:

شوخی می فرمایید البته.

حجت قندی گفت...

به ناشناس:

خیلی ممنون از پیشنهاد شما. ولی این کار باعث تعهدی می شود که می ترسم از عهده آن بر نیایم.

خیلی ممنون به هر حال.

ds گفت...

آقای قندی سال نو مبارک، یه سوال داشتم در مورد نحوه تامین سرمایه مالی قبرس برای کاهش کسری بودجه دولت،کسایی که اخبار بحران بدهی ها رو دنبال کردن میدونن که به دلیل عدم توازن بودجه دولت ها و بدهی های بیشتر از درآمد(GDP) دولتها اوراق قرضیه منتشر کردن تا این قضیه رو حداقل کاهش بدن اما چرا قبرس نمی تونه همچین کاری کنه؟
(البته یه لطف کنید اشتباهات محتوایی متن بالا رو هم تصحیح کنید)

حجت قندی گفت...

به ds

خیلی ممنون سال نو شما هم مبارک.
مجموع سپرده های بانکی در بانکهای قبرس حدود هشت برابر تولید ناخالص داخلی قبرس هست. دولت قبرس رو هم فرض کنید که تقریبا 40 درصد تولید ناخالص داخلی قبرس گردش مالی داشته باشه. یعنی برای اینکه سپرده های بانکی در قبرس به وسیله دولتش تضمین بشن و از بانک گریزی جلوگیری بشه، دولت قبرس باید مثلا تا 20 برابر بودجه اش توانایی قرض کردن داشته باشه که همچو چیزی غیر ممکن هست چون بازارها می دونن که دولت قبرس اصلا توانایی بازپرداخت این پولها را نخواهد داشت.

ناشناس گفت...

با سلام و وقت به خیر
به نظر شمابا توجه به عدم اتخاذ سیاست های صحیح پولی دولت و وجود تحریم ها، امکان دارد که واحد پول ملی ایران مجدداً devalue شود؟ آیا تجربه ای مشابه قبرس یا بدتر را می توان برای مردم ایران از نظر اقتصادی متصور شد؟

حجت قندی گفت...

ناشناس:
جواب سوال شما رو در کوتاه مدت نمی دونم. در درازمدت قطعا ارزش ریال ایران بیشتر کاهش خواهد یافت. اما در کوتاه مدت، فاکتورهای غیراقتصادی به حدی دخیلند که قدرت هر پیش بینی را از فردی که به مسائل اقتصادی نگاه می کند می گیرد.