۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

مرزها در اروپا ناپدید می شوند.

به این عکس توجه کنید. این عکس رستوران والدهیم در مرز بین سوئیس و آلمان است. آن خط که می بینید مرز است که به وسیله صاحب رستوران کشیده شده که به مشتریانش این انتخاب را بدهد که در کشوری که دوست دارند بنشینند و غذا بخورند. تمدن که می گویند همین است. برای من این عکس از این جهت جالب است که در تقریبا تمامی بقیه جهان، مرزها در حال مشخص تر و دیواری تر و سیم خاردار تر شدن هستند. به امید روزی که مرز ایران و همسایگانش و همه دیگر مرزها هم از این دست شود.

عکس از فایننشیال تایمز است. عکس های دیگری از مرزهای از بین رفته در اروپا در همان مقاله چاپ شده است.

۵ نظر:

Unknown گفت...

تفاوت فرهنگی،اقتصادی و شرایط اجتماعی میان آلمان و سوییس ناچیز است.
اما میان ایران و همسایگانش مانند افغانستان،پاکستان و عراق ،تفاوت زیادی وجود دارد اما پرسش من اینست که اگر این طور باشد مجرمین خیلی راحت تر میتوانند از یک کشور متواری شوند.

حجت قندی گفت...

آقای مقیمی: من فکر می کنم که تفاوت فرهنگی بین ایران و عراق یا ایران و افغانستان حتی به اندازه تفاوت فرهنگی در داخل مرزهای ایران نیست. ثانیا، من برای تفاوت فرهنگی ارزش قائلم. به این معنی که از کشوری که فرهنگ کاملا یکدست داشته باشه اصلا می ترسم.
فرار مجرمین و امثالهم رو می شه با قرار داد مسئله اش رو حل کرد. نه؟

حجت قندی گفت...

ناشناسی این پیام رو گذاشته که من از ایمیل اون رو گرفتم اما اینجا نمی دونم چرا نشون نمی ده پیام رو:
ناشناس: اتفاقا این مرزبازی‌ها به این شکل که کسی نتواند جایی برود از همین آدم‌های متمدن شروع شد که نمی‌خواستند غیرمتمدن‌ها بیاییند کشورشان و هنوز هم نمی‌خواهند. یک نگاه به وضعیتی که مهاجرین غیرقانونی در اروپا دارند بیاندازی بد نیست.

حجت: اینکه با خودشون الان متمدانه رفتار می کنند دلیل بر این نمی شه که همیشه همین بوده اند. خیلی از بدترین جنگهای تاریخ در اروپا اتفاق افتاده... اما آنچه قابل ستایش هست این است که ملتهایی که تا چندی پیش خون میلیونها نفر از همدیگر رو می ریختند الان اتحادیه ای درست کرده اند و مرزهای بین خود رو از بین بردند. این قابل تقلید هست نه بی تمدنی قبلی.

Unknown گفت...

خوب مسئله اینه که تفاوت فرهنگی بین ایران و همسایگانش فقط نیست بلکه در مواقعی تعارض شدید فرهنگی وجود داره.
متاسفانه تندروی مذهبی در کشور هایی مانند افغانستان و پاکستان و یا عراق و سوریه موجب میشه که سلفی های تندرو به خون شیعیان تشنه باشند.
از این رو نفوذ این افرادی که به هیچ منطقی قابل هدایت نیستند به ایران که قطعا با از بین رفتن مرز ها بیشتر میشه تبعات جبران ناپذیری به همراه داره.
از طرفی اگر ذره ای در مراقبت مرزی کوتاهی بشه موجب میشه که نا امنی شدید این کشور ها به شکل صد چندان به ایران بیاد.
چون اگر یک سلفی یک محله رو در پاکستان به خاطر دو هزار شیعه نا امن میکنه قطعا ایران با هفتاد میلیون شیعه رو بیشتر تحت نظر داره.
به هر حال فکر کنم این نسخه ای نباشه که حالا حالا ها بشه برای ایران پیچید.

حجت قندی گفت...

اقای مقیمی:
مطمئن باشید که آدمکش های حرفه ای به هر ترتیب از مرزها رد می شن و یا استخدام می شن. مگه اخیرا مواردش رو ندیدیم. هم در ایران هم در اروپا و هم در امریکا. موانع ایجاد شده مال من و شماست که باید باهاشون مبارزه کنیم.