۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

پلیس بیشتر، زندانی کمتر

قسمتی از مقاله ای خوب در نیویورک تایمز:

بر اساس نظر لاورنس شرمن، جرم شناس دانشگاه مریلند و کمبریج، " در میان کشورهای پیشرفته، امریکا تنها کشوری است که بیش از آنکه خرج پلیس کند خرج زندان می کند. در انگلستان مخارج پلیس دو برابر مخارج تادیب است، در استرالیا سه برابر و در ژاپن هفت برابر. فقط در امریکا و آنهم در سالهای اخیر است که مخارج زندان بیش از مخارج پلیس است."

بر اساس محاسبات دکتر لودویک و فیلیپ کوک، اقتصاددان دانشگاه دوک، پولهایی که از سمت زندان به پلیسینگ (پلیس بیشتر و فعالتر) هدایت شوند چهار برابر اثر کاهندگی بیشتری بر جرم خواهند داشت. (یعنی که در امریکا، هر دلاری که روی پلیسینگ خرج شود چهار برابر دلاری که روی زندان خرج شود اثر کاهندگی روی جرم دارد.) پیشنهاد این دو فرد این است که یک چهارم زندانیهای امریکا آزاد شوند و از پول آزاد شده، یکصد هزار پلیس جدید استخدام شود.

بقیه مقاله را اینجا بخوانید.


۵ نظر:

ds گفت...

این زمانی تاثیر میزاره که جامعه به نیروهای پلیس حداقلی از اعتماد رو داشته باشه،جایی مثل ایران که آدم هاش با دیدن پلیس مضطرب و نگران میشن یا جایی مثل هند که عملا فساد از در و دیوار پلیس بالا میره حتما باید بررسی بشه که تاثیری داره یا نه.(البته اشاره هم شده که مقاله مربوط به کشورهای توسعه یافته است)

حجت قندی گفت...

به ds

نظر شما کاملا درسته. این تحقیق برای امریکا انجام شده و در مارجین هست که تحلیلشون درسته. ایده ای که هست البته می تونه برای ایران استفاده بشه ولی منافع ممکنه کاملا متفاوت باشه.

حجت قندی گفت...

منظورم اینه که در ژاپن مثلا ممکنه ساختن زندان بیشتر و پلیسینگ کمتر باعث کاهش جرم شه.

صدرا گفت...

کامنت یکی از دوستان ساکن ژاپن

در این رابطه موضوع جالبی به اسم Koban وجود داره. اینجا علاوه بر مراکز پلیس، در کنار بیشتر ایستگاههای قطار و یا در سر هر چهارراه شلوغ و یا برعکس، در جاهای پرت و دور افتاده، اتاقکهای کوچکی به اسم «کوبان» وجود داره که همیشه یک یا دو پلیس در اون حضور دارند. ویژگی اش اینه که اگر جرمی رخ داد یا دعوایی صورت گرفت، اینها سریعتر به مکان مورد نظر میرسند تا پلیسی که از ایستگاه پلیس بخواد سوار ماشین بشه و آژیرکشان خودش رو برسونه.
از نزدیک به ده سال پیش، این سیستم کوبان در امریکا و بخشی از اروپا تقلید شد که اسم امریکایی آن، درست همان کوبان هست. مقاله ای خوندم که میگفت پس از درست کردن کوبانها، میزان جرم در نواحی شلوغ امریکا چند ده درصد افت داشته.

حجت قندی گفت...

به صدرا:

من هم راجع به کوبان شنیده بودم. البته علاوه بر کندی حضور پلیس (که شنیدم این سالها نسبت به 10 سال پیش وضعیت نسبتا بهتر شده) پلیس ما آموزش ندیده و غیره حرفه ای هست. واکنش پلیس هم نسبت به جرائم خیلی سرد هست گاهی به دلیل همین آموزش ندیدگی.