۱۳۹۰ آذر ۲۷, یکشنبه

مشکلات لجستیکی تهیه دلار در ایران؟

بازار ارز ایران بازار ملتهبی شده است و من شک دارم که همه این التهاب مربوط به نیروهای بازار و دولت به همان ترتیبی باشد که همیشه بوده. چرا؟ به این دلیل که درآمد ارزی ایران در سال جاری بیش از هر سال دیگری در تاریخ ایران است. بنابراین به نظر می رسد که دولت بایستی ارز کافی در اختیار داشته باشد که قیمت ارز را به قول خودشان کنترل کند. دارم شک می کنم که قسمتی از این التهاب مربوط به لجستیک تهیه دلار (عمدتا کاغذی) به وسیله دولت باشد. اینکه سیاست ارزی درست چه باید باشد یک مسئله است، اینکه دولت در شرایط فعلی و به دلایل تحریم قادر نیست تقاضا را به این دلیل که دسترسی کافی به دلار کاغذی ندارد موضوعی دیگر است.

همین جا لازم است که به این نکته توجه شود که حتی بدون مشکل لجستیکی هم، بازار ارز در نهایت ملتهب می شد. نمی توان قیمت ارز را در شرایطی که تورم دو رقمی است به مدت طولانی ثابت نگه داشت حتی اگر شانس افزایش قیمت نفت هم با شما همراه باشد. اما در شرایط کنونی، اگر دولت (یا بانک مرکزی که عامل دولت است) اراده می کرد که از تمام ذخایر ارزی اش استفاده کند تا قیمت را ثابت نگه دارد فکر میکنم که این کار ممکن بود. به همین دلیل است که فکر می کنم مشکل لجستیکی تهیه دلار در ایران باید مسئله ای جدی باشد. با تحریم بانک مرکزی، احتمالا این مشکل لجستیکی بیشتر هم خواهد شد. به همین دلیل، بازار با شنیدن احتمال تحریم بانک مرکزی به سمت خرید هجوم هم برده است و انتظار افزایش بیشتر قیمت را هم دارد.

اگر مشکل اصلی مشکل لجستیک باشد، بانک مرکزی بدترین سیاست ممکن ارزی را اتخاذ کرده است. قسمت جالب قضیه این است که اگر مشکل لجستیک اصلا موجود هم نباشد، بانک مرکزی (یا کسانی که سیاست های بانک مرکزی را دیکته میکنند) سیاست بسیار بدی اتخاذ کرده است.

البته خواننده محترم ما متوجه هست که من تنها بر اساس حدس و گمان مطلب فوق را نوشته ام و نه مشاهده عدد و رقمی و یا خبر. قضاوت در مورد این تحلیل با شما. من از تحلیل خود دفاع هم نخواهم کرد. :)

۷ نظر:

ناشناس گفت...

نظر شما درست است. ما شش ماه پیش در فروم ایران آمریکا مستند به این موضوع پرداختیم
http://www.iranamerica.com/forum/showthread.php?t=25204

حجت قندی گفت...

ممنون از ادرس. پس حدس من خیلی بیراه نیست.

ساسان گفت...

درود
دولت بر آن است که دلار را گران کند که کار درستی میباشد.
با این قیمت دلار بیشتر کارخانه مواد اولیه خود را از خارج تهیه میکنند.
من در یک کارخانه کار می کنم که فاصله یکی از تولید کننده مواد اولیه از ما ده کیلومتر هم نیست ولی خرید از پاکستان و ترکیه 7 تا 12 درصد برای ما ارزانتر است.
ولی دولت می خواهد با افزایش قیمت دلار در بازار غیر رسمی پول حسابی برای قارتگران و دزدان خود فراهم کند.
نوش جان ای سواران خر مراد

آراد گفت...

به نظر من ارزیابی شما درست است و کاملا معلومه که دولت در دریافت پول نفت از کشورهای دیگر به صورت اسکناس دچار مشکل شده است، بخصوص از هند و چین.
ولی من یک نظر دیگر هم دارم. الان چند سال است که تورم بالای 20 درصد است درحالیکه در مدت 6 سال اخیر قیمت ارز تنها 10 تا 20 درصد افزایش یافته است. مسئله دیگر به نظر من اجرای غلط حذف یارانه ها است، که باعث شده سوبسیدی که دولت به انرژی پرداخت میکرد الان خیلی بیشتر از آن را برای ارزهای خارجی می پردازد. نتیجه مضحک این شده که الان هر کس که می خواهد برود در خارج از ایران تفریح کنه و پول خرج کنه، دولت داره بهش سوبسید میده.
همونطور که از شواهد هم پیداست، فساد بسیار گسترده ای در بانک ها بعلت فروش ارز دولتی بوجود آمده است. اخیرا یکی از آشناهایم نقل میکرد که در تهران توی بانکی یکی با کلی پاسپورت ارز دولتی گرفته و مامور بانک بجای مهر کردن پاسپورتها کپی آنها را مهر میکرده.

حجت قندی گفت...

ساسان:
من فکر می کنم دولت قاطی کرده خودشم نمی دونه که چی کار می کنه.

حجت قندی گفت...

آراد:

من کاملا با همه نوشته شما موافقم.

داود گفت...

عالي بود