۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

دو اشتباه: یکی از بانک مرکزی اروپا و دیگری از ایران

یکی از اشتباهات بانک مرکزی ایران این است که بازار طلا توجه نشان می دهد. توجه بیش از حد به طلا شاید از این ناشی می شود که به صورت تاریخی، طلا چیزی شبیه پول تلقی می شده است. اینکه بانک مرکزی ایران اعتبار خود را خرج کند و درباره کنترل قیمت طلا یا سکه حرف بزند و بعد نتواند به حرفش عمل کند نشان دهنده خامی بانک مرکزی است. واقعیتی که وجود دارد و کار زیادی درباره آن نمی توان کرد.

یکی از اشتباهات بانک مرکزی اروپا (حالا این اشتباه چه ربطی دارد به آن اشتباه را دیگر نپرسید:)) این است که بازی را طراحی کرده است که در وبسایت این بانک می توان آن را اینجا دید. برای سرگرمی آن را بازی کنید. اما من مانده ام که چرا بانک مرکزی اروپا چنین بازی ساده لوحانه ای را در سایت خود قرار داده است. با توجه به شرایطی که کشورهای ایتالیا و یونان و اسپانیا و به تبع آن یورو و کشورهای دیگر اروپا در آن قرار گرفته اند، تصور اینکه می توان نتایج یک سیاست پولی مثل تغییر نرخ بهره را می توان بدین سادگی پیش بینی کرد بسیار ساده لوحانه و حاکی از عدم اطلاع از شرایط است. خلاصه اینکه این بازی، بازی احمقانه ای است که فقط به درد تمرین در کلاس مقدماتی اقتصاد کلان در چند روز اول آن می خورد.

۸ نظر:

حسنک وزیر گفت...

حاج آقا فکر نکم جریان ربطی به درس اقتصاد و اینجور چیزها داشته باشد بیشتر هدفشان باید این باشد که مبنایی برای پیش بینی رفتار بازیگران و تحلیل آنها باشد حالا در کنارش سعی شده یک چیزهایی هم بهشون آموزش داده شود تا به این دلیل تعداد بازی کننده ها افزایش پیدا کند

حجت قندی گفت...

شما خیلی خوشبینی حسنک. حالا چه جوری می خوان رفتار بازیگران رو پیش بینی کنن مثلا؟؟

ناشناس گفت...

از خواندن نوشته‌های شما لذت می‌برم.

راستی املای دو کلمه در نوشته‌تان اشتباه است: (امیدوارم حمل بر عیب‌جویی نکنید)
طلقی ---» تلقی
طبع ---» تبع

حسنک وزیر گفت...

دکتر از شما بعیده
اونها هم خبرها و آمارهای ارائه شده در بازی را دارند هم رفتاری که بازیگران در برابر آمار و... ارائه شده در بازی انجام داده اند
فقط کافیه چند ماهی بازی ادامه داشته باشد تا بتوانند شبیه سازی بر مبنای رفتار بازی کننده ها ایجاد کنند اینطوری می توانند تا حدودی رفتار بازار را در شرایط مشابه و واقعی شبیه سازی کنند

حجت قندی گفت...

ناشناس:
خیلی ممنون از اصلاحتون. من ساعت 5 صبح و با عجله این نوشته رو نوشتم. (دارم بهانه بیسوادی میارم):)

حجت قندی گفت...

حسنک وزیر:
هنوز هم از من بعیده. یعنی که نمی فهمم چزا؟؟ شاید، شاید بخوان به یه عده سوپر بی سواد بگن که برو اول این بازی ور بکن که بر اساس مقدمات اقتصاد کلانه. اگه تونستی حالا حق داری اصلا حرف بزنی. وگر نه برو همون کشکت رو بساب.

Shahab گفت...

به نظر من که یه دلیل خیلی ساده و منطقی برای وجود این باری در سایت بانک مرکزی اروپا وجود داره و اون هم وجود آدم‌هایی مثل منه که نه رشته‌شون به اقتصاد ربط داره نه چیزی از اقتصاد کلان می‌فهمن (همون سوپر بی‌سوادهایی که شما میگی :دی) و به علاوه احساس هم می‌کنن که در مورد هر موضوعی که مطرح شد باید نظر بدن والا مردم فکر می‌کنن لال‌ان. حالا این بازی رو می‌زارن که این جماعت بفهمن که بابا بچه‌بازی نیست که هر دقیقه دو بار بیای بگی که این بانک مرکزی اروپا هم ریده. اول ببین همین حالت ساده‌شده‌اش رو می‌تونی کنترل کنی بعد برو در مورد حالت پیچیده‌اش حرف بزن.

ولی حالا جدای از شوخی فکر می‌کنم که این‌جور کارها اتفاقا خیلی هم مفیده چون مردم رو از اون تصورات ساده‌انگارانه‌شون بیرون میاره. موضوع اینه که خیلی از مردم دیدگاه ایدئولوژیک (در برابر دیدگاه علمی) نسبت به اقتصاد دارن و دلیلش هم اینه که ایدئولوژی همیشه جواب‌های ساده و قابل فهم به مردم می‌ده (در مقابل جواب‌های پیچیده‌ای که علم به سوالات می‌ده). یه مثال خیلی بارزش مردم توی تی‌پارتی در آمریکا هستن که فکر می‌کنن اصولا مالیات باید پایین باشه یا مثلا چپ‌های افراطی که فکر می‌کنن اصولا ثروت باید تقسیم بشه. حالا این آدم‌ها اگه در مقابل این بازی قرار بگیرن که هر مرحله‌اش براشون قابل فهمه و بخوان بر اساس ایدئولوژی‌شون بازی کنن خواهند فهمید که دارن اشتباه می‌کنن. در حالی که اگه می‌خواستی همین قضیه رو واسه این افراد توضیح بدی امکان نداشت حرفت رو قبول کنن. در حقیقت این بازی این‌جور افراد رو وارد بحث با خودشون می‌کنه (در مقابل بحث با افراد دیگه که توش ثابت‌کردن نظر خودت خیلی وقتا درجه اول اهمیت رو داره).

حجت قندی گفت...

شهاب خان:
بهتر از اون که گفتی من نمی تونستم بگم. ممکنه که نیت همین باشه. در اون صورت اشتباهی رخ نداده.