۱۳۹۰ شهریور ۲۰, یکشنبه

آب لیتری چند؟

حتما قصه محاسبه هزینه آب لازم برای کاشت سیب زمینی را شنیده اید (اینکه احمدی نژاد گفته است که هر کیلو سیب زمینی 250 کیلو آب مصرف می کند. هر نیم لیتر آب 250 تومن است که 100 تومانش پول بطری می شود و ... پس هر لیتر آب 200 تومان ارزش دارد ... و می توان این آبی که با آن سیب زمینی می کاریم را بطری کرد و کشتی کشتی فروخت....).

فرض اول این نوشته: محاسبات و فرضیات فوق درستند.
فرض دوم: مجموع آب قابل استحصال در ایران برابر 98 میلیارد متر مکعب است. که البته این کسری از بارش سالانه است. (نقل از وزارت نیرو)
فرض سوم: 8 میلیارد متر مکعب از این آب را برای خودمان نگه داریم (برای مصارف خانگی و صنعتی) و آب کشاورزی را (90 میلیارد متر مکعب) بطری کنیم بفروشیم به قیمت 200 تومان. که این فرض به آمار داخلی می خواند.

مجموع درآمدمان از فروش آب می شود: 90 میلیارد متر مکعب ضربدر 1000 (میزان لیتر در متر مکعب) ضربدر 200 تومان (قیمت یک لیتر آبی که می فروشیم انشاله) می شود به عبارت 18 میلیون میلیارد تومان برابر 18000000000000000 تومان که با دلار 1200 تومانی می شود به عبارت 15 هزار میلیارد دلار که، باور کنید یا نه، در حدود تولید ناخالص داخلی امریکا در یک سال است.

خدا می داند چه ثروتی را پای سیب زمینی ریخته ایم!




۳ نظر:

ناشناس گفت...

آب رو همینجوری کتره ای هم بفروشیم بدون هزینه بسته بندی و بطری و ارسال و کارگر و کارمزد و بیمه و لوله کشی و آزمایشگاه و ... بعد خارجی ها پولش رو به ما پشم بدن چون سیستم بانکی مون رو یه فرزانه حکیمی با وراجی های هولوکاست و هسته ای تحریمونده.

ساسان گفت...

آب می شود 150 تومان پس از کسر 100 هزینه بطری.
این بنده خدا " شو من" هستش زیاد جدی نگیریدش.
به تازگی در باره تورم دفتری ننوشتید و اثر هدفمندی.
با توجه به تحولات جدید و افزایش نرخ ارز نظر شما چیه؟

سپاس فراوان

ناشناس گفت...

یعنی می فرمایید ما چیپس و ماست نخوریم؟ عمراً!