۱۳۹۰ فروردین ۱, دوشنبه

آمار یا آرزو

احمدی نژاد در آمار نوروزی اش اعلام کرده که سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار شغل در ایران ایجاد شده و امسال هم قرار است که دو میلیون و نیم شغل ایجاد شود. یا معجزه ای در حال رخ دادن است یا که جملات به این ترتیب می باید اصلاح می شد که: کاش سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار شغل در ایران ایجاد شده بود و کاش امسال هم دو میلیون و نیم شغل ایجاد شود.
چرا من نمی توانم این آمار را باور کنم؟ دلیلش این است که این آمار با هیچ آمار دیگری نمی خواند. مثلا آمار نرخ بیکاری در ایران، که توسط مرکز آمار اعلام می شود افزایش پیدا کرده است و نه کاهش. یا اینکه اگر این آمار را با جمعیت فعال ایران که حدود 24 میلیون است مقایسه کنید می بینید که این آمار به هیچ وجه نمی تواند درست باشد. اضافه کردن 4.1 میلیون نفر به بازار کار ایران در طی دو سال، علاوه بر اتخاذ سیاستهای درست و خوش شانسی، نیاز به معجزه هم دارد. سوال دیگر این است که با چنین افزایش اشتغالی، چرا نرخ رشد اقتصادی ایران چنین پائین است؟ خلاصه اینکه این آمار اشتغال به هیچ آمار دیگر اقتصادی موجود نمی خواند.

۲ نظر:

mirkhosro گفت...

شاید آمارش درست است منتها فقط شغلهای ایجاد شده را گفته و شغلهای از بین رفته را در نظر نگرفته. به عبارتی شاید این آمار خالص شغلهای ایجاد شده نیست!

هدا گفت...

با امير چندان موافق نيستم. عملكرد دولت در سال‌هاي گذشته چه درمورد ايجاد شغل و چه در ساير موارد (مثلا پرداخت بدهي‌ها) همينطوره
تو لايحه بودجه 90 هم اوضاع به همين منواله. ميشه به موضوع اين‌طور هم نگاه كرد كه اين راهي است براي دولت تا بودجه بيشتري بگيره، هرچند كه به اون قانون عمل نمي‌كنه و هرچند كه كسي هم بازخواستش نمي‌كنه!!!