۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

دانشگاه یا پوهنتون؟ مسئله این است؟

نمی دانم که آیا این خبر را شنیده اید که در افغانستان بحثی داغ درگرفته است که اسم دانشگاه باید دانشگاه باشد یا پوهنتون؟ یا از زاویه دیگر اسم پوهنتون باید پوهنتون باشد یا دانشگاه؟ کسی نیست که به دوستان افغان بگوید تو را به خدا یک دقیقه فکر کنید. آیا مشکل افغانستان این اسم است یا داشتن و نداشتن خود دانشگاه؟ کشوری که یکی از ده فقیرترین کشورهای جهان است، کشوری که مرگ و میر نوزادانش یکی از بالاترین ها در جهان است، کشوری با آن همه ظلم به زنانش و کشوری که در بیسوادیش سرآمد همه کشورهاست، در چنین کشوری بحث داغ اسم دانشگاه و پوهنتون است.
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
این ره که تو می روی به ترکستان است.
وقتی پای سرگرم شدن به میان می آید افغان ها تنها نیستند. ما هم به شدت سرگرم مسائلی هستیم که حتی اگر به وفق مراد ما پیش برود هیچ تاثیری بر رفاه و آسایش مردم نمی گذارد. نمونه اش بحث اسم خلیج فارس است. در کشوری با این همه گرفتاری های اقتصادی و اجتماعی، کشوری که بالاترین درصد معتادان را در دنیا دارد، کشوری با این همه نابرابری، در چنین کشوری بحث داغ اسم خلیج فارس است. آنهم نه این بحث که خلیج فارس را ما چه بنامیم که این بحث که آنها که آنطرف خلیج نشسته اند چرا نام دیگری را انتخاب کرده اند. باور کنید بحث ما از بحث آنها خنده دارتر و تاسف بار تر است.


۵ نظر:

احمدسیف گفت...

حجت عزیز: با سلام مصرع اول شعری که نوشته ای فکر می کنم این گونه است « ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی....» ولی در کل با نکته ات صددرصد موافقم. درمورد خودمان، حتما خبر داری چه الم شنگه ای راه انداخته اند سر حرف مشائی که جمهوری اسلامی با ملت ها دشمنی ندارد و مثال امریکا و اسرائیل را زده است. به نظرم این گونه می آید که یک دولتمرد ایرانی حرفی هوشمندانه زد ولی از همه سو نه فقط به او پریده اند بلکه چنان دوغ و دوشاب قاطی شده است که برآن حدی نیست.

حجت قندی گفت...

خیلی ممنون از تذکر شما.
اصلاح کردم.

ناشناس گفت...

جنگ بین نام دانشگاه و پوهنتون ، جنگ بین فارسی زبانان و پشتون زبانان است نه جنگ زرگری و خاله زنکی. در افغانستان با اینکه فارسی زبانان در اکثریت اند اما حکومت وقت و حتی حکومتهای سابق سعی در حذف و کمرنگ نمودن نقش زبان پارسی را در آن وادی دارند.

Unknown گفت...

آیا کشوری که مشکلات فراوان اجتماعی دارد مشکلات فرهنگی ندارد؟ آیا اگر امروز شرایطمان خوب نیست، نباید نسبت به فرهنگمان حساس باشیم؟ دوست من استدلال شما را نمی‌توانم بپذیرم. این‌ها همه در کنار هم مهم می‌باشند.

نظیف گفت...

دوستی بنام م م صیدی ادعای اکثریت و اقلیت را پیش کشیدند و تیوریسن جنگ بین اقوام افغانستان شده اند ممکنست بگویندکه جنابشان از کدام احصاییه استفاده کرده اند، من نمیخواهم دوستان دری زبانم را آزرده خاطر بسازم ورنه جواب چنین خیالبافان را باید سخت داد، تا دیگر در آینده زهر پاشی نکنند.
از دوست ایرانیمان خیلی تشکر که توصیه های جالبی برای هردوکشور داشتند.