۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

ایران یکی از بازندگان بالا رفتن قیمت مواد غذائی

درباره علل تغییر قیمت مواد غذائی در اینجا مطلبی نوشته ام . مطلبی که جا مانده بود تاثیر مواد غذائی بر موازنه تجاری ایران است که این نقشه گویای آن است که این موازنه منفی خواهد بود. توجه به این نکته لازم است که کشورهای با رنگ آبی لزوما برندگان اقتصادی بالا رفتن قیمت مواد غذائی نیستند. این نقشه برندگان و بازندگان را فقط از دید موازنه تجاری نشان می دهد.
منبع : بی بی سی که منبع بی بی سی هم بانک جهانی است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

من تصور میکنم که زیان ایران از بابت افزایش قیمتهای جهانی غذا(لااقل از حیث تراز تجاری)، تا حدی تصادفیست. اگر نرخ ارز هرساله به اندازه اختلاف تورم ایران با تورم جهانی بالا میرفت، یا اگر درآمدهای نفتی پایین بود و شرایط نه ده سال پیش را داشت، یا اگر ثبات سیاسی و اقتصادی لازم برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود داشت یا . . .

به هر حال فکر میکنم که در حال حاضر ظرفیت مازاد ایران در تولید انواع مواد غذایی بسیار بالاست(البته اگر از نهاده هایی مثل "آب" به صورت بهینه استفاده شود)؛ اما افسوس که . . .

ناشناس گفت...

همه ایرانیها لزوما ضرر نمی کنند یک عده هم سود می برند اگر دولت مانع نشود.

ناشناس گفت...

بنظر می رسد که خیلی ساده کشورهای گروه Cairns را جزو منتفعین و سایرین را در گروه بازندگان قرار داده. البته تا حدی هم قابل پیش بینی است چون اینها تراز تجاری مثبتی در بخش کشاورزی دارند.

The Cairns Group is an interest group of 19 agricultural exporting countries, composed of Argentina, Australia, Bolivia, Brazil, Canada, Chile, Colombia, Costa Rica, Guatemala, Indonesia, Malaysia, New Zealand, Pakistan, Paraguay, Peru, the Philippines, South Africa, Thailand, and Uruguay.