۱۳۸۶ دی ۱۴, جمعه

کشاورز ایرانی بازنده بزرگ قیمت بالای نفت

اول دو سوال: به نظر شما دولت ایران نماینده کیست؟ یا چه کسانی مالک واقعی نفت ایران هستند؟ جواب من به هر دو سوال یکی است: طبقه متوسط به بالای شهری تنبل با اولویت برای کارمندان و تهرانیها. نه اینکه دولت خود بخواهد که چنین باشد، نظام اقتصادی ما مدتهاست که چنین چیده شده است. این یک خبر هم یک شاهد است از هزاران شاهد این مدعا. وووووووو ووووووووووووووو
اما چرا کشاورز ایرانی بازنده بزرگ قیمت بالای نفت است و این چه ربطی به سوالات بالا دارد؟ جواب من این است: وقتی قیمت نفت بالا می رود دولت حقوق کارمندان را که عمدتا از طبقه متوسط شهری است افزایش می دهد. قدرت خرید کارمندان و طبقه متوسط شهری افزایش می یابد. در پی این افزایش قدرت خرید، تقاضا برای عمده ترین کالاهای مورد نیاز طبقه متوسط شهری (از جمله کالاهای کشاورزی)افزایش می یابد که این خود باعث افزایش قیمت این کالاها می گردد. (توجه کنید که این دلیل اصلی تورم در ایران نیست، دلیل اصلی تورم در ایران سیاستهای پولی غلط است که خود بحث جداگانه ایست.) اینجاست که ممکن است کشاورز ایرانی هم از این افزایش قیمت نفت بهره ای ببرد. اما دولت که نماینده طبقه متوسط شهری است و پول نفت هم دارد و به کشاورز هم اهمیتی نمی دهد نه تنها واردات کالاهای کشاورزی را شروع میکند بلکه به این واردات یارانه هم می پردازد. (این است که می گویند اقتصاد ایران را اقتصادخوانده های غرب نمی فهند. کجای دنیا دیده اید که دولتی به کشاورز خارجی یارانه بپردازد؟) کشاورز ایرانی که از پول نفت بهره مستقیمی نبرده است و با دیگران تورم را هم تحمل می کند حالا رقیب خارجی هم دارد. دولت (که از هر انگشتش هنری می بارد) هم فرصت اشتغال را در بخش کشاورزی از بین می برد (و از طرف دیگر هزاران میلیارد تومان پول صرف ایجاد اشتغال میکند! ) هم کشاورز ایرانی را که خود نوعا از اقشار ضعیف جامعه است ضعیفتر می کند و هم در نهایت کشاورزی را از بین می برد. فقط دولت ایران نیست که چنین می کند. شاه هم همین کار را کرد. صدام هم دقیقا به همین شیوه کشاورزی در عراق را از بین برد. وقت آن است که این سیاست غلط متوقف شود.
وووووووو وووووووو وووووووو وووووووو وووووووو
دو نکته نه چندان حاشیه ای: اول آنکه بر اساس خبر بالا "دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، برای مقابله با تورم و گرانی تصمیم گرفته است تا با واردات کالاهای یارانه ای از "فشار بر اقشار ضعیف جامعه" جلوگیری کند." روی سخنم با دولت محمود احمدی نژاد است: تورم با واردات کالا متوقف نمی شود. مگر نه این است که تورم در سال گذشته در ایران افزایش یافته و همزمان واردات کالا بالاترین میزان در طول تاریخ ایران بوده است. دوم آنکه من مخالف سیاستهای حمایت گرایانه ام. اما اعتراض به واردات کالاهای یارانه ای نفی حمایت از تجارت آزاد نیست.
ووووووووووووووو

۳ نظر:

ناشناس گفت...

salam ,
chera shoma ina ro too rooznameha chaap nemikonin ke hame estefaade konan?
be nazaram in mozoo nokteye kheili jaalebie ke az ye systeme complex bar miad,

amma inke chera dolat vaared mikone fekr konam chon avvalan mahsoolate keshavarzie iran be ellate adame barnaame rizie dolat kafaafe keshvar ro nemidan,
dovvom inke dolat nemidoone che meghdaar bayad vaared kone ke be keshaavarz latme nazane (chon aamari az mizaane tolide mahsoolaate keshavarzi nadare va vaared konandegan ham lozoomi nadare ke ahamiati be keshavarz bedan. oona faghat be fekre por kardane jibeshoonan)

va sevvom inke sedaye jamiate keshavarz ro kesi nemishnave, faghat sedaye shahr neshinane ke dar roozname ha montasher mishe,ke gheimate mive rafte bala. ino nazdike eid kheili mibinim ke hameye rooznameha dam az tavarrom mizanan.

ye nokteye dige inke dallalaye mive ke sardkhoone daran be har haal sood mibaran na keshavarze bichare. chon mahsoolate oon ghablan bozkhari shodand, ya mishand :)

be nazaram system yeki dota moshkel nadare, ke beshe inghadr raahat modelesh kard ,
vali hameye ina ro mishe barash raahe hal erae daad. be jaaye inke poole naftemoono sarfe moalejeye kootah moddate vaaredaat konim, age barnaame rizi konim khoob mishe, vali heif ..........

حجت قندی گفت...

مهدی عزیز
منظورم من باز شدن بحث است و نه اینکه من کاملا صحیح می گویم و همین است و بس. خیلی ممنون از نظر شما

پویا گفت...

Hojjat jan,
man kaamelan nazaretoono taa'eed kardam va mikonam,
dar zemn bahsi ke baaz kardin kheili mohemo hayatie baraye keshvar.

Eradat darim :)