۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

سیستم بانکی مجرم پرور در ایران

دیروز در اخبار 20:30 خبری بود مبنی بر اینکه شخصی در گیلان 250 میلیون تومان از بانک وام گرفته و آن را در حساب بانکی دیگری گذاشته که این حساب سودی بالاتر از سود وام پرداخت می کرده و در نتیجه این فرد سود می برده است. سازمان حسابرسی هم پرده از این کلاهبرداری برداشته و قس علی هذا. چندین نکته در رابطه با این خبر:
1- مطمئنم که هزاران مورد از این دست در مملکت وجود دارد که امکان کشف همه غیر ممکن است، فقط این یکی را گرفته اند. وقتی سود پرداختی بانک به سپرده مشتریانش از سود وام بانک به مشتری بیشتر است چرا نباید وام گرفت و در سپرده گذاشت و سود برد؟ خدا انسان را سود طلب آفریده و این هم روشی است برای سود بردن.
2- من نمی دانم کجای این کار جرم است. کدام قانون این کار را جرم می داند؟ من از چنین قانونی نا آگاهم.
3-سیستم که فاسد باشد مجرم پرور می شود. طراحی سیستم فاسد هم آسان است. در این مورد فقط کافیست که سود وام بانک به مشتری را آنقدر کاهش دهید که کمتر از سود پرداختی بانک به سپرده مشتریانش باشد. فساد آغاز می شود و تا این سیاست پا بر جا باشد فساد هم هست.
4-اگر می خواهید نرخ بهره را کاهش دهید بسم ا... اما وقتی نرخ بهره را کاهش دادید وام هم بدهید. کاهش نرخ سود بدون آنکه دسترسی مردم به وام بانکی مهیا باشد بی معنی است. اگر من نتوانم وام بگیرم بدین معنی است که نرخ بهره بی نهایت است. نرخ بهره اسمی هر چه می خواهد باشد.
5- می خواهید نرخ بهره را کاهش دهید بسم ا... اما بدون کاهش تورم، کاهش نرخ بهره اسمی غیر ممکن است (باور نمی کنید قسم حضرت عباس بخورم). کاهش تورم هم بدون سیاست پولی بهتر (افزایش موقت نرخ بهره اسمی) و کنترل بودجه افسار گسیخته دولت ممکن نیست.

۲ نظر:

jeerjeerak گفت...

Nice, elegant template here. Mobarake:) l

حجت قندی گفت...

Thanks, usually when there is not much content , people comment on outfit!
:)