۱۳۹۲ مهر ۱۷, چهارشنبه

وضعیت اسف بار آمار در ایران

 می خواستم مطلبی درباره یارانه نقدی بنویسم که به چند آمار مختلف درباره منابع برنامه هدفمندی برخوردم. یکی در سایت الف به این عبارت که: "محمدرضا فرزین در مراسم تودیع خود گفته بود که حدود ۷۵ درصد منبع پرداخت یارانه نقدی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین می‌شد و ۲۵ درصد از منابع بودجه‌ای اما در نامه‌ای که اخیراً دولت به مجلس نوشته شده این ۷۵ درصد به ۵۸ درصد کاهش یافته و ۴۲ درصد دیگر از منابعی دیگر از جمله بودجه عمومی کشور و صندوق توسعه ملی تأمین شده است." تا اینجای کار تفاوت بین 25 درصد و 42 درصد است. بعد نگاهم به این گزارش بی بی سی خورد که به نقل از حمید رضا فولادگر که نماینده مجلس است گفته است که "پارسال هزینه حذف یارانه ها 45700 میلیارد تومان بوده، در حالی که منابع آن 42200 میلیارد تومان، یعنی این قانون 3500 میلیارد تومان کسری بودجه دارد." که این یکی می شود کسری کمتر از 8 درصد. حال کدامیک از این آمارها را باید باور کرد؟ 
 
هر چه از وضعیت اسف بار آمار در ایران بگوییم کم گفته ایم. این چه وضعی است که یک مرکز معتبر در ایران نیست که بتوان به آمارهایش استناد کرد. در امریکا مثلا، همه جناحها، آماری را که سی بی او (دفتر بودجه کنگره) منتشر می کند مورد استناد قرار می دهند، چرا که این نهاد یک نهاد حرفه ای غیر حزبی و دقیق است. چرا در ایران از این نهاد ها نداریم؟ 


۶ نظر:

Amir گفت...

سلام و درود

دلیل در غیر حرفه ای بودن و بی سوادی و ترس از منافع مدیران است.
پدر بنده قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی در یکی از ادارت وزارت بهداری کار می کردند و مامور نوشتن یک گزارش آماری بودند. وقتی دفترچه آماده شد و ایشان آمار را برای رییس بالادست بردند، آقای رییس از عددی مثل 45% خوشنود نشدند. قلم را برداشتند و در همان اتاق و در همان لحظه امار را "درست" کردند: 4.5%
به مدد انقلاب و با بکارگیری نیروهای متعهد این مشکل کمتر شد و عدد گزارش شده به 0.045% تغییر یافت :)
ارادت

حجت قندی گفت...

امیر خان: نمی دونم که کامنت شما شوخی است یا جدی. و همین نشون دهنده مشکل آمار در ایران هست.
ممنون از کامنت

یک خواننده گفت...

به نظرم خیلی باید تلاش کرده باشید تا چنین چیزی را فهمیده باشید ;)

حرف‌اتان مثل این می‌ماند که یکی بیاید بگوید هیچ می‌دانستید چقدر هوای تهران آلوده است؟ از آن قسم های مشتش را باز کرد و گفت ....

شما جدا تا حالا هیچ نیازی به کار کردن روی آمارهای ایران نداشتید؟

اگر خیلی مشتاق‌تر هستید، به نظرم سعی کنید یک گزارش در مورد نیروی کار و نرخ رشد و اثرش بر روی تولید ناخالص داخلی بنویسید. یا یک گزارش در مورد درآمدهای نفتی ایران. یا یک گزارش در مورد بنزین و سوخت و ... به نتایج جالب‌تری هم دست پیدا خواهید کرد خیلی جالب‌تر از آلودگی هوای تهران.

حجت قندی گفت...

به یک خواننده:

همه حرفهایتان قبول. اما باید این وضع بد را آنقدر یادآوری کرد تا زمانی که کسی که قدرت آن را دارد حاضر شود وضع آماری در کشور را سرو سامانی بدهد.

ممنون از کامنت

ناشناس گفت...

وقتي براي نشان دادن كاهش نرخ بيكاري تعريف آن را به دو ساعت كار در هفته تغيير مي دهند" تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل"
همه چيز شده دروغ دروغ دروغ

ناشناس گفت...

کسری بودجه ایجاد شده و این تغییر درصد بسیار وسیع، به خاطر تغییر در لایحه بودجه 92 توسط مجلس پیش آماده است؛ که به دلیل تنازعات سیاسی به آن اشاره نمی ‌شود.

در لایحه بودجه 92 مجلس بندی را به بخش مربوط به هدفمندی یارانه ها اضافه کرده که بر اساس آن:
1- از مبالغ هدفمندی مالیات کسر می شود
2- وزارت نفت بخشی از مبالغ را به عنوان دستمزد بر می دارد.

همین دو قلم بالا باعث ایجاد اختلاف وسیع بین 75 درصد و 59 درصد شده است.

مشابه این قضیه را در کسری بودجه داشتیم که دولت قبل مدعی بود که تغییرات مجلس، کسری بودجه 70 هزار میلیاردی را رقم می زند و مجلس این ادعا را تکذیب می کرد. حال، دولت جدید نیز همان ادعای دولت قبل را تکرار می کند.