۱۳۹۲ مهر ۲۸, یکشنبه

خودزنی سیاسی اقتصادی دولت روحانی با حذف یارانه ها برای "سه دهک بالای درآمدی"

قبل از همه این را بگویم که من یارانه دریافت نمی کنم. بنابراین این حذف یارانه ها به من آسیبی نمی رساند. و اما اصل مطلب اینکه: 
یکم: من نمی دانم از کجا این تصور درست شده است که سه دهک بالای درآمدی را می توان به راحتی شناسایی کرد. بسیاری از درآمدها در ایران ثبت نمی شوند. و حتی اگر می دانستیم که سه دهک بالای درآمدی چه کسانی هستند، این سه دهک بالای درآ»دی معرف سه دهک بالای رفاه نیستند. مثلا خانواده ای را در دهک هفت را در نظر بگیرید که درآمدش بیش از یک خانواده دیگر در دهک شش است اما اولی خانه ندارد و اجاره کلانی در تهران می دهد. کدامیک از اینها مستحق دریافت یارانه اند. یا بسیاری از سوالاتی شبیه این. 

دوم: اگر خود اظهاری معیار باشد، بسیاری از مردم دروغ خواهند گفت و هر که در دروغ گفتن ماهرتر باشد یارانه خواهد گرفت. سادگی است که فکر کنیم دور زدن سیستم را با قانون و مجازات درست خواهیم کرد. در همین امریکا، بسیاری از افراد هستند که با مدرک سازی سیستم را دور می زنند و مثلا حقوق معلولین را می گیرند. در بعضی از کانتی های امریکا، تا 25 درصد جمعیت خود را معلول معرفی می کنند تا از کمک دولتی بهره مند شوند. وضعیت در ایران به مراتب بدتر خواهد بود.

سوم: هزینه اجتماعی جداسازی مردم به یارانه بگیر و یارانه نگیر بسیار بالاتر از تصور آقایانی است که فکر می کنند حذف یارانه ها برای یک گروه موضوعی ساده است. 

چهارم: ممکن است که حذف یارانه ها برای درآمدهای بالا انگیزه کار را در بعضی از مردم از بین ببرد. اگر کار بیشتر به معنای حذف یارانه باشد تصمیم گیرنده اقتصادی ممکن است از کار بزند. هر اقتصاد دانی به شما خواهد گفت که این اتفاق در مارجین ممکن است.

پنجم: اصل مطلب هنوز مانده، و آن مسئله یارانه هاست. یارانه انرژی بر جای خود است و مسئله ای بسیار مهم در اقتصاد ایران. حذف یارانه های نقدی در مقابل آن مسئله واقعا مسئله ای فرعی است.

ششم: حذف یارانه درآمدهای بالا به معنی حذف یارانه بسیاری در شهرهای بزرگ است که از نظر سیاسی خیلی معقول نیست.

و ...

به همین علت فکر می کنم که دولت فکر همه جوانب قضیه را نکرده است و این حذف کردن را سخت تر از آن خواهد دید که در تئوری بیان شده است.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

قبل از همه این کارها، دولت باید تورم را کاهش دهد و در یک حد معقول زیر 10 درصد کنترل کند. حذف یارانه‌های انرژی تنها بعد از آن منطقی خواهد بود.

حجت قندی گفت...

به ناشناس:
دولت اولویت های اقتصادی را فراموش کرده است.

ممنون

ساسان گفت...

درود
روش دولت مثل روش کارخانه دار ها در ایران است .
در اولین فرصت و بهانه حقوق کارگران را کاهش می دهند و یا عداه ای را اخراج می کنند بدون در نظر گرفتن عواقب ان

بهزاد گفت...

پیشنهاد شما چیست؟

حجت قندی گفت...

ساسان:

ممنون از کامنت.

حجت قندی گفت...

به بهزاد:

اگر دولت یارانه بعضی از مردم را لغو کند از اصلاح قیمت انرژی در آینده باز خواهد ماند و دلیلش هم مقاومت مردم در برابر افزایش قیمت خواهد بود.

ناشناس گفت...

قرار بود با حذف یارانه مواد سوختی پول ان به کل مردم پرداخت شود چرا برای همه به یک نسبت این یارانه ها حذف شدند حالا گناه چیست که دخل و خرج دولت با هم نمیخواند و باید مردم تاوانش را بدهند اینطور نیست کهبرای عده ایی یارانه را حذف کنند و انها ساکت بمانند از فردایش بر روی کالاها و خدماتشان خواهند افزود