۱۳۹۱ آذر ۲۷, دوشنبه

امریکا: 270 میلیون اسلحه در دست مردم

کشتار اخیر در امریکا نگاهها را باز متوجه آزادی اسلحه در این کشور کرده که البته طبیعی هم هست. اما بحث به آن آسانی هم که عده ای از ما ایرانیها (مخصوصا اگر امریکا را از نزدیک ندیده باشیم) تصور می کنیم نیست. طرفداران آزادی اسلحه و مخالفانش هر کدام استدلال خودشان را دارند و استدلالهای دو طرف هم قوی است. ساده اندیشی است که فکر کنیم داشتن اسلحه در امریکا کاملا ممنوع خواهد شد. امریکاییها در حدود 270 میلیون اسلحه دارند که به معنی 9 اسلحه به ازای هر ده نفر هست که آن ده نفر شامل کودکان هم می شود. متمم دوم قانون اساسی امریکا هم نه تنها آزادی اسلحه را بلکه آزادی تشکیل میلیشیا را تضمین کرده است. تغییر متمم دوم هم گر چه قانونا متصور است اما عملا غیر ممکن است. متمم دوم به انگلیسی:
A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

به این لینک و این لینک هم نگاه کنید.
پ.ن. توجه کنید که این مطلب کاملا به صورت آبجکتیو نوشته شده و من شخصا نظری درباره کنترل یا آزادی اسلحه ندارم.

۹ نظر:

ناشناس گفت...

سلام جناب دكتر قندي خوشحالم كه بعد از چند وقت مطلب جديد رو وبلاگ تون مي بينم من تقريبا هر روز به وبلاگ تون سر ميزنم ببينم مطلب جديد چي هست تا يادبگيرم .
يك سوال داشتم از خدمتتون نميدونم قيمت مسكن تو ايزان رو دنبال مي كنيد يا نه ؟چه قدر ازش خبر داريد .
http://donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=335164
با توجه به اين افزايش زياد مردم ديگه قدرت خريد و پرداخت اين مبالغ رو ندارند .آيا ميشه منتظر يك بحران تو مسكن بود ؟آيا ميشه شباهتي بين اتفاقي كه در آمريكا براي مسكن افتادو سر آغاز يك بحران شد رو براي ايران هم متصور بود ؟يا ماهيت اين افزايش قيمت ها با هم متفاوتند و بايد هنوز هم انتظار افزايش بيش از اين قيمت در مسكن در ايران باشم ؟
ببخشد طولاني شد.
باتشكر مجيد

حجت قندی گفت...

سلام مجید خان
خیلی ممنون که سر می زنید.
بحرانی شبیه بحرانی که در امریکا با بحران مسکن آغاز شد در ایران غیر ممکن هست. بحران امریکا از نوعی هست که به اون
depression like recession
می گویند. که البته به این معنی نیست که بحران مسکن یا بانکی در ایران پدید نمی آید اما به دلیل تورم بالا اصلا به جایی که امریکا و اروپا و ژاپن به آن رسیده اند نمی رسد. ماهیت بحرانهای ایران کاملا متفاوتند و بیشتر به صورت تورم بروز می کنند.

مجيد گفت...

خيلي ممنون كه به اين سرعت جوابم رو داديد ولي من نمم تونم درك كنم اين رشد قيمت رو .
ميتونيم اين طور استدلال كنيم :
چند درصد مردم قدرت خريد خونه با متري سه ميليون تومن رو دارند حال فرض كنيد برسه به چهار يا پنج ميليون رشد قيمت با توان خريد مردم همخوني نداره پس حجم خريد بايد بياد پايين همين پايين امدن حجم خريد باعث ركود و پايين امدن قيمت ميشه مگر اين بگيم دچار ركود تورمي خواهيم شد .
باتشكر
مجيد

حجت قندی گفت...

اگر این افزایش قیمت در حال صورت گرفتن هست، معنی اش اینه که تعداد کافی از مردم قدرت خرید دارند. و در ایران مثل امریکا خرید روی اعتبار نیست که بگیم افزایش قیمت از طرف خریدارانی است که قدرت خرید نداشته اند. هفته نامه تجارت در این هفته در باره مسکن مطالبی داره که با توجه به اینکه شما علاقه دارین ممکنه کمک کنه.
نکته دیگه اینکه من ربط مستقیمی بین بازار مسکن در ایران و متغیر های کلان مثلا رکود تورمی که شما اشاره کردید خیلی نمی بینم. یعنی ربط مسکن به اون طرف رو و الا رابطه بر عکس موجود هست.

مجيد گفت...

بازهم تشكر مي كنم از اين كه با حوصله جواب مي ديد
سايت هفته نامه تجارت رو پيدا كردم ولي متاسفانه مقاله رو نه اگه امكان داره لينك برام مي زاريد
متشكرم

حجت قندی گفت...

یک سری از مقالات راجع به مسکن در اخیرترین شماره شون هست که ممکنه روی وب سایتی نگذاشته باشند. توی باجه مثلا بشه پیدا کردشون.

ناشناس گفت...

سلام
زمان حادثه کلرادو در این مورد من نوشته ام.

http://riskpersia.blogspot.com/2012/08/whats-so-great-about-america.html

علی رغم تمام نقاط منفی این قضیه، فکر میکنم همچنان آزادی در اختیار داشتن اسلحه بهتر از ممنوعیت آ« است

شیکاگو گفت...

سلام
جناب قندی من آدرس ایمیل شما را روی وبلاگتون پیدا نکردم. چطوری میتونم با شما تماس بگیرم؟

حجت قندی گفت...

به نیام:

آدرس من
hghandi

در

یاهو هست.

مرسی