۱۳۹۱ شهریور ۲, پنجشنبه

آمارهای شکمی



این چه رسمی است که در ایران یک نفر آماری را از روی هوا می سازد و همه تکرار می کنند؟ چرا خبرگزاریها و روزنامه ها و و سایت ها کمی فکر نمی کنند؟ مثلا این عنوان خبری که " عمر متوسط زندگی مشترک به 6 ماه رسیده است " را در گوگل سرچ کنید. یکی یک چرندی گفته و همه تکرار کرده اند. فکر نکرده اند که معنی این حرف این است که اگر یکی بعد از سی سال زندگی مشترک طلاق بگیرد، برای اینکه این آمار درست باشد، باید بیست نفر در همان شب عروسی طلاق گرفته باشند. 

البته اگر به بقیه خبر توجه کنید می بینید که منبع خبر گفته "در سال‌های اخیر عمر متوسط زندگی مشترک برخی از زوجین به کمتر از ۶ ماه رسیده است" که اولا چگونه از این خبر به آن تیتر خبری رسیده ایم یک معماست و ثانیا مشکل این جمله اخیر این است که به هر حال درست است. این آقا می توانست بگوید "در سال‌های اخیر عمر متوسط زندگی مشترک برخی از زوجین به کمتر از 1 ماه رسیده است" و جمله اش درست می بود. چون بالاخره می توان کسی را در جامعه پیدا کرد که بعد از یک ماه طلاق گرفته (داده ) است. مسئله این است که این جمله عوامانه ایست.

کمی هم دوستان فکر کنند بد نیست.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

البته این مورد خیلی تابلو بود اما کلا ایران شده امار جعلی ساختن در مورد تورم در مورد نرخ بیکاری و...
تا جایی که ممکنه که باید امار دست کاری بشه اگه دیگه نشه دست کاریش کرد باید قایمش کرد کس دیگه ای نبینه چه خبره
به هر حال اما من معتقدم که تورم و بیکاری ، امار جرم و جنایت و طلاق و...اینها به همدیگه مرتبط هستند و جوانانی که نمی تواند از عهده حداقل های زندگی برایند طلاق می گیرند
روند طلاق نیز رو به افزایش است هم به واسطه مشکلات اقتصادی و هم اینکه خود طلاق به صورت ویروس عمل می کند و باعث طلاق های بیشتری می شود (قبحش شکسته می شود و..)
امار علمی است که باعث میشود که بتوانیم برنامه ریزی کنیم اما در سالهای اخیر در ایران تمایل به دستکاری اعداد و ارقام بسیار زیاد شده شما یک کمیتی را اندازه می گیرید می بینید ای داد بیداد چقدر وضعیت خراب شده ! خب حالا چیکار کنیم؟اگه بقیه بفهمن که خیلی بد میشه همه می فهمن که مدیریت ما بد بوده اینجاست که شروع می کنید به امار ساختن دفعات بعد هم سعی می کنید یه ذره تو امارگیری دقت کنید اگه بشه فرمول رو هم یه دست کاری های بکنید مثلا سبد کالا را عوض کنید یا یه تغییراتی تو تعریف بیکاری بدید خلاصه بحث در این رابطه زیاده
کشورهای دیکتاتوری عموما چون نتایج بدی می گیرند سعی می کنند امار را دستکاری کنند معمولا علاقمند به دستکاری خروجی هستند مثلا از نمایش دلار بالای 2000 تومن تا مدتی حضرات رو منع کرده بودن عدد می فت تا 1999 گیر می کرد!!
اخه مشروعیت زیر سوال میره نمیشه که همه چی رو بیان کرد باید یه ذره تقیه هم کرد حس دروغگویی و تقیه تون کجا رفته ؟حلال هم هست مگه نمیدونین؟
عدد مورد علاقه کشورهای دیکتاتوری هم 9.9 هست هر جا دید که نرخ تورم یا بیکاری 9.9 اعلام میشه بدونید که یه کاسه ای زیر نیم کاسه هست
9.9 یادتون باشه(بحمدالله و با تلاش مسئولان تک رقمی شد )

Amir گفت...

برادر! اگر فکر می کردیم که عاقبت مون دست این ...کش ها نمی افتاد.
ارادت

ناشناس گفت...

سلام
سایت قشنگی دارید تمام مطالب سایتون خوندم واقعا لذت بردم و استفاده کردم می شه گفت جز بزرگان نیمباز هستیم من مدیر سایت مای نیمباز با روزانه ۳۰۰۰بازدید کننده هستم.افتخار تبادل لینک ثابت بهم می دین سایت
‏www.myNimbuzz.irهستم ”مای نیمباز”با این نام منو لینک اول سایتت رو بکن منم شما رو لینک اول سایتم می کنم به امید همکاری بیشتر.. لینک کردی بهم بگو تا لینکت کنم.