۱۳۹۱ مرداد ۲۹, یکشنبه

منافع امریکا د ر خاور میانه در چیست؟

به تمام کسانی که به سیاست علاقه ای دارند توصیه می کنم که متن این لینک را که مقاله ای بدون رودربایستی درباره منافع امریکا در خاور میانه است را بخوانند. به دلیل اینکه این متن اقتصادی نیست آنرا ترجمه نمی کنم ولی اگر کسی حوصله و علاقه ای به ترجمه داشت می توان متن ترجمه را اینجا گذاشت.

پ.ن. 
من لزوما با تمام آنچه که در این مقاله گفته شده موافق نیستم به این دلیل که منافع یک کشور را جدای منافع آدمهای خیلی مهم سیاسی آن کشور نمی دانم. منافع امریکا در خاور میانه در زمان بوش، با منافع امریکا در خاور میانه در زمان اوباما متفاوت است و در این مقاله صحبتی از این تفاوتها نمی شود که خطای فاحشی است.


۳ نظر:

ابراهیم گفت...

نویسنده مقاله اهداف یا همان منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه را جلوگیری از تهدیدهای امنیتی به خاک آمریکا از طرف اسلامگراها، تضمین امنیت جریان انرژی و حمایت از اسرائیل معرفی می کند و با شک و تردید جلوگیری از اتمی شدن ایران را هم به آن اضافه می کند. فکر نمی کنم نکته تازه ای در این بحث آمده باشد. مابقی اش هم همان بحث قدیمی ریاکارانه بودن حرفهای سیاستمداران امریکاست که این طرفها همه فوت آبند.
با این حال مقاله نکته آموزنده ای هم می تواند داشته باشد چون با تعریف سیاست خارجی شروع می شود و با معرفی یک کیس خوب تلویحاً نشان می دهد که صفت حساب شده در تعریف سیاست خارجی چه رابطه ای با موفقیت بلندمدت دارد. خواننده می تواند نتیجه بگیرد که اگر حواس جمع و واقع بینی را با یادگیری همراه کند ضرر ندارد.

حجت قندی گفت...

ابراهیم:
برای من این مقاله از این نظر جالب است که واضح سیاست خارجی را بیان می کند. اگر به همین طریق مثلا می توانستیم سیاست خارجی ایران را بیان کنیم خیلی خوب بود.

ابراهیم گفت...

درسته اولین ایده من هم بعد خوندنش همین بود