۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

تفاوت در فرهنگ، یا تفاوت در سرمایه گذاری؟

کمتر دختر ایرانی است که بینی خود را عمل نکرده باشد و کمتر دختری در امریکا پیدا می شود که دندانهای خود را مرتب نکرده باشد. عبارت فوق البته بر اساس مشاهده است و نه آمار. اما همین مشاهده هم حکایتها در خود دارد. چرا دختران ایرانی به زیبایی دماغ خود اهمیت فوق العاده می دهند اما دختران امریکایی به زیبایی دندان؟ دلیل بیش از اینکه تفاوت فرهنگی را نشان دهد نشان از سرمایه گذاری در آینده را دارد. در ایران، به دلیل اینکه فقط صورت زنان است که سیگنالی درباره آنها (مخصوصا به بازار ازدواج)می فرستد، زیبایی جزء جزء صورت اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند و سرمایه گذاری بر روی این جزء جزء اهمیت می یابد. در امریکا زیبایی صورت اهمیت کمتری دارد. به همین دلیل دختران بر روی چیزهایی سرمایه گذاری می کنند که در طول زندگی شان اهمیت بیشتری دارد. مثلا برای سیگنال فرستادن ورزش می کنند تا خود را به اصطلاح فیت نشان دهند. یا بر روی دندانها سرمایه گذاری می کنند.

با توجه به شرایط، رفتار هر دو گروه عقلایی به نظر می رسد.





۱۰ نظر:

Unknown گفت...

bebkhshid keh font farrsi nadaram. in estedlal ro ghabool nadaram chon be shekle moshabehi dokhtarane ziadi dar amrika sinashoon ro amal mikonand chon sinashoon dide mishe va mitune dar jazbe jense mokhalef moaser bashe, moaser tar az bini.
mokhlesim

حجت قندی گفت...

نکته شما ناشناس هم درست به نظر می رسد.

ساسان گفت...

افرین بسیار خوب بود
آدمی زاد همیشه دنبال سود و دوری از زیان است فقط بستگی داره این سود و زیان چی تعریف بشود

حجت قندی گفت...

ساسان :
همینه. شما شرایط محیطی رو تعریف می کنین و مردم بر اون اساس سود و نفع حد اکثر می کنند.

ناشناس گفت...

سِکِند جنریشن های ایرانی - امریکایی چی؟ :)

حجت قندی گفت...

من چند تا سکند جنریشن می شناسم که رفتارشون خیلی شبیه غربی هاست تا ایرانی ها. نمونه من کم و خیلی بایاس هست ولی مطالعه اونها باید جالب باشه.
نکته خوبی اشاره کردید.

Amir گفت...

استاد حجت عزیز
جمله آخرت رو درباره عمل دماغ قبول ندارم
قاعدتا اگر دماغ خیلی بدفرم باشه، احتیاج به عمل هست، اما واقعا آیا این همه دختر ایرانی احتیاج "واقعی" به عمل دماغ دارن؟

داستان مد و وجود نداشتن یک اعتماد به نفس واقعی به نظرم از هر عاملی مهم تره

علی گفت...

با تشکر از دوست ناشناسی که در پیغام نخست انگشت بروی موضوع جراحی بواقع تحقیرآمیز بزرگ کردن سینه زنان گذاشته و یادآوری کردند.

نکته دیگری که می خواهم بنویسم برداشت کاملا شخصی من بر پایه تجربیات و دیده های خودم است.

بنظر می رسد که قسمت بزرگی از خانم ها و دختران ایرانی که بینی شان را بدست جراح می سپارند، دندادن هایشان را نیز مرتب می کنند.

نمی دانم چرا پس از خواندن مطلب شما حس اینکه انتخاب دختران آمریکایی را باارزش تر دسته بندی می کنید، دست می دهد. به همین دلیل جمله پایانی تان هم درست مثل برگ انجیری است که درست نمی پوشاند.

فقط این میان یک سوالی برایم بی جواب می ماند. بنظرتان آن یک سوم چاق مفرط و در حقیقت هیولا مانند جوانان و بزرگسالان آمریکائی چه سیگنالی را می خواهند بفرستند؟

http://en.wikipedia.org/wiki/Obesity_in_the_United_States

حجت قندی گفت...

به علی:

انتخاب امریکایی ها یا ایرانی هایی که دندانهای خود را درست می کنند به نظر شخصی من باارزش است. ولی من به هیچ وجه نگفته ام که عمل دماغ یا عمل سینه بی ارزش هستند. اتفاقا چون انتخاب فردی هست و فرد خود صلاح خود می داند من این کار را کاملا هم باارزش می دانم. چون ارزش برای آن شخص ایجاد می کند.

چاقی هم از روی انتخاب نیست. متاسفانه در امریکا ادمهای چاق (که معمولا فقیرند بسیارند.) اگر انتخاب بود به آن هم ارزش دار می گفتم.
ممنون از نظرتان.

حجت قندی گفت...

به امیر:

نکته مد هم مهم است. شاید پرسپشن از زیبایی از مد متاثر باشد که من در این باره اطلاغ زیادی ندارم.