۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

مرز آزادی بیان کجاست؟

مرز آزادی بیان دوباره موضوع اخبار در امریکا شده است. دلیلش این است که شخصی به نام خاویر آلوارز (که یک دروغگوی سریالی است و مثلا ادعا کرده است که در جریان نجات یک سفیر امریکا مجروح شده، یا به شرکت های بیمه دروغ گفته و ... ) از جمله در جمعی مدعی شده بوده که مدال افتخار کنگره را به دلیل شجاعت های نظامی اش دریافت کرده است. که این ادعای آخری طبق قانونی به نام قانون ضد سرقت مدال های افتخار (یا چیزی شبیه این به انگلیسی Stolen Valor Act of 2005 ) غیر قانونی است. به همین دلیل دادستانها ادعایی را علیه این آقا در دادگاه مطرح کرده اند. اما آقای آلوارز مدعی است که قانون ضد سرقت مدالها به دولت اختیار این را میدهد که محتوای بیان افراد را کنترل کند و این مخالف متمم اول قانون اساسی امریکا است (متمم اول حافظ آزادی بیان است). دولت اوباما ادعا می کند که منظور از متمم اول حفاظت از تمامی انواع بیان نبوده است و مثلا دروغ گفتن به پلیس یا کلاه برداری آزادی بیان تلقی نمی شود (که تا اینجا را عموم مردم کم و بیش می پذیرند) اما همچنین ادعا می کند که دروغ گفتن درباره گرفتن مدال نظامی آزادی بیان نیست. (البته تعجبی هم نیست. همه دولتهای دنیا متمایل به کاهش آزادی مردم هستند. آنچه که آزادی را حفظ می کند نه تمایل دولتها، که تلاش مردم و دادگاهها و مطبوعات است.) طرفداران آزادی بیان و از جمله مطبوعات می گویند که مجرم شناختن دروغگویی که مدعی گرفتن مدال است به همین جا ختم نمی شود و منجر به رویه ای می شود که بسیاری از دروغهای دیگر را هم جرم خواهد شناخت و این برای آزادی بیان بسیار خطرناک است. من به شخصه، در این مورد طرفدار این دروغگویم. آزادی بیان مهمتر از این است که آن را به خاطر صداقت در بیان گرفتن مدال محدود کرد.

۳ نظر:

mirkhosro گفت...

اما این فقط آزادی بیان نیست. این سرقت و کلاه‌بردای محسوب می‌شه. در واقع فرد مرتکب «عمل» سرقت شده. حالا سرقت ممکنه فیزیکی، ادبی یا کلامی باشه. این با آزادی بیان عقیده فرق داره.
در ضمن این چیز عجیبی نیست که برخی صحبت‌ها بار حقوقی داشته باشند. مثل عبارات نژادپرستانه یا نفرت‌پراکنی عمومی. بار حقوقی گذاشتن بر این ها در راستای حفظ حقوق مهم‌تری مثل جان انسان‌هاست.

حجت قندی گفت...

امیر خان: من با حرفتون با احترام کامل مخالفم. ما همه باید پوستمون رو کلفت کنیم. گفتن عبارات نفرت پراکنه نباید غیر قانونی بشه گر چه این عبارات کاملا غیر اخلاقیند. به عبارتی، برای حفظ آزادی بیان، مرز اخلاق و قانون باید از هم جدا بشوند.

Maryam گفت...

جالب بود این مطلبتون، پسر خاله من تازگی از آمریکا اومده بود بعد از ۴۰ سال زندگی‌ تو آمریکا دنبال کشور سوم برای زندگی‌ می‌گرده، برای خونوادش، میگه تو آمریکا سانسور و تفتیش و کنترل روز به روز زیادتر میشه. میگه عملا شرق و غرب جاشون رو عوض کردن.