۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

عراق، چین و هند دارنده بالاترین رشد اقتصادی در سالهای آینده

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که عراق در سال جاری بالاترین رشد اقتصادی (بیش از 12 درصد) در جهان را دارا خواهد بود. بعد از عراق چین با رشد اقصادی 9 درصد و هند با رشد اقتصادی 7.5 درصد قرار دارند. همین سه کشور در 5 سال آینده بالاترین رشد اقتصادی را خواهند داشت و در سه سال از این پنج سال عراق دارای بیشترین رشد است.

البته باید توجه کرد که عراق هنوز بسیار فقیرتر از ایران است و به شدت از فساد گسترده دولتی و کمبود نهادها و تکنولوژی رنج می برد. (تا قبل از بحران ارزی اخیر در ایران، درآمد سرانه اسمی در ایران حدود دو برابر عراق بود. عراق درآمد سرانه ای برابر حدود 3 هزار دلار و ایران درآمد سرانه ای برابر 6 هزار دلار داشت. بحران اخیر کارهای مقایسه ای را هم سخت کرده است.) حدس من این است که درآمد سرانه عراق تا سال 2020 از درآمد سرانه در ایران بالاتر خواهد بود.


پ.ن. البته می دانید که ناپایداری های سیاسی در منطقه تخمین های درست درباره وضع نسبی اقتصادهای منطقه را با مشکل جدی مواجه می کند. بحران های که متاسفانه ما با آن مواجهیم هم قوز بالا قوز شده اند.

۵ نظر:

نیما گفت...

با تشکر از آقای قندی جهت سایت موجز و مفیدشان
خبر بسیار جالبی بود. انتظار دیدن عراق را نداشتم.
اما باید توجه کرد که رشد اقتصادی در یک کشور رابطه مستقیم با آرامش سیاسی در آن کشور دارد. هنوز پیش بینی های اقتصادی در مورد عراق زود است. بسیار سخت است که شیعه و سنی و کرد بدون تنش در کنار هم کشور خود را بسازند. بخصوص که همیشه عراق تو برزخی ما بین ایران و آمریکا خواهد بود. چون هم ایران و آمریکا می خواهند روی عراق نفوذ داشته باشند و همچنین عراق هم می خواهد هر دو کشور را داشته باشد.
اما با توجه به جمعیت سی میلیونی (حدودی)عراق و ذخایر نفتی و معدنی تقریبا برابر با ایران، قطعا در آینده نزدیک درآمد سرانه عراق از ایران بیشتر خواهد شد.( من حدس شما را به یقین نزدیکتر می بینم)
بهرحال داشتن یک منطقه ارام سیاسی و اقتصادی به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود. ارزو می کنم که عراق بتواند به درجه بالای اقتصادی و شعور سیاسی برسد

حجت قندی گفت...

نیما خان:
با نظرات شما کاملا موافقم.
ممنون

ساسان گفت...

درود
در باره سوئفت و اثرات تحریم آن مطلبی نمی نویسید
با سپاس

ناشناس گفت...

سویفت مخفف اصطلاح انگلیسی Society For Worldwide Interbank Financial Telecopmmunication است که یک موسسه مالی بین‌المللی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین عوامل اتصال شبکه نقل و انتقالات ارزی جهان است.

حجت قندی گفت...

ساسان:

درباره تحریم مالی همین اخیرا مطلب نوشتم. قضیه اخیر هم ادامه تحریم مالی است.
ممنون از شما و ناشناس