۱۳۹۰ دی ۲۴, شنبه

بانک مرکزی در حال خلق بازار سیاه

تصمیمات بانک مرکزی، یا آنچه ظاهرا تصمیمات بانک مرکزی تلقی می گردند، روز به روز بدتر و غیر اقتصادی تر می شوند. دو نرخی کردن ارز بد بود نرخ ارز را چند نرخی کردند. اعتبار بانک مرکزی را با ادعاهای بی مورد (که هر بار از کم کردن قیمت ارز حکایت داشت) از بین بردند. اما هیچ کدام از اینها بدتر از ایجاد بازار سیاه ارزی نیست. دولت و بانک مرکزی در حال تلاش برای از بین بردن بازار غیررسمی ارز به این دلیل اند که قیمت در بازار غیررسمی مطلوب دولت نیست. فقط می خواهند خبر کمیابی ارز منتشر نشود، مهم نیست که چه بلایی بر سر چه تعداد از ایرانیان می آید. ممنوعیت خرید و فروش ارزهای به اصطلاح غیر سند دار در بازار باعث پدیدار شدن بازار سیاه ارز می شود. بازار سیاهی که دولت به هیچ وجه نخواهد توانست آن را از بین ببرد. چرا بازار سیاه بد است؟ به این دلیل که مردم را بدون دلیل خلافکار و مجرم می کند. آدم های ریسک پذیر مجرم را وارد بازار میکند و از تعداد آدمهای صادق در بازار می کاهد. (جهت اطلاع اگر تا به حال مطلع نبوده اید: اکثر مافیاهای امریکا در نیمه اول قرن بیستم در امریکا از درون بازار سیاه آن کالای ممنوع شده در دوره به اصطلاح پروهیبیشن پدیدار شدند.)

ایجاد بازار سیاه و از بین بردن بازار غیر رسمی ضد آزادی اقتصادی است،(که از پایه ای ترین آزادی های انسانی است). از بین بردن بازار غیر رسمی ضد حقوق مالکیت هم هست. انرژی نیروهای امنیتی و اقتصادی مملکت بیهوده صرف کاری خواهد شد که جز ضرر و زیان برای اقتصاد ندارد.

در دوره ای که تحریمهای خارجی خود فشاری بر کارفرما و شهروندان ایرانی است، ایجاد و اعمال سیاست های غلط اقتصادی، چیزی نیست جز بار اضافی بر دوش اقتصاد تحت فشار ایران. بانک مرکزی عاقل شود بد نیست.


۲ نظر:

ساسان گفت...

درود
با توجه به پیش بینی درست شما و همچنین دکتر نیلی از آینده اقتصادی ایران.
برای آزمون دیگر در کوتاه مدت { 2 سال } پیشبینی شما چیست :

با توجه به شرایط اقتصادی ایران و احتمال تحریم نفت سرمایه گذاری در چه بخشی از صنعت یا بازار مناسب می باشد و در کدام بخشها ممکن است ضرر ده باشد

حجت قندی گفت...

ساسان:

اگر نرخ ارز بالا بره، در شرایط عادی بخش های تجارت پذیر آسیب می بینند و بخش های جایگزین تجارت پذیرها سود می برند. مثلا اگر کارخانه ای به دلیل رقابت خارجی تحت فشار بوده الان شرایط بهتری باید پیدا کنه. اما شرایط ما عادی نیست و باید مراقب بود که بعضی از کارخانجاتی که وابسته به مواد اولیه خارجی هستند ممکن است که دچار مشکل شوند.