۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

سیستم ورشکسته بازنشستگی در ایران

نکته فرعی: کاملا خلاف اخلاق است که بدون داشتن آمار درباره مسئله اقتصادی صحبت کنیم. من هم می خواهم این کار خلاف اخلاق را انجام دهم به این دلیل که آمار ندارم! معذرت پیشاپیش.
نکته اصلی: سیستم بازنشستگی در ایران سیستم پایداری نیست. این سیستم برای سالهایی طراحی شده است (البته بهتر است بگوییم وصله پینه شده است) که رشد جمعیت در ایران بالا و درآمد نفت و بودجه دولت در حال رشد بوده است. یکی از رایجترین سیاستهای مردم پسند (پوپولیستی) و در عین حال غیر مسئولانه در ایران، آنچنانکه تاریخ اخیر اقتصادی نشان می دهد امتیازدهی در زمینه سن بازنشستگی، میزان حقوق بازنشستگان و از این قبیل است. در ایران، بازنشستگی در سن حدود چهل سالگی هم ممکن است. کافی است که شما زنی باشید که در حدود سن 15 سالگی به استخدام دولت درآمده اید. 25 سال کار و شما بازنشسته می شوید که می شود سنی در حدود چهل سال. چنین سیستمی را در نظر بگیرید و حال تصور کنید که بوم و پیک جمعیت ایران به زودی به سن بازنشستگی خواهد رسید، بودجه فزاینده دولت آن شیب تند گذشته را نخواهد داشت و با هر محاسبه ای متوسط عمر در ایران هم افزایش خواهد یافت. این سیستم نمی تواند پایدار باشد. نکته مهمتر این است که نه مجلس و نه دولت در ایران انگیزه کافی در برخورد با این بحران را ندارند. به نظر من بحث درباره این بحران، قبل از اینکه بحران عمیق و غیر قابل کنترل شود بایستی از همین الان شروع شود.

پ. ن. چون بلاگ اسپات فیلتر است، هر پست این وبلاگ، برای خوانندگان داخل ایران عینا در بلاگفا کپی خواهد شد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

کلاً در اینجور تصمیم‌گیری‌های بلندمدت ضعیف هستیم و تا وقتی کارد به گلو نرسد کسی اقدامی نمی‌کند (مثال: یارانه‌ها). پیر شدن جمعیت نه تنها روی سیستم بازنشستگی تأثیر می‌گذارد، تهدیدی برای سلامت کشور محسوب می‌شود (که برای جمعیت انبوه میان‌سالان و سالمندانی که در دهه‌ی آینده وارد خواهند شد آماده نیست) و ایضاً برای نیروی کار اقتصاد. الان که در اوج قله‌ی موج جوانان دهه‌ی شصت هستیم رشد متوسط اقتصادی‌مان دو سه درصد بیشتر نیست، چطور قرار است بیست سال دیگر رشد اقتصادی هشت درصد داشته باشیم؟!

به نظرم بد نباشد یک کاتالوگ از مشکلات بلندمدتی که از حالا باید به فکر رفعشان بود تهیه کنیم و رویشان تبلیغ کنیم. یکیش همین سیستم بازنشستگی.

حجت قندی گفت...

نکته جالبی گفتین. پیر شدن جمعیت روی بخش سلامت تاثیر بسیار بزرگی خواهد داشت.

mirkhosro گفت...

نکته‌ای که مطرح کردی کاملا بجاست و باید توجه‌ها رو بهش جلب کرد. پایان‌نامه یکی از دوستان من در ارشد شریف هم در همین مورد بود (پایان‌نامه خودم هم مربوط به بازنشستگی بود اگر چه نه دقیقا این موضوع). برای همین علاقه شخصی برای پیگیری این موضوع یا همکاری در جلب توجه به این موضوع رو دارم!

حجت قندی گفت...

امیر خان:
من خیلی از این موضوع اطلاع ندارم. اگه نوشته کوتاهی در این مورد دارین یا اگه خودتون یا دوستتون یه نوشته کوتاه می تونن بنویسن که نکات اصلی این مشکل رو ذکر کنه خیلی خوب می شه و می شه اینجا هم اگه دوست داشتین پستش کرد..