۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

صفرهای نامیمون پولی

بانک مرکزی تصمیم گرفته است که چهار صفر از پول ملی ایران بکاهد که با این کار به گفته رئیس بانک " یک ریال جدید از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود". من با حذف صفرها هیچ مشکلی ندارم، که از نظر اقتصادی اهمیت چندانی ندارد. البته بهتر این بود که این کار بعد از کنترل تورم یا بعد از شوک به ارزش ریال انجام می شد. (شوک به ارزش ریال یا همان افزایش ناگهانی قیمت نفت که با وجود تورم در ایران، مانند زلزله ای می ماند که خواهد آمد اما بزرگی و زمانش بستگی به فاکتورهای مختلف مانند قیمت نفت و میزان دارایی ارزی ایران دارد ناگریز است.) مشکل این طرز تفکر است که می خواهد ارزش ریال را با دلار معادل کند. یکی باید به آقای بهمنی بگوید که ای که نان دولت حلالت، حالا که مسئله مهم برابر سازی ارزش ریال با دلار است، چرا پنچ صفر از پول ملی کم نمی کنید که ارزش ریال برابر ده دلار شود؟ مگر شما بخیلید؟ و چرا برابر دلار؟ چرا برابر یورو نباشد؟ ممکن است بگویند که ریال با حذف چهار صفر که معادل یورو نمی شود. یورو تقریبا 15000 ریال است. که البته استدلال مسخره ای است چون دلار هم 11200 ریال است و نه 10000 ریال. دوم اینکه، شاید دلار، با این شرایط کسر بودجه امریکا، بخواهد سقوط کند و به خاک سیاه بنشیند، چرا شما می خواهید سرنوشت "پول ملی" را به دلار بچسبانید؟

توصیه من به بانک مرکزی این است که انرژی خود را صرف مسائل کم اهمیت نکند. اگر می خواهید که صفرها را حذف کنید بکنید ولی انرژی بیش از حد بر روی آن نگذارید. بهتر است انرژی تان را صرف کنترل تورم کنید که بانک مرکزی وظیفه ای جز این نباید داشته باشد.


۲ نظر:

ناشناس گفت...

اگر ممکنه تا قبل از اینکه دوباره مردم هزار تا افسانه از دلایل حذف صهرها و صدها افسانه از پیامدهای این حذف بسازن، خیلی ساده و به زبان غیر تخصص بگید که قراره چه اتفاقی بیافته و دلایل این کار چیه و چه پیامدی داره

ممنون

حجت قندی گفت...

ناشناس:
حذف صفرها، در صورتی که سیاست پولی تغییر نکنه، هیچ تاثیری بر روی اقتصاد نداره. فقط مبادله یه کم راحتتر می شه و مردم هم خیلی زود به پول جدید عادت می کنن. فقط نظر من اینه که چون شرایط الان تورمی هستش، یه کم صبر کنن تا تورم ناشی از قانون اصلاح یارانه ها بخوابه.
همین