۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

بزرگترین اشتباه دولت در طرح هدفمندی جلوگیری از افزایش قیمتهاست

با آزادسازی قیمت کالاهای یارانه ای، هزینه تولید بسیاری از واحدهای تولیدی بالا می رود. واحدهای تولیدی اگر نتوانند هزینه خود را با اضافه کردن قیمت جبران کنند مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید می شوند. حتی با وجود قیمتهای بالاتر، بسیاری از از کارخانجات مجبور به کاهش تولید یا تعطیلی خواهند شد. این شوخی که دولت می تواند همه این اضافه هزینه ها را جبران کند جدی نگیرید. کسی که چنین می گوید از پیچیدگی اقتصاد ایران بی خبر است و ذهن مکانیکی دارد. خود کاهش تولید در اثر کنترل قیمت ها می تواند به بدتر کردن تورم منجر شود. این تجربه را در دهه شصت کرده ایم. روایتی است که مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود. ایمان شما چیزی است بین خود و پروردگار. اما از من بشنوید کنترل قیمت ها سوراخیست که مار هم دارد. دوباره گزیده نشوید.
دوباره : کنترل قیمت ها تورم را کاهش نمی دهد اما بیکاری را زیاد می کند.

پ.ن. جلوگیری دستوری از افزایش قیمتها هیچ ربطی به مقوله کنترل تورم ندارد.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

عالی بود

پژمان گفت...

جناب قندی،
من با حرف شما موافقم. ولی از دیگر سو شما که با کل طرح حذف یارانه ها موافقید بفرمایید که ملت با این حساب بدون کنترل قیمت بدون کالای کوپنی و... چه حوری به حیات خودشون ادامه بدهند. آیا کاهش مصرف و گرایش به سمت کالای وارداتی ارزان تر صنایع رو نابود نمیکنه؟ اینا رو برای مقابله با نظرات شما ننوشتم. اگه ممکنه اگر با نظر من مخالفید جواب بدید که من هم قدری اقتصاد یاد بگیرم. مخلصیم

حجت قندی گفت...

جناب پژمان:
موافقت یا مخالفت با طرح یارانه ها به کنار فعلا، چون به هر حال داره انجام می شه و البته من دربارش نوشتم قبلا.

ولی:

اگه قراره که هزینه واحد تولیدی اضافه بشه، مثل هزینه مثلا کسی که آجر می پزه، اگه شما اجازه ندید قیمت آجر بره بالا، همه آجرپزی ها ورشکست می کنن. اگه شما اجازه بدین که قیمت بره بالا بعضی ورشکست می کنن و بعضی در بازار می مونن. صحبت من اینه که خیال نکنیم همین طور بدون پرداخت هیچ هزینه ای می تونیم قیمت ها رو کنترل کنیم.

راهش این بود که به تدریج می رفتن جلو و قیمت اجناسی رو که صنایع به اونها وابسته بودن کم کم می بردن بالا تا اونها خودشون رو تطبیق بدن که نکردن.

قیمت ها بالا خواهند رفت درست، به همین دلیل دولت باید اضافه هزینه خانوار رو با پرداخت نقدی و به مدت معلوم جبران کنه. راه دیگه ای نیست.

شاهد گفت...

اينكه مي فرماييد با پرداخت نقدي به خانوارها و صنايع، گراني جبران شود، هميشه درايران بحث بر سر چگونگي تقسيم ثروت بوده كه هميشه هم نا متوازن اجرا شده، حال چگونه دولت مي تواند يارانه نفدي را درست به دست نيازمند واقعي چه در بين مردم و چه دربين صنايع برساند خدا مي داند!
و بعلت همين عدم توزيع نا متوازن بخشي از جامعه چاقتر و بخشي لاغر تر مي شوند.

حجت قندی گفت...

شاهد:
ممنون از کامنت.
من حرف از کمک به صنایع نزدم اصلا.
بحث اینه که حالا که این همه اشتباه کردیم در گذشته و کار به این طرح رسیده، تنها راه رفع نگرانی خانواده ها در برابر تورم کمک نقدی است و نه کنترل دستوری قیمت.
با حرفتون درباره توزیع ثروت موافقم

سعيد گفت...

فرموديد"اگه قراره که هزینه واحد تولیدی اضافه بشه، مثل هزینه مثلا کسی که آجر می پزه، اگه شما اجازه ندید قیمت آجر بره بالا، همه آجرپزی ها ورشکست می کنن" از كجا معلوم كه چنين باشه؟ ممكنه حاشيه سودشون بياد پائين تر يا براي حفظ بقاء مجبور به افزايش بهره وري بشن؟

حجت قندی گفت...

سعید:
اگه واحد تولیدی (مثل آجر پزی) رقابتی باشه حاشیه سود چندانی نداره. اگه شرکت بزرگ و انحصاری باشه بله.

آرش سیگارچی گفت...

سلام. این مطلب وبلاگ تان را امشب در روی خط معرفی می کنم.
آرش

حسن گفت...

با سلام خدمت آقاي دكتر قندي:
اگر امكانش هست در مورد تجربه دهه 60 بيشتر توضيح دهيد؟

mojtaba mostafavi گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.