۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

بی معنی بودن عدد در ایران

عجب گرفتاری شدیم از این بی سوادی یک عده. هیچ چیز اعصاب من رو به اندازه آمارهای من درآوردی به هم نمی ریزه. مثلا توی این خبر کدوم رو باور کنیم؟ "روزانه 60 میلیارد تومان توسط ایرانیها با کشیدن سیگار دود می شود." یا "سالانه دو هزار و 540 میلیارد تومان هزینه های زیان ناشی از مصرف سیگار است." ضرب و تقسیم هم بد نیست آدم بلد باشه. ماشین حساب هم که هست. حالا از فردا همه همین عدد رو تکرار می کنند.

کاش فقط همین یک قلم بود. عدد و رقم اونقدر در ایران بی اهمیت هستش که وقتی یه عدد اعشاری درباره مثلا رشد به فارسی می خونی، نمی دونی که اون عدد 3/5 بوده یا 5/3 . من روزی نیست که به آماری از ایران برخورد نکنم که مشکوک نباشه. حالا سعی کن تحلیل کنی این کشور عزیز رو.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

آقا سلام
فکر کنم خودتون هم دقت لازم را نداشته اید دوست عزیز !
رقم 60 میلیارد دلالت بر مصرف سیگار در روز دارد و رقم دوهزار و 540 میلیارد رقمی است که در واقع ربطی به قبلی ندارد بلکه مربوط به هزینه های ناشی از مصرف سیگار است مثل بیماری های ناشی از آن و هزینه های درمانی آن همچون سرطانها .نتیجتا بعضی جاها بجای دانستن ضرب و تقسیم ،چیزای دیگری هم هست که باید بلد باشیم .
امیدوارم بی ادبی نشده باشه

رضا گفت...

سلام آقاي قندي
به نظر من اين بيشتر به فرهنگ بر مي گردد.
افراد عادت نکرده اند که به اعداد و ارقام حساس باشند.در حالي که نه به اعداد که بايد به دهم و صدم ها حساس باشند.
اميدوارم روزي برسد که به اعداد حساس باشند.
البته 3/5 و 5/3 هم جزو اشتباهات تايپي و يا نرم افزار ورد است که اصلاح نمي شود و براي افراد مهم نيست.
و گرنه کاملا طبيعي است که اين دو عدد با هم تفاوت دارند!

ناشناس گفت...

سلام اقای دکتر

می تونم خواهش کنم در باره تحریم های جدید اتحادیه اروپا بویزهنتایجی که ممکن است در باره دارایی های ایران در انجا رخ بدهد بنویسید
مرسی

پویا گفت...

سلام
آقای دکتر مقاله شما رو در سایت رستاک خوندم.
قسمت آخرش که مربوط به تاثیر سیاست های ارزی بر روی کارفرمایان ایرانی هست رو خوب متوجه نشدم. خیلی خیلی کوتاه اشاره کرده بودید.
اگر ممکنه یه کم توضیح بیشتری دربارش بدید. ممنون...
(راستی من هنوز منتظر یه پست درباره لایحه اصلاحات اقتصادی آمریکا هستم)

میثم صفری گفت...

سلام،
من در آخرین پست وبلاگم نسبت به معرفی وبلاگها و وبسایتهایی فارسی زبان مرتبط با علم فاینانس و اقتصاد اقدام کرده ام. هدفم از این کار تهیه مرجع و فهرستی برای این منابع است. سعی کرده ام برای هر وبلاگ چند خطی توضیح بدهم که به خواننده دید مناسبی از زمینه کاری و تخصصی و اهداف وبلاگ کمک کند.در همین راستا، وبلاگ شما را نیز در این صفجه معرفی کرده ام.

خوشحال میشوم که اگر نظری در مورد خلاصه-متن معرفی وبلاگ خود دارید، ویا متن بهتری برای جایگزینی بنظرتان میرسد، برایم ارسال نمائید.

سپاسگذارم، میثم صفری

آدرس وبلاگ
http://meysamsafari.wordpress.com

آدرس صفحه مورد نظر:

http://meysamsafari.wordpress.com/2010/07/29/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%88%D8%A8%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%85/

reza گفت...

salam aghae ghandy

be onvan e mesal tavajooh konid be khabary ke hodoodan 2 hafte ppish didam

dar shahr e gonabad zelzele ei be ghodrate 7/5 rishter amad


in dar haly ast ke 7/5 naboode va 5/7 boode ast


kolan in adad engar barae baazy afrad mohem nis