۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

دولت تپل

در ایران دولت زیادی تپل شده. پر از سازمانهای مختلف، پر از وزارتخونه هایی که اصلا معلوم نیست فلسفه وجودیشون چی هست، دولت حتی پر از سازمانهای خصوصی وابسته هستش!سازمان ملی جوانان چه گلی به سر جوانان زده؟ اصلا چه گلی به سر جوانان می تونه بزنه؟ هیچ. وزارت تعاون برای چیه؟ اصلا اگه من بخوام تعاونی تشکیل بدم به وزارت تعاون مگه احتیاج دارم؟ سازمان زمین شهری چه خدمتی به مردم می کنه؟ (من فقط شرط می بندم که به هر کارمندش در تهران یه زمین داده. یعنی که به خودشون خدمات می دن؛ به مردم نه.) سازمان چای برای چی خوبه؟ چرا سازمان چای داریم ولی سازمان هویج نداریم؟ مگه برای تولید خیار نیاز به سازمان خیار هست که برای تولید چای به سازمان چای نیاز داشته باشیم؟ یه زمانی یه وزیر کشاورزی باشعور ایران گفته بود که کاری نکنیم که اگه وزارت کشاورزی منحل بشه وضعیت کشاورزی ایران بهتر بشه. وزارت کار که کار ایجاد نمی کنه. نگین از حقوق کارگرم دفاع می کنه که مایه خنده اس. سازمان تعزیرات رو چرا کسی منحل نمی کنه؟ تو ژاپن که تورم صفره، مگه سازمان تعزیرات هست؟ هر کس هر کالایی رو به هر قیمتی می خواد اونجا می فروشه. توی ایران سازمان تعزیرات هست و تورم متوسط 15 تا 25 هست. اگه سازمان تعزیرات موثر بود که بر عکس باید می بود. یکی نمی خواد با اجرای طرح یارانه ها کمیته امداد رو منحل کنه؟ مگه کسی جرات داره؟

دولت ایران اونقدر تپل شده که از سرویس دادن به خودشم عاجزه. انقدر دولت تپله که فضای نفس کشیدن هم برای بخش خصوصی نذاشته. عزمی و قصدی هم برای لاغری دولت نیست.


۱۶ نظر:

ناشناس گفت...

man kolan movafegham, ama dar BAZI mavaghe in vojoode sazman nist ke moshkele aslye , nakaramad boodaneshe

حجت قندی گفت...

ناشناس:
اگه یه سازمان ناکارآمد رو از ریشه بکنی بقیه کارامد می شن

حجت قندی گفت...

ولی سازمان چای مثلا اگه کارامد بشه چکار می کنه؟

آیدین ک گفت...

از تپلی هم گذشته

Unknown گفت...

manzooram hameye sazmanha va dar kenareshoon sazmane chay nabood.amdan kalameyeh "bazi" ro bozorg neveshte boodam :D
hala zaheran vazayefe sazmane chay inast:

سازمان جدید چای کشور باید سه هدف هدایت درست،حمایت از تولید کنندگان وکشاورزان ،نظارت وتقویت بخش خصوصی را دنبال بکند.
man etelaat va takhasose lazem baraye tayine karamadisho ndaram 

حجت قندی گفت...

Arax:

اسمتون خیلی جالبه. به فارسی هم همین خونده می شه که به انگلیسی؟ یا اسم اینترنتی شماست؟ که در این صورت سلیقه شما خوبه:)

اما سازمان چای: چای یک کالای رقابتیه. اصلا مداخله دولت لازم نداره. راهش اینه که سازمان چای رو منحل کنی. پول بودجه اش رو اضافه کنی به یارانه ای که به مردم می دی.

يك اقتصادي گفت...

كاملا با شما موافقم
حتي رژيم درماني اين دولت از طريق واگذاري سهام بعضي از شركتها به بخش خصوصي نتونست از وزن اين دولت بكاهد!
شايد يك قحطحي درست و حسابي كمي از تپلي رو بتونه كاهش بده؟

حجت قندی گفت...

اقتصادی، همکار:)
واگذاری سهام البته توی ایران کمتر با واگذاری مالکیت و مدیریت همراه بوده که خود نشون می ده دولت کنترل رو نمی خواد از دست بده.

Unknown گفت...

سلام
آقای قندی مقاله امروز شما رو توی دنیای اقتصاد دیدم.صحبت از شاخصی کردید به نام شاخص قیمت خرده فروشی. میشه بفرمایید منظورتون کدوم شاخصه؟
اگر منظور شما شاخص pce price index هست که این شاخص در آخرین گزارش منتشر شده با یک دهم درصد رشد همراه بود. یعنی ماه قبل یک دهم بود و این ماه هم یک دهم دیگر رشد کرد.
اگر منظور شماشاخص قیمت مصرف کننده هست،این شاخص هم، با دو دهم درصد کاهش به منفی یک دهم درصد کاهش پیداکرد. شاخص خالصش هم صفر بود.
البته این در کلیت تحلیل شماخللی وارد نمیکنه. فقط خواستم بدونم منظور شما کدوم شاخص هست؟ چون تا جایی که من میدونم شاخصی به اسم شاخص قیمت خرده فروشی نداریم. مگر اینکه منظور شما شاخص قیمت مخارج شخصی یا همون pce price باشه. ممنون میشم پاسخ بدید.
با تشکر بهزاد اقبالی

پویا گفت...

سلام
اولا یاد فردریش فون هایک به خیر !
دوما بد قول شدی. قرار بود یه مطالب راجع به اصلاح سیستم مالی و بانکی آمریکا بنویسی که تا حالا ننوشتی.

حجت قندی گفت...

آقای اقبالی:
منظورم همون
ppi
هست. البته شاخص
core
ppi

حجت قندی گفت...

پویا:
من هنوز مطلب خوبی راجع به لایحه اصلاح نخوندم و چشم بعد از اینکه خوندم یک مطلب می نویسم.

Unknown گفت...

آقای قندی producer price index یا به اصطلاح ppi تورم رو در بخش کارخانه ای یا به اصطلاح عمده فروشی مورد سنجش قرار میدهد. منظورتون cpiهست؟ consumer price index سا همون cpi تورم رو در بخش خانوارها یا همون خرده فروشی مورد ارزیابی قرار میدهد.
این هم آخرین تغییرات شاخص تورم در بخش خرده فروشی یا بخش مصرفی که در دوره ماهانه با کاهشی 2 دهم درصدی همراه شده. یک نکته رو شاید جالب باشه در جریان باشید.
از 2 سال گذشته فدرال رزرو در تعیین نرخ تورم کمتر از CPI استفاده کرده و هر بار صحبت از تورم شده بیشنر به شاخص قیمتی مخارج مصرفی شخصی یا همون Personal consumption expenditure توجه کرده. این شاخص که به خلاصه بهش PCE PRICE یا PCE DEFLATOR هم گفته میشه هر ماه همراه با انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی منتشر میشه و در واقع یکی از زیر بخش های این گزارش به حساب میاد. اتفاقا این شاخص هم به کمترین حد خودش در 7 ماه گذشته رسیده. به نظر میرسه پایان بسته های محرک اقتصادی داره آروم آروم نشونه های خودش رو آشکار میکنه. اقتصاد آمریکا با استفاده از سیاست های مالی اتخاذ شده تونست اقتصادش رو بهبود ببخشه اما سوال اصلی اینه که آیا با اتمام این حمایت ها اقتصاد توان ادامه بهبود رو خواهد داشت. به نظر نمیرسه؟ حداقل باید اذعان کنیم که اقتصاد خیلی کند خواهد بود و سال هایی با تورم بسیار آرام در انتظار اقتصاد آمریکاست. این رو هم توجه داشته باشیم که حمایت 8 هزار دلاری برای اولین خریداران مسکن هم این ماه به پایان میرسه و در نیتجه تورم در این بخش به احتمال فراوان به شدت کاسته خواهد شد.
ببخشید که من در این قسمت پست زدم.
ارادتمند شما
بهزاد اقبالی

رضا گفت...

سلام به آقاي قندي عزيز
مطلبي در مورد تعرفه شکر نوشتم.
ممنون ميشم اگه نظر بدين

با تشکر
رضا

حجت قندی گفت...

منظورم cpi
بود ببخشید من قاطی کردم.
ممنون از تذکر
در ضمن، من معمولا یه خبری رو میخونم و تحلیل رو بلافاصله می نویسم. دنیای اقتصاد یک کم تحلیل من رو دیر چاپ کرد. به همین دلیل من یادم رفته که اصلا منبع کجا بود. به هر حال ممنون.

reza گفت...

سلام به آقاي قندي عزيز

با اکثر نظرات شما موافقم.
اما در مورد بعضياش نه.
مثلا سازمان چاي که گفتين منحل شده ولي جديدا دوباره با يه سري اهداف و ماموريت هاي جديد دوباره تاسيس شده که به نظرم احتمالا اين بار بتونه در راستاي وظايفي که داره موفق باشه (انشا الله)