۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

گمشده در ترجمه

همین الان خبری می خواندم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی "با توجه به شروع مرحله دوم طرح اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه درتابلوی سردر واحدهای صنفی و بسته بندی کالاها؛ استفاده از واژه غیرفارسی «فست فود» ازجانب تمامی واحدهای صنفی و به خصوص اغذیه فروشی ها به استناد این قانون، ممنوع " کرده.
من نمی دونم که استفاده از واژه فست فود چقدر گسترده شده. اما به نظرم می رسه که استفاده از این واژه به این دلیله که مردم با دیدن واژه «فست فود»جذب مغازه می شن. و این مسئله رو کمی جالب می کنه. چرا؟ چون فست فود در امریکا بار معنایی منفی داره. منظورم نیست که مثل فحش ناموسیه. اما هیچ کس نمی گه می رم فست فود بخورم، یا هیچ کدوم از فست فود های بزرگ ایجا توی تبلیغاتشون به نام فست فود اشاره نمی کنن. اگه اشاره ای هم باشه انکار یواشکی اونه. مثلا توی یه تبلیغات اینجا می گفت:
"It is not fast food, it's the food, fast"
بار معنایی خیلی چیزهای دیگه هم در ترجمه گم می شن. مثلا فمینیست در ایران و غرب بار معنایی متفاوتی دارن. مثال اقتصادی هم فراوونه. مثلا وقتی در ایران کسی می گه اقتصاد لیبرالی غرب، منظورش احتمالا اقتصاد محافظه کار
یا لیبرترین هست. البته اینجا بهش می گن مکتب شیکاگو. اقتصاددان لیبرال ایجا مثلا پاول کروگمن هست که ضد مکتب اقتصادی هست که توی ایران بهش می گن اقتصاد لیبرال.
مشکل دیگه ترجمه هم مشکل ترجمه لغت به لغته. مثلا یکی از دوستان که تازه از ایران اومده بود رفته بود یه مغازه سلمونی و بهش گفته بود
"Please open my difference"
و منظورش این بود که فرقم رو باز کن.
یک مشکل دیگه اینه که بعضی از کلمات انگلیسی واژه معادل فارسی ندارند، مثل همین فست فود، یا اینکه دو کلمه انگلیسی به یک کلمه معنی می شن که این مشکلات خودش رو ایجاد می کنه. مثلا هر دو کلمه financial و fiscal به فارسی تا اونجا که من می دونم "مالی" ترجمه می شن. در صورتیکه این دو کلمه کاملا متفاوتن.

۱۱ نظر:

عباس گفت...

سلام من عباس خلیلی هستم . آیا میشود یک وبلاگ بانکی اسلامی در سایر کشورها به من معرفی کنید . با تشکر

حجت قندی گفت...

اقای خلیلی:
بهترین جا خود ویکی هستش.

حسنک وزیر گفت...

شما احتمالا چند وقته اینطرف ها نیستی که بدونی نیم ساعت برای گرفتن یک ساندویچ بدمزه معطل شدن چطوری آدم را به " فست" فود علاقه مند میکنه

Sahba گفت...

Please open my difference
soooooooooooo funny!!

ناشناس گفت...

چرا مطهري سانسور مي‏شود؟!

reza گفت...

http://historicalstudies.parsiblog.com/1435323.htm





salam aghae ghandi
lotfan az link bala didan konin
ba tashakkor
reza

Maryam گفت...

یکی از دوستان که تازه از ایران اومده بود رفته بود یه مغازه سلمونی و بهش گفته بود
"Please open my difference"
و منظورش این بود که فرقم رو باز کن.
OH MY GOD! ROTFL!

محمد گفت...

به نظر من ایرانی‌ها (به خصوص متخصصان ایرانی) در واژه‌سازی تنبلی می کنند. وگرنه زبان فارسی پتانسیل خوبی برای ساختن واژه‌های پخته، زیبا، معنادار و قوی دارد.

رضا گفت...

تعرفه 70 درصدی واردات خودرو لغو شد
روزنامه ايران28/2/89



نظر شما چيست؟
لطفا نظرات خود را اعلام کنيد
با تشکر فراوان

حجت قندی گفت...

به رضا:
فقط یک نکته اینکه تعرفه در ایران یکی از بالاترین ها در دنیاست. فرق زیادی هم بین 70 یا 90 درصد نیست.

پول خردهای بیزبلاگر گفت...

بنظرم fiscal میشه سال مالی!!!