۱۳۸۸ دی ۴, جمعه

وضعیت کسب وکار ایران

بی بی سی فارسی گزارشی دارد از وضعیت کسب و کار ایران که این گزارش بر مبنای گزارشی از مرکز پژوهشهای مجلس است و آن هم بر مبنای گزارش بانک جهانی و شرکت نوسازی صنایع ایران است. مشکل همه این گزارشها این است که دولتمردان معنی این گزارش ها را نمی فهمند. پس اجازه بدهید که گزارش را برای آنها ساده کنم.
در ایران راه انداختن یک نانوایی نیاز به مجوزهایی دارد که گرفتن این مجوزها گاهی سالها طول می کشد. این به این معنی است که آغاز کسب و کار در ایران مشکل است. کاش فقط باز کردن یک نانوایی سخت بود. مجوز انتشاراتی سالها وقت می خواهد. مجوز انتشار روزنامه هم همینطور. ساخت یک هتل جدید چقدر آسان است؟ راه اندازی یک شرکت کامپیوتری چه؟ گرفتن کارت بازرگانی چه؟ برای گرفتن مجوز نیاز به دادن باج سبیل به هر جنبنده سر راهی است، به این می گویند فساد. گاهی هم نیاز به دوستی آشنایی کسی هست، به این می گویند پارتی بازی که نوعی فساد است. اخراج کارگر در ایران سخت تر از طلاق دادن زن است. به همین دلیل کارفرماها جرات استخدام مردم را به طور موقت ندارند که این خود بیکاری را افزایش می دهد. به این میگویند سهولت انحلال فعالیت اقتصادی. کارفرماهایی که واقعا می توانند کار ایجاد کنند به وام دسترسی ندارند. به این می گویند ناکارآمدی سیستمهای بانکی.
آخرین باری که من رشوه گرفتن یک فرد را به شخصه دیده ام هشت سال پیش و قبل از خروج از ایران بوده است، به این می گویند رتبه بالای ایران در فساد . برای یک امضاء و تایید مجبور شده ام که به مرکز استان (اصفهان) و تهران سفر کنم. به این می گویند سیستم اداری ناکارآمد و..
آقایان دولتی، دولت ایران بسیار ناکارامد است و فساد در ایران بالاست و این نیازی به گزارش ندارد.


۲ نظر:

ناشناس گفت...

مثل هميشه عالي بودآقاي قندي
براي من که بيش از سه و نيم ساله که توي صف دريافت مجوز راه‌اندازي يک ماهنامه هستم چيز غريبي نبود البته.
براي يک ماهنامه، شمابايد از سه مرجع ـ وزارت اطلاعات،‌ قوه قضاييه و نيروي انتظامي ـ‌ استعلام بشيد!
ضمنا اگر يک بار درخواست شما رد بشه، نميتونين دوباره درخواست کنين واين خودش کلي معني داره
اين وضعيت همونطور که اشاره کردين،‌ به فضاي مطبوعات و رسانه ها محدود نميشه. در همه بخشها همينطوره کم و بيش.

حجت قندی گفت...

به ناشناس:
ای کاش فقط مطبوعات بود. اصلا هیچ کاری رو در ایران نمی شه به راحتی راه انداخت. برای همین اکثر کارها رو مردم غیر قانونی می کنند مثلا مغازه بدون کسب جواز کسب خیلی زیاده یا مسافرکشی و غیره..
ممنون از مثالتون