۱۳۸۸ مهر ۱۴, سه‌شنبه

هزینه اعدام در کالیفرنیا: 250 میلیون دلار به ازاء هر نفر

اونهایی که با اقتصاد کالیفرنیا آشنا هستند می دونند که دولت کالیفرنیا در مرز ورشکستگی قرار داره. این ایالت، به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از خدمات اساسی رو کنسل کرده. اما در همین ایالت، به طور متوسط، 250 میلیون دلار به ازاء هر اعدام خرج می شه. و این خرج البته هزینه فرصت هست. یعنی خرج مازاد بر مخارجی است که ایالت متحمل می شد اگه متهم رو به حبس ابد محکوم می کرد. هزینه اضافی اعدام در ایالتهای دیگه هم سرسام آوره. مثلا کالورینای شمالی کمی بیش از دو میلیون دلار خرج هر اعدام می کنه و مریلند به ازاء هر اعدام 37 میلیون دلار خرج کرده. این خرج اضافی از اونجا می یاد که ایالتها معمولا محکومین به اعدام رو به دادگاههای تجدید نظر می فرستند و پروسه تجدید نظر معمولا 15 تا 20 سال طول می کشه. هزینه نگهداری محکومین به اعدام هم به مراتب بالاتر از حبس ابدی هاست.
حالا بحث بر سر اینه که آیا این همه هزینه کردن برای یک اعدام کاری اخلاقی هست یا نیست. از یک طرف نمی شه که جون انسان رو سرسری گرفت و اگه اعدامی هست باید مطمئن بود که اشتباهی در کار نیست، و از طرف دیگه این همه پول اگه در این راه خرج نشه می تونه جون بسیاری از انسانها رو نجات بده.

۶ نظر:

کورش گفت...

اینجاست که بحث ارزشهای اجتماعی و اقتصاد مطرح میشه. راستی خود شما چی فکر میکنید٬ یعنی اینکه نظرتون چیه؟

حجت قندی گفت...

کورش:
من فکر می کنم که اعدام نباید آسون باشه. یعنی پروسه خیلی باید مطمئن و طولانی باشه و اگه پروسه مطمئن پرخرجه بایستی کلا ازش صرف نظر کنی.

مهدي گفت...

ببخشيد واحد اين اعدادي كه گفتي ريال بود ديگه؟!!!

حجت قندی گفت...

No, it is $$$

حجت قندی گفت...

خیلی زیاد به نظر می یاد ولی واقعا
دلار هستش

درای گفت...

من هم مثل مهدی نمیفهمم چطور ممکن است که هزینه 20 سال نگهداری یک محکوم به اعدام، حتی با در نظر گرفتن دادگاههای متعدد، 250 میلیون دلار باشد، یعنی سالی 10-15 میلیون دلار. میشه قدری توضیح بدین یا لااقل منبع خبر رو دقیقتر بگین؟