۱۳۸۷ آذر ۲۸, پنجشنبه

رکود تورمی شدید در انتظار اقتصاد ایران


یکم:
در هیچ کجای تاریخ بازار نفت، قیمت ها آنقدر غیر قابل پیش بینی نبوده اند که حالا هستند. دیروز و به رغم تصمیم اوپک به کاهش 2.2 میلیون بشکه ای نفت که خود رکورد تاریخی محسوب می شود قیمت نفت کاهش پیدا کرد و به پائینترین سطح طی بیش از چهار سال گذشته رسید.
دوم:
موقع بستن بودجه سال دیگر در ایران است و و ضعیت بازار نفت ملتهبتر از همیشه. همین مسئله بودجه ریزی برای سال آینده در ایران را دچار مشکلی اساسی می کند. شنیده ها هم حاکی از آن است که بودجه بر اساس نفت 45 دلار بسته خواهد شد.
سوم:
تصور من این است که با توجه به بودجه سال جاری و تورم در داخل کشور، بودجه سال دیگر ایران بایستی بین 100 تا 120 هزار میلیارد تومان باشد. (غیر از بودجه بانکها و شرکتهای دولتی)
چهارم:
برای اقتصاد ایران با این شرایط بازار نفت و بودجه دولتی چند سناریو قابل پیش بینی است. (همه محاسبات در این سناریوها به اصطلاح سرانگشتی و به فرض تلاش برای ثابت نگاه داشتن قیمت دلار است و اگر دوستان اطلاعی از اعداد و ارقامی دارند که به دید بهتر من کمک می کند لطفا دریغ نکنند.)
سناریوی اول، سناریوی خوش سانشی:
قیمت نفت به بالای 70 دلار صعود خواهد کرد. درآمد نفت (حدود 60 میلیارد دلار) و مالیات و سایر بیش از 80 درصد درآمد دولت را تامین می کند. کسری بودجه مانند سالهای قبل خواهد بود و همین شرایط کنونی کلان اقتصادی به مدت یک سال دیگر دوام خواهد آورد. دولت احتمالا باقیمانده ذخیره ارزی را مصرف خواهد کرد و به امید شانس دوباره (بالا ماندن قیمت نفت برای سال بعد) خواهد نشست.
سناریوی دوم:
قیمت نفت بین 40 تا 50 دلار خواهد بود. درآمد ارزی نفت بین 35 تا 45 میلیارد دلار خواهد بود که احتمالا کمتر از 40% بودجه است. کسری بودجه می تواند تا حدود 40% کل بودجه باشد که از نظر تاریخی و حتی برای اقتصادی مانند ایران رقم بزرگی است.
کسر بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین خواهد شد. دولت باقیمانده ذخیره ارزی را خواهد سوزاند. تورم به بالاترین حد بعد از سال 74 خواهد رسید. سرمایه گذاری درازمدت روی صنایع نفت و گاز و سایر صنایع مهم کند خواهد شد.

سناریوی سوم، سناریوی بد شانسی:
قیمت نفت زیر 25 دلار خواهد بود. درآمد ارزی نفت حدود 20 میلیارد دلار خواهد بود که کمتر از 20% بودجه است. کسری بودجه قطعا بیش از 50% کل بودجه می شود (اگر اشتباه نکنم این مسئله فقط یک بار در سالهای 65 - 66 اتفاق افتاده است.) کسر بودجه از طریق استقراض سنگین از بانک مرکزی تامین خواهد شد. دولت باقیمانده ذخیره ارزی را خواهد سوزاند. تورم شدید به همراه رکود بسیار سنگین اقتصاد را تهدید خواهد کرد. سرمایه گذاری درازمدت روی صنایع نفت و گاز و سایر صنایع مهم تقریبا متوقف خواهد شد. کنترل قیمت ارز کاملا از دست دولت خارج می شود.

پیشنهادها:
قیمت ارز بلافاصله افزایش یابد.
لایحه بودجه سال بعد مشروط باشد. به نظر من یک سناریو در بودجه بایستی بودجه بر اساس نفت 25 دلار باشد. (به اصطلاح برای بدترین شرایط آماده شوید و به بهترین شرایط امیدوار باشید.) هیچ کدام از سناریوها نباید قیمت نفت را بیش از 40 دلار فرض کند. اگر درآمد نفت بیش از این باشد از خرج آن خودداری شود.
برداشت ارز از صندوق ذخیره ارزی را متوقف و بلافاصله به افزایش آن اقدام شود.
دولت احمدی نژاد منکر علم اقتصاد است. بسیار دشوار است که عینک واقع بینی را در جلو چشمان این دولت گذاشت. انکار واقعیت اما، در این شرایط بسیار نامطمئن می تواند برای اقتصاد ایران فاجعه بار باشد.
پ.ن.
دوماه پیش هم در همین رابطه یادداشتی نوشتم به نام اقتصاد ایران در خطر شوکی بزرگ که در دنیای اقتصاد هم چاپ شد. اگر علاقه به این بحث دارید آن را هم بخوانید.
پ.ن.2.
من از اقتصاد ایران کمی دورم و به همین دلیل تحلیل دقیقتری از این اوضاع نمی توانم به دست بدهم. از این بابت عذرخواهی می کنم.

۴۴ نظر:

ناشناس گفت...

دکتر جون سلام:
این صداقتت منو کشته؛ ولی فکر کنم داشتن همین اعداد و ارقامی که شما دارید برای یک تحلیل کلی از اقتصاد ایران کافی باشه. هرچند هم اگر داخل کشور هم بودید به علت عدم وجود یک سیستم اطلاع رسانی صحیح و قابل اطمینان٬ نبود آمار و ارقام واقعی شاید بهتر از این هم نمی بود که الان شما در اختیار دارید.
شاد و سرخوش باشید.
با احترام

ناشناس گفت...

دکتر عزیز بنده بک مقدار ابهام داشتم امیدوارم با کمک شما رفع بشه :
بودجه کل سال 86 : دو هزار و 290 تريليون و 514ميليارد و 852ميليون ريال هستش که بودجه شرکت ها و موسسات غیر انتفاعی وابسته به دولت هم :
يک ميليون و677هزار و 104 ميليارد و 449 ميليون ريال می باشد که تفاوت اون می شود 613هزار و چهارصدو ده میلیارد و چهارصدو سه میلیون ریال . شما می فرمایید این مبلغ تفاوت امسال دو برابر خواهد شد ؟ تازه درآمد مالیات هم هشتاد درصد اون ؟

ناشناس گفت...

خلاصه بودجه سال 86 در اینجا آوردم
منابع درآمدي ‌ ‌
1- درآمدهاي مالياتي: 188 هزارو 135 ميليارد و 915 ميليون ريال ‌ ‌
2- درآمدهاي حاصل ازمالكيت دولت: 55 هزار و 773 ميلياردو 967 ميليون ‌ ‌
3- درآمدهاي حاصل از فروش كالاها و خدمات: 10 هزار و844 ميليارد و 181 ميليون ‌ ‌
4- درآمد حاصل از جرايم و خسارات: دو هزار و 906 ميليارد.
5- درآمدهاي متفرقه: سه هزار و 652 ميليارد و سه ميليون تومان ‌ ‌
پيش بيني هزينه‌ها ‌ ‌
1- هزينه استفاده از كالاها و خدمات: 33 هزار و 675 ميليارد و 378 ميليون ريال ‌ ‌
2- هزينه‌هاي اموال و دارايي: 498 ميليارد و 592 ميليون ريال ‌ ‌
3- بخش يارانه‌ها: 62 هزار و 861 ميليارد و 875 ميليون ريال ‌ ‌
4- كمك‌هاي بلاعوض 13 هزار و 487 ميليارد و 103 ميليون ريال ‌ ‌
5- رفاه اجتماعي: 62 هزار و 203 ميليارد و274 ميليون ريال ‌ ‌
بررسي ارقام منابع درآمدي دولت در لايحه سال 86 كل كشور در مقايسه با پيش بيني هزينه‌ها نشان دهنده افزايش 122 هزار ميليارد ريالي هزينه‌ها نسبت به درآمدها مي‌باشد. با اين توصيف مي‌توان گفت تراز عملياتي لايحه بودجه 122 هزار ميليارد ريال منفي است كه نشانه خوبي از يك بودجه متوازن و منطقي نيست.

ناشناس گفت...

http://www.fararu.com/vdcd.x052yt0fxa26y.html
اینجا می گه که کل بودجه عمومی دولت 79 هزار میلیارد تومن هست که با احتساب کسری آخر سال که اینهمه ازش صحبت کردند من فرض کردم که بیش از 85 هزار میلیارد تومن بشه. اینها غلط می گن؟ این یکی مال 87 هست.
حجت

ناشناس گفت...

دکتر عزیز با عرض معذرت دو تا مطلبی که در بالا زدم به نظرم ارزش بررسی رو نداره به نظر میرسه باید بودجه سال 87 رو مبنا قرار بدیم در آخرین گزارش بانک مرکزی درآمدها و هرینه زیر رو داریم :
کل درآمدها : 338753.1 میلیارد ریال
درآمد مالیاتی : 217155 میلیارد ریال
درآمد حاصل سهم دولت از ارزش نفت خام تولیدی : 121598/1 میلیارد ریال
پرداخت هزینه های جاری : 583126 میلیارد ریال
تراز عملیاتی : 244372/9 - که منفی هستش
براساس داده های فوق درآمدهای مالیاتی نزدیک به 65 درصد از درآمد دولت را تشکیل داده اند . که افزایش این درصد با توجه به افزایش بودجه امسال و رکود اقتصادی بعید به نظر می رسد نظر شما چیه ؟
دوم اینکه درآمد ناشی از دریافت سهم دولت از نفت خم نیز از 121 میلیارد دلار نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت و کسری بودجه 24.5 میلیارد دلاری نیز قابل توجه هست ؟

ناشناس گفت...

این که می شه 12 میلیارد دلار. نه؟
این رقم یک کم شوخی به نظر نمی یاد؟

ناشناس گفت...

عین گزارش بانک مرکزی هستش ارقام هم به میلیارد ریال .

صفحه 17 از گزارش شماره 51 سه ماهه چهارم سال 86

حجت قندی گفت...

درآمد نفتی رو من می گم. به ریالش می شه 121 هزار میلیارد که می شه 12 میلیارد دلار. درسته؟
من نمی گم شما اشتباه می کنین. اما این درآمد نفتی شوخی است.
و اینکه درآمد مالیاتی از درآمد نفتی بیشتر است که شوخی جالبتری است.

ناشناس گفت...

دکتر عزیز به هر حال به نظر میرسه که گزارشات بانک مرکزی جزو قابل اتکاترین گزارشات یک کشور می تونه باشه اگر اون هم اشتباه باشه که دیگه هیچ
http://www.cbi.ir/Category/EconomicTrends_fa.aspx
در آدرس فوق شما می تونید آخرین گزارشات بانک مرکزی رو ببینید .

ناشناس گفت...

salam Hojjat, I do not know what is going to happen to Oil. assuming that the decision stays and there won't be any cheating in it. But I know a slow down has been taking place..something of an economic overheat. As for the hard currency assuming the conditions there will be an increase in consumer demand for it for saving purposes, should government moves to increase its price the overall increase might be expnential. just a thought....Ali

حجت قندی گفت...

Ali
Sallam,

Nice to see you here,
Interesting, you think they are in recession already.
I think the government should not burn the rest of the foreign reserve that it has to support its currency. They should n,t make the same mistake that Russia is making.

ناشناس گفت...

اقای قندی
باتوجه به کاهش قیمت نفت احمدی نژاد اعلام کرده که با نفت 5دلار هم کشور رو اداره میکنه.بنظرشما چنین چیز عجیبی امکان داره؟

ناشناس گفت...

دکتر عزیز امروز فرصت کردم تا منابع معتبر رو بررس دقیقی کرده و به ارقام زیر رسیدم :
بودجه مصوب مجلس برای سال 87 :
2938845 ميليارد ريال
که بودجه شرکت های دولتی حدود 207 ميليارد ريال می باشد
و منابع بودجه عمومی بالغ بر 939457 ميليارد ريال می باشد که 863920 ميليارد ريال آن از منابع عمومی و 75537 ميليارد ريال آن درآمدهای اختصاصی وزارتخانه ها و موسسات دولتی است .

منابع عمومی 863920 ميليارد ريال از محل های زیر تهیه می شود :
ماليات ها : 217155
ساير درآمدها ( سود علی الحساب دولت از فروش نفت خام است ) : 121598
واگذاری داراييهای سرمايه ای (نفت) : 298866
واگذاری داراييهای سرمايه ای (ساير) : 3095
اوراق مشارکت : 4000
استفاده از تسهيلات خارجی : 3583
استفاده از حساب ذخيره ارزی : 159224
واگذاری شرکت های دولتی : 46000
برگشتی از سال های گذشته : 7000
ساير : 2966
که جمع کل آن 863485 ميليارد ريال می شود .
در ضمن در بودجه 87 24000 ميليارد تومان نيز برای بودجه های عمرانی در نظر گرفته شده است که اقتصاد ايران توان جذب 14000 ميليارد تومان آن را نيز ندارد . و علت بزرگ ديدن اين رقم اين است که در پايان سال به بودجه جاری انتقال يابد .

ناشناس گفت...

با عرض معذرت بودجه شرکت های دولتی 207 هزار ميليارد ريال می باشد . که کلمه هزار در متن بالا افتاده است .

ناشناس گفت...

یک نکته دیگر نیز باید توجه کرد این است که میزان واگذاری ها شرکت ها در سال 87 بسیار بیشتر از پیش بینی بوده است :
مديرعامل سازمان خصوصي‌سازي گفت: تاكنون 37 هزار و600 ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي صدر اصل 44 (ظرف سه سال گذشته) واگذار شده كه 10 هزار و900 ميليارد تومان آن مربوط به سال 87 است.

ناشناس گفت...

اگر برای سال آینده ما با توجه به تورم جاری 20 درصد افزایش را در نظر بگیریم بودجه عمومی شامل جاری و عمرانی به چیزی حدود 110 هزار میلیارد تومان باید برسد .
طبق آمارهای بانک مرکزی در سه ماهه اول سال 87 کشور به طور متوسط 4120 هزار بشکه نفت تولید کرده است که 2372 هزار بشکه صادر شده است که میزان صادرات نسبت به سال 86 به میزان 6.6 درصد کاهش یافته است . و کاهش صادرات نفت با توجه به افت توان چاههای ایران و نیز کاهش سرمایه گذاری ها و کاهش تولیدات نفت به منظور هماهنگی با اوپک میزان صادرات برای سال آتی احتمالا به محدوده 2میلیون بشکه خواهد رسید . اگر به صورت خوشبینانه میانگین قیمت نفت را 30 دلار در هر بشکه در نظر بگیریم آنگاه با احتساب هر دلار 10000 ریال برای یک سال به عدد 219000 میلیارد ریال خواهیم رسید .
طبق آمارهای منتشره ارزش ذخایر ارزی حدود 70 میلیارد دلار و صندوق ذخیره ارزی حدود 25 میلیارد دلار هستش
با توجه به اینکه دولت تا به این لحظه موفق به اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده نگردیده که علت آن هم نبود مکانیزم اجرایی صحیح می باشد و نیز به علت رکود شدید که در سال جاری و سال آینده در انتظار کشور است انتظار افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی مشکل به نظر می رسد .
به نظر می رسد دولت راحتترین کاری که می تواند انجام دهد سه کار مهم هستش :
1 _ استفاده از صندوق ذخیره ارزی و ذخایر ارزی که ریسک سیاسی کشور را بالا می برد
2 _ افزایش نرخ دلار ریال
3 _ حذف سوبسید سوخت و اجرای مالیات بر سوخت
که اجرای هر سه مورد فوق موجب افزایش سطح قیمت ها خواهد شد .

ناشناس گفت...

سلام
با این آماری که دوستان دادند به نظر می رسد دولت بجز منابع داخلی نیاز به شصت الی هفتاد هزار میلیارد تومان دارد تا بتوان بودجه را تامین کند .من فکر میکنم دولت اصولا مشکلی در تامین این پول ندارد،تا هر اندازه که از فروش ارزهای نفتی در بازار تامین شد (جهت واردات) و احتمالا در آمد حاصل از طرح تحول و بقیه توسط بانک مرکزی چه در ازای پرداخت ارز و چه به عنوان قرض.مشکل اساسی عادت کردن اقتصاد ایران به چیزی در حدود پنجاه میلیارد دلار واردات است که با کاهش قیمت نفت بازار ارز را تحت فشار قرار خواهد داد.در واقع قسمت خطرناکتر قضیه بازار ارز است نه کسری بودجه .

ناشناس گفت...

حجت عزیز
با تو موافقم که راه حل در کل ریاضت اقتصادی است. یکی از دوستان چند وقت پیش در دنیای اقتصاد مقاله ای نوشته بود و از کاهش قیمت نفت ابراز خوشحالی کرده بود چون معتقد بود کاهش قیمت نفت باعث کاهش جحم بودجه دولت و کاهش دخالت در بازار می شود. البته بنظرم نتیجه گیری ایشان خیلی خوشبینانه است چون با توجه به حجم عظیم هزینه های دولتی، کاهش یکباره آن نیازمند اراده آهنین است که دولت ندارد و بنابراین دولت بودجه را کاهش نمی دهد و با استقراض و تزریق بیشتر پول تورم بوجود خواهد آمد. بنابراین در کل موافقم که نه در شرایط حال حاضر و نه فقط در ایران بلکه در همه جا و در هر شرایطی کاهش بودجه تصمیم مفیدی است [برای همین اصولا این وضعیت موجود برخورد با بحران در آمریکا و سایر کشورها را مفید نمی دانم ]. اما یک پیشنهاد تو بنظرم عجیب بود: کاهش قیمت دلار. این را خودت بهتر از من می دانی که کاهش قیمت دلار از دو راه ممکن است: یا دولت باید دلار به بازار تزریق کند تا قیمت را پایین بیاورد که هم موجودی صندوق را پایین می آورد، هم با برنامه رباضتی که پیشنهاد می کنی در تضاد است، و هم احتمالا بصورت غیر مستقیم تورم را افزایش می دهد. راه دیگر که فکر می کنم آنرا بیشتر در نظر داری محدودیت برای تبدیل اسکناس به دلار است. تجربه اینرا در دوران قبل از خاتمی داشته ایم و اصولا اینکار عامل انواع و اقسام فساد و بازار سیاه ارز می شود و اصولا نقض غرض است چون دولت مجبور است برای کنترل موثر آن واردات و صادرات را کنترل کند و این خود عامل کاهش مبادلات تجاری ایران و ضعف بخش خصوصی است. آنهم در این وضعیت بحرانی دیگر همچین حالتی بسیار مضر است.
ارادتمند

حجت قندی گفت...

به آقای رسول نمازی:

کاهش قیمت دلار؟ ولی من گفته ام افزایش قیمت دلار نه کاهش آن.

حجت قندی گفت...

به داود:
اتفاقا من فکر میکنم که استقراض 60 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای اقتصاد بسیار خطرناک است و تغییرات نرخ ارز به آن اهمیت نیست.

حجت قندی گفت...

به جرجیسی:

خیلی ممنون
تخمین شما از بودجه سال آینده به تخمین من خیلی نزدیک شد.
اطلاعاتی که شما هم بدست دادید بسیار مفیدند. ممنون

حجت قندی گفت...

به الاله:

نه.
5 دلار از خرج تولید نفت هم بالاتر است.
این بیشتر شبیه شوخی است.

ناشناس گفت...

اوه ببخشید. اشتباه متوجه شدم. اما باز هم بنظرم تفاوت چندانی نمی کند. در هر صورت دولت برای افزایش قیمت دلار دو راه بیشتر ندارد: 1. دولت باید نرخ مبادله در بازار آزاد را با بخشنامه تنظیم کند که بازار سیاه ایجاد می کند و صادرات و واردات را مختل می سازند. اینگونه برنامه های اقتصاد دستوری سابقه مناسبی ندارد. 2. دولت باید به بازار تومان تزریق کند که هم با بودجه انقباضی در تضاد است و هم تورم ایجاد می کند که شما می خواهید از آن اجتناب کنید. من اصولا فکر نمی کنم تنظیم مصنوعی نرخ ارز هیچ نتیجه مثبتی داشته باشد بجز ایجاد مشکلات متعدد. در عین حال تاثیر مثبت آن در هر صورت بوسیله قانون گرشام [Gresham's Law] خنثی می شود. برای خلاصه: ریاضت مالی همیشه مبارک است و سعی برای تغییر متغیرهای کلان اقتصادی بوسیله دستکاری در بازار همواره نامبارک.
ارادتمند

ناشناس گفت...

سلام آقای دکتر
تکلیف تعیین قیمت نفت توسط اوپک چه می شود؟ آیا کشورهای عضو اوپک راضی می شوند که قیمت نفت آنها هم کمتر باشد؟
آیا دیگر کشورها دچار کسری بودجه نمی شوند؟ به نظرم اعضای اوپک با کاهش میزان عرضه به افزایش قیمت نفت کمک می کنند. لطفا راهنمایی بفرمائید.

حجت قندی گفت...

به رسول نمازی:

رسول عزیز:

اینها که شما می گویید کاملا درست است و نحوه غلط بالا بردن قیمت دلار.
اما دولت کار دیگری هم می تواند بکند. دولت منبع اصلی ارز در بازار است. و ذخیره ارزی دارد. ممکن است بدلایل سیاسی دولت از ذخیره ارزی برای بالا نگه داشتن قیمت ریال استفاده کند که به نظر من بسیار کار خطرناکی است. اگر دولت تزریق دلار را کمتر کند قیمت ارز به خودی خود بالا خواهد رفت. کار اشتباهی که دولت هاشمی کرد این بود که می خواست به هر قیمت ارزش ریال را بالا نگه دارد که آن تجربه نباید دوباره تکرار شود.

حجت قندی گفت...

به ناشناس:

قدرت اوپک در تعیین قیمت نفت بسیار محدود است. اوپک یک طرف معادله است و طرف دیگر مصرف کنندگانند که الان به شدت در حال کاهش مصرف خودند و به همین دلیل قیمت در حال کاهش شدید است.
اگر بحران تخفیف یابد داستان کمی عوض خواهد شد.

ناشناس گفت...

اما وقت بستن بودجه گفته شد بودجه با نفت 30 دلاری بسته شده و با کمتر از اون هم اشکالی پیش نمیاد.

ناشناس گفت...

یکی از دوستان در فروم بورکس زمان حرکت ارز دلار ریال رو شش ماهه اسفند 87 تا مرداد 88 پیش بینی کرده است .


و یکی از دوستان دیگر این آمار رو منتشر کرده است زمانی که یورو در اوج بود :
ذخاير ارزي : 82 ميليارد
صندوق ذخيره ارزي؛ 26 ميليارد
تعهد صندوق : 24 ميليارد
مبالغ بلوكه شده در ايتاليا: 8 ميليارد

ناشناس گفت...

اگر درست متوجه شدم نظر شما این است که دولت دلار در بازار خرج نکند و در واقع در بازار دخالت نکند چون دلار بر اساس مکانیستم بازار خود به خود بالا می رود. با توجه به روند حال حاضر نرخ دلار حرف شما بنظر درست است. البته بعضی معتقد هستند که افزایش قیمت دلار از ماه سپتامبر ناشی از deleverage است و وقتی این فرایند پایان پیدا کند دلار با توجه به تزریق فراوان پول توسط فدرال رزرو «مثل سنگ سقوط خواهد کرد». به این کاری ندارم که حرف شما درست است یا مخالفین، چون پیش بینی آن سخت است. اما کلا اینکه می گویید دولت دلار تزریق نکند با شما موافقم، نه بخاطر نتایج پولی آن، بلکه بخاطر ماهیت انقباضی آن. ارادتمند

ناشناس گفت...

کاملا حق با شماست.
من از دیدگاه دولت اظهار نظر کردم زیرا برای دولت مساله نرخ ارز حیثیتی تر از مساله نقدینگی است.دولت مشکل خود را از راه افزایش نقدینگی حل می کند چه در ازای آن به بانک مرکزی ارز بدهد چه ندهد.

ناشناس گفت...

salam
aya dar karshenasi eghtesade allameh khandan mofidtar ast ya mohandesi khandan va sepas eghtesad khandan?

حجت قندی گفت...

به ناشناس:

من توی این موارد فقط می تونم بگم که به دنبال علاقه شخصی برین و هیچ توصیه دیگری نمی کنم.

ناشناس گفت...

اقتصاد ایران با وجود دکتر میجک دربار سیدعلی بسیار تاریم تر از این حرفهاست البته اگر نظم و نظمی باشد با نفت 36 دالری هم میتواند خاکی بسر ریهت اما سیدعلی همانند شاه سابق دنبای ابر قدرت شدن هست و مشتی کور و بدبخت از امریکای لاتین تا حماس و لبنان دور خود حمع فرموده و اخر این دیکتاتور ها همانطوریکه رضا شاه فرزند مبارک و خمینی برشان رفت اگر فرضت کنند جام زهر سر بکشند که سید علی بدبخت اینقدر نه شجاعت دارد نه انصاف و نه شعور کسی که بیسوادی دکتری را بر امور مردم گمارده و با نفت بالای 100 به این درجه کشانده با این شرایط ببیند چه خواهد شد

ناشناس گفت...

با سلام
دوات هیج راهی جز افزایش نرخ دلار ندارد

اما وقت کشی می کند واین وقت کشی ناشی از نادانی و حماقت است
و تا ان زمان اغلب مردم زیر این فشار اقتصادی ناشی از حماقت بی و چون چرای دولتیان ...بیچاره شده اند .

ناشناس گفت...

تازه‌ترين گزارش رسمي معاونت برنامه‌ريزي رياست‌جمهوري تصريح دارد كه مصارف ارزي براساس بودجه سال‌جاري معادل 4/69ميليارد دلار و قيمت نفت مبناي اين مصارف معادل 79دلار براي هر بشكه است.بنابراين چنانچه نفت با قيمت فعلي بازار (38دلار) بسته شود، نصف منابع فعلي و چنانچه با قيمت پيش‌بيني‌شده براي 2009 (25دلار) بسته شود دو سوم منابع فعلي در بودجه سال آينده غايب خواهد بود.

ناشناس گفت...

نوشته ماه اکتبرتو خوندم. نتیجه اینه که مسکن نخریم در این شرایط؟ آسیب به non tradable ها یعنی کاهش قیمت و رکود یا منظورت آسیب قیمتی از افزایشه؟
در ضمن در این شرایط دلار رو با صعود بیشتری پیش بینی می کنی یا یورو را؟

عباس تركان گفت...

سلام جناب قندی!
من قبلا یه سوال پرسیده بودم ولی الان نیست،مثل اینکه نرسیده
اگه بهش زیر همین سوالم جواب بدید ممنون میشم،چون دانشجو هستم و به جوابش نیاز دارم
سوال:
اگه اقتصاد در وضعیت IS افقی باشه اونوقت چرا سیاست های مالی بر نرخ بهره و درامد ملی متعادل بی اثره؟
ممنون

عباس تركان گفت...

راستی یه چیز دیگه!! ما که تو ایران هستیم،از صدقه سر تحریم نمیتونم تو بلاگ اسپات نظر بزاریم،یه پیشنهاد،البته یه کم وقت گیره ولی یه وبلاگ تو وردپرس بزنید بعد از یه راهی میشه که وقتی شما اینجا مطلب میزارید به طور خودکار مطلب جدید تو وردپرس هم میاد.
البته این فقط یه پیشنهاده

ناشناس گفت...

من از دانشجویان اقتصاد دانشگاه بو علی هستم و معمولان نوشته های شما رو می خونم خیلی خوب تحلیل می کنین. نميدونم چقدر از مسايل ايران باخبرين استاد ما از ما سوالی خواسته که می خواستم شما اگه وقت داشته باشین در پیدا کردن جوابش راهنماییم کنین سوال اینه:(البته می دونم که شاید وقت خوندن سوال رو هم نداشته باشین)
اقتصاد ايران در حال حاضر داراي رشد اقتصادي 5درصد، نرخ تورم20درصد،نرخ بيكاري 12 درصدرشد اندك درآمد سرانه ، رشد نقدينگي بطور ساليانه بالاي 30% سهم بالاي دولت در اقتصاد، شكاف بالاي طبقاتي ،عدم توازن ما بين درامد و هزينه دولت (كسري بودجه) سهم بالاي درآمد دولت متكي به درآمدهاي حاصل از صادرات مواد اوليه معدني ، رشد 1/2%جمعيت،تعيين دستوري نرخ ارز و بهره بانكي ،وجود يارانه قابل توجه در بخش مصرف فعاليتهاي توليدي،سهم اندك كالاهاي صنعتي در تركيب كالاهاي صادراتي ، عدم تناسب ما بين واردات كالا و خدمات با صادرات غير نفتي، رشد بالاي جمعيت شهرنشيني، نرخ بالاي با سوادي، انفجار اطلاعات و بالتبع افزايش توقعات افراد جامعه ، وجود محدوديت هاي متعدد در زمينه تجارت خارجي(انواع محدوديت هاي تعرفه اي و غير تعرفه اي)سهم قابل توجه سرمايه گذاري توسط دولت، فقدان انگيزه ي لازم بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري بويژه در زمينه هاي صنعتي و كشاورزي، نرخ بالاي بيكاري دانش اموختگان دانشگاهي كاهش مستمر درآمد حقيقي حقوق بگيران ثابت، سهم بالاي سرمايه گذاري در بخش ساختمان، اتكا قابل توجه در سرمايه گذاري در ماشين الات از طريق تكنولوژي وارداتي، فراواني عامل نيروي كار نسبت به سرمايه فيزيكي ، استفاد از تكنولوژي سرمايه بر نسبت به تكنولوژي كاربر، پايين بودن رشد بهره وري عوامل توليد ،پايين بودن قدرت رقابت پذيري اقتصاد مفروض در اقتصاد جهاني فقدان زمينه لازم جهت جذب منابع مالي خارجي ، عدم تناسب مابين سهم جمعيت جامعه با سهم توليد و تجارت در جهان و ... مي باشد حال با توجه به نظريه هاي مطروحه در دروس توسعه و مباحث اقتصاد ايران و دانش اقتصادي تان ضمن بيان نقاط ضعف و فرصتها و تهديدها اقتصاد ايران بفرماييد چه توصيه هاي سياستي مي توان در خصوص تحقق رشد و توسعه اقتصادي مستمر و پايدار ؛ افزايش قدرت رقابت پذيري و ... با فرض اين كه توزيع درامد و ثروت در جامعه مفروض بدتر نشود بيان نمود؟ بعنوان كارشناس اقتصادي برنامه توسعه پنجم اقتصادي به منظور افزايش قدرت رقابت پذيري و با توجه به موانع و چالشهاي پيوسته wto و مهار تورم ، كاهش نرخ بيكاري و توزيع متعادلتر درامد و ثروت بهبود تراز پرداختها طراحي نماييد تا بتوان به وضع مطلوب رسيد.
www.eghtesad85-basu.mihanblog.com

ناشناس گفت...

من از دانشجویان اقتصاد دانشگاه بو علی هستم و معمولان نوشته های شما رو می خونم خیلی خوب تحلیل می کنین. نميدونم چقدر از مسايل ايران باخبرين استاد ما از ما سوالی خواسته که می خواستم شما اگه وقت داشته باشین در پیدا کردن جوابش راهنماییم کنین سوال اینه:(البته می دونم که شاید وقت خوندن سوال رو هم نداشته باشین)

ناشناس گفت...

اقتصاد ايران در حال حاضر داراي رشد اقتصادي 5درصد، نرخ تورم20درصد،نرخ بيكاري 12 درصدرشد اندك درآمد سرانه ، رشد نقدينگي بطور ساليانه بالاي 30% سهم بالاي دولت در اقتصاد، شكاف بالاي طبقاتي ،عدم توازن ما بين درامد و هزينه دولت (كسري بودجه) سهم بالاي درآمد دولت متكي به درآمدهاي حاصل از صادرات مواد اوليه معدني ، رشد 1/2%جمعيت،تعيين دستوري نرخ ارز و بهره بانكي ،وجود يارانه قابل توجه در بخش مصرف فعاليتهاي توليدي،سهم اندك كالاهاي صنعتي در تركيب كالاهاي صادراتي ، عدم تناسب ما بين واردات كالا و خدمات با صادرات غير نفتي، رشد بالاي جمعيت شهرنشيني، نرخ بالاي با سوادي، انفجار اطلاعات و بالتبع افزايش توقعات افراد جامعه ، وجود محدوديت هاي متعدد در زمينه تجارت خارجي(انواع محدوديت هاي تعرفه اي و غير تعرفه اي)سهم قابل توجه سرمايه گذاري توسط دولت، فقدان انگيزه ي لازم بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري بويژه در زمينه هاي صنعتي و كشاورزي، نرخ بالاي بيكاري دانش اموختگان دانشگاهي كاهش مستمر درآمد حقيقي حقوق بگيران ثابت، سهم بالاي سرمايه گذاري در بخش ساختمان، اتكا قابل توجه در سرمايه گذاري در ماشين الات از طريق تكنولوژي وارداتي، فراواني عامل نيروي كار نسبت به سرمايه فيزيكي ، استفاد از تكنولوژي سرمايه بر نسبت به تكنولوژي كاربر، پايين بودن رشد بهره وري عوامل توليد ،پايين بودن قدرت رقابت پذيري اقتصاد مفروض در اقتصاد جهاني فقدان زمينه لازم جهت جذب منابع مالي خارجي ، عدم تناسب مابين سهم جمعيت جامعه با سهم توليد و تجارت در جهان و ... مي باشد حال با توجه به نظريه هاي مطروحه در دروس توسعه و مباحث اقتصاد ايران و دانش اقتصادي تان ضمن بيان نقاط ضعف و فرصتها و تهديدها اقتصاد ايران بفرماييد چه توصيه هاي سياستي مي توان در خصوص تحقق رشد و توسعه اقتصادي مستمر و پايدار ؛ افزايش قدرت رقابت پذيري و ... با فرض اين كه توزيع درامد و ثروت در جامعه مفروض بدتر نشود بيان نمود؟ بعنوان كارشناس اقتصادي برنامه توسعه پنجم اقتصادي به منظور افزايش قدرت رقابت پذيري و با توجه به موانع و چالشهاي پيوسته wto و مهار تورم ، كاهش نرخ بيكاري و توزيع متعادلتر درامد و ثروت بهبود تراز پرداختها طراحي نماييد تا بتوان به وضع مطلوب رسيد.

ناشناس گفت...

استاد قندی
سال نو مبارک

Azad

ناشناس گفت...

[B]NZBsRus.com[/B]
Dismiss Laggin Downloads With NZB Downloads You Can Instantly Find Movies, Console Games, MP3s, Applications & Download Them @ Blazing Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]NZB Search[/B][/URL]

ناشناس گفت...

You could easily be making money online in the underground world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat scripts[/URL], It's not a big surprise if you haven’t heard of it before. Blackhat marketing uses little-known or little-understood ways to build an income online.