۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

به هیچ آمار داخلی اعتماد نکنید.

به این گزارش روزنامه سرمایه درباره اسباب بازی نگاه کنید. کل گزارش از اول تا آخر آن مزخرف است. مثلا می گوید: "ايران با اختصاص 11 درصد واردات جهاني اسباب بازي سومين واردكننده اين محصول طي سال هاي 2004 تا 2008 در جهان بوده است." محض اطلاع در امریکا که اولین وارد کننده اسباب بازی در دنیاست در سال گذشته 23 میلیارد دلار اسباب بازی فروخته شده است. پیدا کردن امار کشورهای دیگر هم آسان است. بدون نگاه کردن به آمار می توانم ادعا کنم که واردات اسباب بازی ایران از امریکا و انگلیس و آلمان و ایتالیا و فرانسه و کانادا و ژاپن و کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است. ایران نه سوم است و 11 درصد که هیچ، یک درصد اسباب بازی های دنیا را هم وارد نمی کند. روزنامه سرمایه باید خجالت بکشد با این آمارها و تحلیل های ساختگی. چیزی که البته نوبر نیست آمارهای ساختگی در روزنامه های داخلی است؛ حتی برای موضوعی که اصلا سیاسی نیست مانند همین اسباب بازی.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

من بار ها و بار ها از دستكاري در آمارهاي حساس و مهم كشور توسط منابع موثق شنيده ام و اگر اين گفته ها صحت داشته باشد معنايش اين است كه ما در جهل مركب نگه داشته شده ايم

ناشناس گفت...

آمارسازی برای اسباب بازی هم نوبری برای خودش

ناشناس گفت...

بعضی از آمارها نه کلیه آمارها:)
با کل مطلب موافقم ولی تایتل خیلی بدبینانه بود:-)

ناشناس گفت...

این بالایی من بودم

حجت قندی گفت...

مرسی زهرا خانم،
من هم گاهی به وبلاگ شما سر می زنم. وبلاگ بسیار خوبی دارید.
در دفاع از خودم (: باید بگویم که من گفته ام که به هیچ آماری اعتماد نکنید نه اینکه همه آمارها غلطند. شاید باید می گفتم که به همه آمارها با شک نگاه کنید.

ناشناس گفت...

اگر چه طرح آمار هاي غلط خود جاي تامل دارد ولي از همه بدتر سوار شدن بر موج ايجاد شده ار خبر است بدون كمترين دقت و تامل در صحت خبر .بهتر است قبل از آنكه به قيل و داد بپردازيم كمي مطالعه كنيم و واقعيت را آنطور كه هست دريابيم نه آنطور كه ديگران ميخواهند.