۱۳۸۷ فروردین ۳, شنبه

آمارهای ساختگی و وجدان کاری حرفه ای

دیروز با یکی از دانشجویان سال گذشته که برای یک ترم تحصیل به مصر رفته بود صحبت می کردم. حرف به نرخ بیکاری در مصر رسید. می گفت که نرخ بیکاری در مصر را دولت مصر 9.9% اعلام کرده است ولی همه در مصر می دانند که نرخ بیکاری بسیار بالاتر از اینهاست و عده ای می گویند که نرخ بیکاری حداقل %25 است. من هم به او گفتم که در ایران هم دولت نرخ بیکاری را %9.9 اعلام کرده است و همه کارشناسان می گویند که این نرخ بیکاری ساختگی است. کمی خندیدم به این وسواس تک نرخی کردن که به نظر من بیشتر گریه دارد تا خنده. جالب است که امسال رئیس جمهور در پیام نوروزی اش گفته است که دولت نرخ بیکاری را تک رقمی خواهد کرد. نمی دانم چرا رئیس جمهور هدف را %7 یا 5% نگذاشته است. با این مرکز آمار پاچه خوار در ایران هر هدفی قابل دسترسی است. واقعا که وجدان کاری حرفه ای در ایران نایاب است. نه اینکه فقط این آمار ساختگی باشد، آمار بیکاری 12 درصدی دولت قبل هم ساختگی بود. هیچ کس هم در مملکت نگران این دروغ ها نیست، نه دولت، نه مجلس، نه دیگران. چه باک از دروغی که به نفع آقایان باشد. مردم هم که با گوشت و استخوان تغییرات اقتصادی را حس می کنند اصلا به این آمارها گوش نمی کنند. برای آن زن خانه داری که هر روز برای خرید روزانه به بازار می رود و می بیند که با همان مقدار پولی که سال گذشته به بازار می برده مقدار کمتری خرید می کند تورم آمار نیست، تورم حذف تدریجی کره و پنیر و گوشت از سفره است.
یکی از دلایل تورم، همان پولی است که دولت در مرکز آمار ایران و در بانک مرکزی و سازمان مرحومه مدیریت نفله می کند که آماری تولید شود که چشم کارشناسان باشد برای ارائه تحلیل و توصیه هایی که وضع زندگی روزانه مردم را بهتر کند. آمار ساختگی و غلط چشم کارشناسان را کور و دیدن واقعیت را غیر ممکن می کند. سیاستگزاری درست بدون آمار درست ممکن نیست. وقت آن است که در ایران مکانیزمی طراحی شود که مصونیت پروسه تولید آمار را از دست اندازی سیاستمداران و پاچه خواران تضمین کند.

۳ نظر:

Farshad F گفت...

حجت جان کمی تند رفته ای. در این که آمار ساختگی توسط دولت ارائه می شود شکی نیست اما نوشته تو این شبهه را به وجود می آورد که خروجی های آماری تمامی سازمانهای دولتی در یران غیر قابل اتکاست. در حالی که هنور هم شاخص بانک مرکزی برای تورم قابل اتکا و تا حد زیادی صحیح است. حتی آمار بیکاری مرکز آمار با وزارت کار تفاوت عمده دارد.

حجت قندی گفت...

فرشاد جان: قبول دارم که بعضی از آمارها در ایران صحیح است. شاید هم کمی تند رفته ام. اما راجع به همین تورم سه آمار متفاوت وجود دارد یکی آن تورم 14% که اعلام شد و همه به آن خندیدند. یکی آن تورم 17.8 درصد بانک مرکزی ودیگری تورم 23% مرکز پژوهشها. مسئله این است که اگر کس دیگری به جز توکلی رئیس مرکز بود آمار هم متفاوت بود که اعتراض من به همین است.
قربانت و سال نو شما هم مبارک.

ناشناس گفت...

فرشاد به نظر من موضوع تندروی یا اغراق نیست. حتی یک مورد آمار رسمی نادرست می‌تواند به سهم خود گمراه کننده باشد و به تحلیل‌های غلط بیانجامد.

آمارها به قسمت‌های معلوم یک پازل می‌مانند که کارشناس باید به کمک برون‌یابی و درون‌یابی قسمت‌های ناشناخته پازل را حدس بزند. آمار نادرست می‌تواند به تحلیل و مدل غیردقیق منجر شود.

-----------------------------
و یک درد دل چون این اولین باری نیست که بلاگر حال‌گیری می‌کند:

این کامنت را دوبار نوشتم چون بار اول بلاگر و اپن‌ای‌دی کامنتم را قبول نکردند و صفحه بازگشت هم سپید بود. متاسفانه بی‌خودترین سیستم کامنت‌گذاری را بلاگر دارد که کامنت گذاشتن در آن را تبدیل به مخاطره‌ای جان‌فرسا کرده.