۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

آیا امریکا به دنبال کاهش ارزش دلار است؟

تیموتی گایدنر، وزیر خزانه داری امریکا، گفته است که امریکا به دنبال کاهش ارزش دلار نیست. و این حرف را چندین بار و در مصاحبه های گوناگون گفته است. مثلا همین دیروز به وال استریت جورنال گفته است که امریکا راه رونق خود را از طریق کاهش ارزش دلار دنبال نخواهد کرد. اما همه وزرای گذشته خزانه داری امریکا هم همیشه می گفته اند که دلار قوی در جهت منافع امریکا است. دلیلش ساده است: وزیر خزانه داری امریکا مسئول فروش اوراق قرضه امریکاست. به عبارت ساده تر، این آقا دلار می فروشد. اگر مردم قانع شوند که ارزش دلار کاهش خواهد یافت، در آن صورت کسی علاقه ای به سرمایه گذاری بر روی دارایی های دلاری نخواهد داشت. به عبارت دیگر، منظور وزیر این است که جنس من خوب است، بخرید و نگران نباشید.
واقعیت این است که وزیر خزانه داری امریکا نقش کمی در تعیین نرخ دلار دارد. ارزش دلار این روزها به این دلیل کاهش پیدا کرده است که بازار متوجه سیاست عمدی فدرال رزرو در ایجاد تورم شده است. (البته فدرال رزرو می خواهد که بازار متوجه این سیاست باشد.) من قبلا هم درباره لزوم ایجاد تورم در اقتصاد امریکا نوشته ام. برای ایجاد تورم، فدرال رزرو صدها میلیارد دلار تسهیلات کمی ایجاد خواهد کرد (بخوانید پول چاپ خواهد کرد). که این منجر به افزایش تراز حساب بانک مرکزی خواهد شد و فدرال رزرو امیدوار است که تورم نیز ایجاد خواهد شد. یکی از نتایج ایجاد این تورم کاهش ارزش دلار خواهد بود. که البته فدرال رزرو و حتی آقای گایدنر واقعا چندان اهمیتی به این کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر نمی دهند. نتیجه سخن آنکه انتظار از وزیر خزانه داری غیر از این نیست که سخن از دلار پرارزش بزند، شنونده باید عاقل باشد.

۷ نظر:

پویا گفت...

پس چرا من فکر میکردم تورم توی ایران تو این چند ساله ارزش ریا ل رو نسبت به دلار بالا برده؟
و کارشناس هایی رو هم دیدم که گفتن آمریکا لازم نیست به چین برای کاهش نرخ یوان فشار بیاره چون تورم در چین در دراز مدت سبب افزایش نرخ یوان در برابر دلار میشه.
یعنی به نظرم تورم ارزش دلار رو افزایش میده !

حجت قندی گفت...

پویا:

آره. تورم در این چند ساله در ایران به معنی افزایش نرخ واقعی ریا ل هست. که البته این نرخ واقعی ارز یه مفهومه، نه اینکه یه چیزی اون بیرون هست که افزایش پیدا می کنه.

الان مهمترین چیزی که در بازار ارز چین در حال اتفاق افتادن هست اینه که چین با خرید دلار اجازه به یوان نمی ده که کاهش ارزش بده.

اگه تورم در چین خیلی بالاتر از تورم در امریکا بشه، در اون صورت اون چیزی که شما می گین اتفاق می افته.

پویا گفت...

سلام مجدد
پس سیاست بانک مرکزی آمریکا در افزایش تورم هم باید دلار را تقویت کند نه تضعیف. چرا که در چین هم تورم باعث تقویت ارزش یوان میشود.
پسی چرا شما عکسش رو توی این پست گفتی؟

در ضمن سیاست چین در کاهش ارزش یوان غیر از کنترل تورم دقیقا چیست؟
شما گفتید خرید دلار اما جای دیگه خوندم سرمایه گذاری در آمریکا.
آیا اینها با هم فرق دارند یا یکی هستند؟
در ضمن چگونه این کار باعث تضعیف یوان میشود؟
ممنون

حجت قندی گفت...

پویا:
چین می خواد ارزش یوان رو پائین نگه داره که بتونه صادراتشو افزایش بده.

چین وقتی اوراق قرضه می خره داره به امریکا پول قرض می ده. می تونه با دلارهاش در امریکا سرمایه گذاری هم بکنه.

حجت قندی گفت...

منظور من از خرید دلار خرید دارائی های دلاری بود که به اشتباه گفتم دلار. معذرت

پویا گفت...

دو سوالم رو پاسخ ندادید
۱)چظورافزایش تورم توی چین باعث تقویت یوان میشه اما توی آمریکا باعث تضعیف دلار میشه
۲)مکانیسم تضعیف یوان توسط خریداری اوراق قرضه یا سرمایه گذاری توی آمریکا توسط چین چظوره؟ یعنی چطور این کار چین , یوان رو تضعیف میکنه و قیمتش رو در برابر دلار افزایش میده؟
۳)یه سوال جدید هم دارم: آیا تضعیف بوان باعث تقویت صادرات چین میشضود و تقویت صادارت هم باعث تضعیف یوان میشه؟ یعنی میره توی یه سیکل که مرتبا در هر مرحله یوان تضعیف و صادرات تقویت میشه ؟
ببخشید خیلی سوال میکنم. داریم اقتصاد یاد میگیریم دیگه !

حجت قندی گفت...

1-افزایش نرخ تورم در چین باعث افزایش یوان نمی شه. در امریکا شرایط، شرایط عادی نیست و به همین دلیله که این اتفاقات غیر عادی در حال افتاد ن هستش.

2- چین یوان چاپ می کنه و باش دلار می خره. اینجوری دلار قوی میشه و یوان ضعیف می مونه.

3-تضعیف بوان باعث تقویت صادرات چین میشضود و تقویت صادارت هم باعث تضعیف یوان نمیشه. برعکسش درسته