۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

فروش اوراق قرضه امریکا با نرخ بهره منفی!

سوال: آیا شما حاضرید پول به کسی قرض بدهید به شرط آنکه 5 سال بعد، پولی که پس می گیرید در واقع از پول اولیه کمتر باشد؟ این کاری است که امروز بعضی از خریداران اوراق قرضه انجام داده اند. البته تقریبا. به این معنی که دولت امریکا اوراق قرضه ای را منتشر می کند که تورم را جبران می کند. برای مثال، اگر به دولت 100 دلار قرض بدهید، (با خرید اوراق قرضه) اگر تورم صفر بود، 5 سال بعد شما همین 100 دلار را به اضافه بهره پول دریافت می کنید. اگر مجموع تورم 10 درصد بود، شما 110 دلار دریافت خواهید کرد. که البته آن 110 دلار قدرت خرید صد دلار کنونی را دارد. حالا کسانی پیدا شده اند که حاضرند صد دلار به دولت بدهند به شرط آنکه 5 سال بعد کمتر از این صد دلار به قیمت واقعی دریافت کنند! نرخ بهره دریافتی منهای 55 صدم درصد بوده است.

پ.ن. می توان از این داستان این سیگنال را گرفت که نرخ واقعی بهره در امریکا احتمالا منفی شده است.

پ.ن. این تیتر رو هم امروز خوندم خیلی جالبه: ارزش دلار به دلیل اینکه بازار انتظار دارد فدرال رزرو موفق به خلق تورم شود بالا رفت!
خوندن این خبرها واقعا این رو می رسونه که وضعیت اقتصادی امریکا در شرایطی عادی مثل شرایط اقتصادی ایران نیست.

۵ نظر:

مهدی گفت...

می‌شه توضیح بدید بیشتر؟ فدرال رزور که می‌خواد تورم ایجاد کنه این روزها پس برای چی باید اصلا اوراق قرضه بفروشه و پول نقد رو از دست مردم جمع کنه؟

حجت قندی گفت...

فدرال رزرو اوراق قرضه نمی فروشه. خزانه داری اوراق قرضه می فروشه. فدرال رزرو می خواد با افزایش نقدینگی یه مقدار از این اوراق رو بخره.

Ali گفت...

inflation, inflation, inflation....what it takes to have it though?

حجت قندی گفت...

علی:
افزایش نقدینگی در دستور کار آقایونه. می خوان پول چاپ کنن تا تورم رو درست کنن.

ناشناس گفت...

آقای قندی اشتباه میکنید. اوراق قرضه مصوم از تورم نرخ تورم رو به اوراق قرضه معموملی اضافه میشه. در واقع بازدهی اوراق معمولی به نرخ تورم میشه نرخ اوراق مصون از تورم