۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

سیاست ارزی چین و سیاست ارزی ایران

سوال:
به نظر شما، این چینی ها بوده اند که در سالهای اخیر عملکرد اقتصادی عاقلانه ای داشته اند یا ما ایرانیها؟ اگر فکر می کنید که ما ایرانیها عاقلانه تر عمل کرده ایم که هیچ. با هم بحث نداریم. بروید و خوش باشید. اگر فکر می کنید که چینی ها تصمیمات عاقلانه تر اقتصادی گرفته اند، آنوقت من سوال دومی دارم. این چه حکایتی است که امریکا و اروپا و ژاپن می خواهند چین را وادار کنند که ارزش یوآن (پول چین) را در مقابل دلار و دیگر ارزها افزایش دهد و چین مخالفت می کند (به عبارتی چین می خواهد ارزش پولش در مقابل دیگر ارزها کم باشد) اما در مقابل در ایران دولت و بانک مرکزی اصرار دارند که ارزش ریال بر حسب دلار بالا بماند؟
بعضی ها در داخل اسم این را گذاشته اند کاهش ارزش پول ملی. اگر این است چرا چینی های کم عقل می خواهند ارزش پول ملی شان را کم کنند ولی ما عقلا می خواهیم ارزش ریال همان باشد که بود حتی اگر فشار بازار در مسیر دیگری است؟
جواب به نظر من ساده است. تصمیمات ما اصلا اقتصادی نیستند. قیمت دلار تبدیل به یک پرستیژ و متاسفانه مسئله ای سیاسی شده است. چند بار متذکر شده ام، باز هم می گویم: اجازه بدهید قیمت دلار به صورت کنترل شده بالا برود. اگر چنین نکنید با شوکی که قابل کنترل نیست مواجه خواهید شد.
عجب نیست که دولت چین اصرار دارد که از صادرکننده اش حمایت کند. عجب این است که دولت ما هم اصرار دارد که از همان صادر کننده چینی حمایت کند. خوش به حال صادر کننده چینی. هم سیاست ارزی چین در خدمت اوست هم سیاست ارزی ایران.

۱۰ نظر:

مایا گفت...

فکر می کنید این کار ساده ایست؟
به چند دلیل
1. ما بیشتر نیازهامون رو وارد می کنیم و کشوری به شدت مصرف کننده شده ایم
2. مسئولان به غیرتشان بر می خورد و فکر می کنند قیمت ریالمان پایین می آید
3. مردم دو کوتاه مدت به این مساله نمی توانند عادت کنند، وقتی همیشه دلار 1000 تومان بوده، یک دفعه تغییر در آن بدجوری همه سیستم های فکری را بهم می ریز

حال راه حل این مساله چیست؟ یعنی هوشمندانه و عاقلانه اینه که دولت چه برنامه ای رو شروع کنه؟ و اگر می خواهد این کار رو انجام دهد باید چه کار کند؟

سایه گفت...

خب این کاملن مشخصه که هرچقدر ارزش دلار پایین باشد واردات به کشورمان زیاد خواهد شد.و در مقابل جنس تولید داخل نه برای مصرف داخل و نه برای صادرات به دلیل قیمت تمام شده بالا برای مصرف کننده مقرون به صرفه نیست.
همچنین است همین داستان برای امریکا و کشورهای اروپایی.
به نظرم مسئولین خیلی خوبتر از من و خیلی های دیگر این مسائل را میدانند اما با اینکار دو نشان میزنند. یک اینکه ارزش پول ملی را در برابر دیدگان هفتاد میلیون ایرانی در مقابل دلار بالا نگه میدارند و مردم هم برایشان سوت و کف و هورا میکشند و ازشان به عنوان قهرمان ملی یاد میکنند! از طرف دیگر به نظرم یکسری آدم این وسط رانتهای کلانی میگیرنداز درجریان بودن این پروسه.
به هر حال به نظرم تا وقتی که بودجه سالانه مملکت بر اساس قیمت دلار بسته میشود همین آش است و همین کاسه.

حجت قندی گفت...

مایا:
برای نکته 1: یکی از دلایلی که "ما بیشتر نیازهامون رو وارد می کنیم و کشوری به شدت مصرف کننده شده ایم" اینه که ما سیاستهای ارزی مون همیشه غلط بوده. همیشه مثل حالا و به نفع واردات.

نکته دو و سه هم درسته و به همین دلیله که هی باید متذکر شد که این سیاست غلطه.

حجت قندی گفت...

سایه:

درسته. به همین دلیله که باید بر علیه این سیاست مطلب نوشت.

محمد گفت...

اولاً كه برخي از اساتيد!! اقتصاد ما واقعاً معتقدند نبايد ارزش ريال پايين بياد چون ما وارداتمون كه خيلي بيشتر از صادراتمونه گرون تموم ميشه.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1162227
ثانياً هم دولت نمي‌خواد با گرون كردن دلار باعث افزايش تورم بشه. چون همينجوريش هم تورم بالاست.
و البته لابي وارد‌كننده‌ها هم هست.

حمیدرضا گفت...

درود بر شما فرهیخته گرامی.
خوشحال میشم اگر بتوانیم از مطالب شما در یکی از روزنامه های اقتصادی استفاده کنیم ...اگر مایل به درج یادداشتهاتون بودید با من تماس داشته باشید تا مراحل همکاری رو با هم هماهنگ کنیم .
با تشکر

حجت قندی گفت...

محمد:

من نتونستم بفهمم منظور این استاد چیه. فقط می خواد نرخ ارز کاهش پیدا کنه. برای چی رو نمی فهمم.

حجت قندی گفت...

حمید رضا:
اگه منظورتون اینه که می خواین مطالب اینجا رو تو روزنامه خودتون منعکس کنید مختارید این کار رو بکنید. اگه منظور اینه که مطلب سفارشی می خواین، من معمولا حوصله نمی کنم راجع به چیزی بنویسم که دیگران فکر می کنن مهمه. نمی گم اگه خودم فکر کنم مهمه جواب رد می دم.
یا می خواین ایمیل به من بزنید هم بزنید.
hghandi@yahoo.com

هومن گفت...

خب دلیل اصلی پایین نگه داشتن ارزش دلار قبل از اینک بحث پرستیژ و سیاست باشه، بیشتر یک تفکر ساده لوحانه در دولت ا.ن. که فکر میکنند با پایین نگه داشتن ارز و با واردات ارزانتر نسبت به تولید داخلی گرانتر می تونند تورم رو کنترل کنند و جلوی تورم رو بگیرند.

ناشناس گفت...

هومن:
درسته. من هم انکار نمی کنم که گرون شدن ارز باعث گرون شدن بعضی از کالاها می شه. ولی 10 درصد گرونی ارز نباید باعث تورمی بیش از 1 درصد بشه. که با توجه به منافعش به مضارش می ارزه.