۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

دولت سیری ناپذیر

اگر به درآمد دولت در طول ده سال گذشته نگاه کنید می بینید که درآمد دولت مدام در حال افزایش بوده است. درآمد نفتی به سطحی رسیده که در تاریخ ایران بی سابقه است. من هم خبری ندیده ام که حاکی از این باشد که درآمد مالیاتی دولت کم شده است. علاوه بر اینها، دولت با افزایش نقدینگی، هر ساله پول مردم را (با کاهش ارزش آن در حقیقت)به جیب خود منتقل می کند. در تمام این زمانها هم مدام بودجه خود را افزایش داده است. باز هم بیشتر می خواهد. در این میان دو چیز بیش از همه مرا متعجب می کند: اول اینکه چرا هیچ جریان فعالی در ایران به مخالفت جدی با افزایش اندازه دولت نمی پردازد؟ هیچ کسی از صرفه جویی و کاهش مصرف در دولت حرف نمی زند؟ چرا هیچ سازمان اسراف کاری (با وجود این همه سازمان اسراف کار در ایران) منحل نمی شود؟ چرا نیروی دولتی کاهش نمی یابد؟ دوم اینکه: چرا مقاومت (مدنی و قانونی)در برابر افزایش مالیات اینقدر دیر اتفاق افتاده است؟ به نظر من مقاومت در برابر افزایش مالیات و اصرار بر کاهش اندازه دولت در ایران باید گسترده شود. دوباره اصرار می کنم که حرف من مخالفت قانونی است و الا بحث سیاسی می شود و اصل موضوع گرفتار بازی سیاسی خواهد شد. بخش خصوصی باید بتواند به دولت (و مجلس) فشار بیاورد تا پای خود را از اقتصاد بیرون بکشد و راه را برای فعالیت بیشتر افراد (بخوانید بخش خصوصی یا بخوانید مردم) باز کند.

۷ نظر:

رويا گفت...

فكر مي كنم درست مي گين اما چكار بايد كرذ؟نمي خوان بفهمن كه نگاه پدرسالارانه هميشه همه رو بچه نگه مي داره

پژمان مقصودی گفت...

دو سوال دارم:
1. بخش خصوصی یعنی مردم؟! یا یعنی صاحبان سرمایه؟
2. وقتی از "باید بتواند به دولت فشار بیاورد" صحبت می کنید، بحث به خودی خود سیاسی نمی شود؟! از چه کانالی قرار است فشار بیاورند؟ آیا چنین کانال هایی وجود دارند؟ آیا دولت آن کانال ها را نبسته است؟

حجت قندی گفت...

رویا:
به نظر من باید حداقل مسئله رو مطرح کرد. اونقدر گفت تا جزئی از ادبیات گفتاری مردم بشه و تاثیر کنه.

حجت قندی گفت...

پژمان:

هرکس. هرکسی که پول داره باید بتونه فعالیت اقتصادی قانونی بکنه. و پول بیشتر هم دربیاره.

اونهایی که نمی خوان شما این مباحث رو مطرح کنید ممکنه که قضیه رو سیاسی هم بکنن.

پژمان مقصودی گفت...

همینطوره! مرسی

یک مسافر گفت...

من نمی خواهم بگم که دولت فعلی کار درستی داره می کنه و سیری پذیره اما اصلا این موضوع که باید در برابر افزایش مالیات وایستند رو درک نمی کنم. برای چی؟ اولین قدم کوچک شدن دولت مگر همین نیست که دولت به جای کار اقتصادی و فروش نفت به درآمد مالیاتی ناشی از بخش خصوصی وابسته بشه؟ تا به این شکل وابستگی حمایت از بخش خصوصی رو ایجاد کنه...

حجت قندی گفت...

مش دونالد:
دولت باید حداقلی بشه. وظایف خودش رو تعریف کنه و متناسب با اون وظایف بودجه داشته باشه. حالا اگه بودجه از هوا می افته که بهتر و گر نه از مالیات بگیره.