۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

چرا هواپیماهای ایران سقوط می کنند؟

سقوط هواپیماهای ایران بیش از هر چیز دیگری به تحریم امریکا نسبت داده شده است که به نظر من فقط قسمت کوچکی از داستان است. در ایران حوادث قسمتی از زندگی ماست. آیا می شود حوادث متعدد در راه آهن را هم به تحریم امریکا نسبت داد؟ به نظر من جواب منفی است. علت حوادث ایران بیش از هر چیزی (و این فقط حدس من است و باید روی این مطلب مطالعه علمی جدی تری صورت گیرد) ریشه در مسئولیت گریزی و سهل انگاری در محیط کار دارد. در شرکتهای دولتی مثل راه آهن و هواپیمایی ایران (به غیر از عده قلیلی) اکثر مدیران سیاسی و ناکارآمد، و کارمندانشان هم کارگریزند. باید بر ایمنی و کیفیت خدمات خودشان نظارت کنند که (به همین سادگی) نمی کنند.

ممکن است که یک دلیل دیگر هم باعث این حوادث بشود و آن ساختار شرکت های خصوصی هواپیمایی ایران است. توجه به این نکته لازم است که تعداد حوادث مربوط به هواپیماهای شرکت های خصوصی ایران با توجه به تعداد بسیار کم هواپیماهای به خدمت گرفته شده توسط این شرکتها بسیار بالاست. دلیلش احتمالا این است که این شرکتها فقط به سود اهمیت می دهند و با توجه به رقابتی بودن بازار مسافرت هوایی در ایران، سوددهی تنها وقتی ممکن می شود که یک شرکت هواپیمایی، هواپیماهای خارج از رده و کهنه خارجی را به قیمت ارزان اجاره کند و تا آنجا که می تواند تعمیرات لازم را به تاخیر بیاندازد. این مکانیزم، هواپیماهای شرکت های خصوصی ایران را به تابوتهای پرنده تبدیل کرده است.

پ. ن. 1. سوال این است که چند هواپیمای دیگر باید سقوط کند و چند حادثه قطار دیگر باید رخ دهد که وزیر راه برکنار شود؟

پ. ن. 2. اگر به آمار سفارش های توپولف 204 توجه کنید می بینید که تنها سفارش دهنده عمده هواپیماهای توپولف 204 ایران است.

پ. ن. 3. این یادداشت خیلی علمی نیست، بیشتر حالت حدس و گمان دارد. برای پی بردن به علت حوادث متعدد در ایران نیاز به مطالعه موردی حوادث (همراه با مطالعه قوانین و ساختارهای و تشکیلات اداری و ...) است که من تخصص و منابع انجام این کار را به طور واضح ندارم.

۵ نظر:

گیک ناقولا گفت...

کاملا موافقم ما خیلی تمبلیم

cheraha گفت...

"با توجه به رقابتی بودن بازار مسافرت هوایی در ایران" سلام آقا... شرکتهای هواپیمایی نیاز چندانی برای رقابت ندارن... اتفاقا برعکس خیلی ایام سال مردم باید رقایت کنن با هم برای بلیط بدست آوردن... برای همینم هست که این شرکتها نیازی برای بهبود خدماتشون احساس نمی کنن... و یه دلیل عمده سهل انگاریشون هم همین غیر رقابتی بودنشونه... چند روز پیش من با شرکت آسمان پرواز داشتم، وقت صعود و فرود بیچاره شدیم از بس تکون خورد، وقتی منتظر پیاده شدن بودیم از خدمه پرسیدم که این هواپیما چند سالشه، جواب داد "می خوای بخریش"!!! به نظرتون توی یک محیط رقابتی چنین برخوردهایی پیش میاد؟

رضا گفت...

توي ايران اگر همه 70 ميليون نفر هم بميرند هيچكس بركنار مميشه . مطمئن باشيد . ككشون همنمي گزد .

رضا گفت...

توي ايران اگر همه 70 ميليون نفر هم بميرند هيچكس بركنار نميشه . مطمئن باشيد . ككشون هم نمي گزد .

رامین گفت...

به نظر من برای گمانه زنی باید کار بهتری کنیم. با توجه به این که در نرخ تصادفات جاده ها هم دست کمی از هواپیما نداریم، می توانیم تئوری پیدا کنیم که به قامت هر دو مشاهده برازنده باشد...