۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

کمی هم حرفهای غیر اقتصادی

اول به این مقاله تایم نگاه کنید که به طور خلاصه این مسئله رو مطرح کرده که رئیس جمهور فرانسه "طرح اضطراری" رو اعلام کرده که بر اساس اون به زبان انگلیسی در مدارس اهمیت بیشتری داده بشه. چرا؟ چون اگه بخوای در این دنیایی که هی کوچکتر می شه و به قولی جهانی تر می شه امکان رقابت داشته باشی و کار ایجاد کنی و کاری باشی، اونوقت زبان انگلیسی می شه یک واجب عینی. جا داره که آموزش و پرورش ایران این طرح جدید رو زیر نظر بگیره. البته آموزش عالی ایران هم همینطور. وقتی که موسسه شکوه می تونه زبان دانش آموزاش رو در 6 ماه انقدر پیشرفت بده که اموزش و پرورش در هفت سال نمی تونه، اونوقت معلومه که یه چیزی غلطه. اگه وقت داشتم مقاله رو ترجمه می کردم برای یک روزنامه داخلی. آموزش عالی ایران هم بهتر از این نیست. من کسائی رو می شناسم که لیسانس زبان انگلیسی گرفتن و واقعا نمی تونن دو کلمه با یه نفر انگلیسی زبان حرف بزنن. از اون خنده دار تر خیلی از داخلی هایی هستند که دکترا دارند و بعضی هاشون هم از کشورهای خارجی و مناصبی هم دارند تو مملکت، ولی هنوز بلد نیستند که درست انگلیسی حرف بزنن. خلاصه اینکه هر کس که زبان بلد هست از سیستم اموزش رسمی ایران اونو یاد نگرفته. که این شرمی هست بر سیستم آموزشی و باید اصلاح شه.
دوم به این مقاله نیویورک تایمز نگاه کنید. مقاله درباره یک صد کاری هست که هرگز نباید در رستورانها انجام داد. هر کسی که دو روزی در خارج از کشور بوده و در داخل هم به رستوران رفته می دونه که صنعت رستوران داری توی ایران خیلی بدوی و عقب افتاده هست. غذاها ثابت و سرویس ها معمولا خیلی بد هستند. اگه بخواین صنعت توریسم رو گسترش بدین، اونوقت چاره ای ندارین جز اینکه یک فکری برای صنعت رستوران ایران بکنین. البته سرویس دادن در رستوران در امریکا هم گاهی بد هست، اما من توی ایران ندیدم سرویس خوب. به هر حال بعضی از نکاتی که در این مقاله ذکر شده خیلی جالب هست و امید وارم که کسی این مقاله رو هم ترجمه کنه تا بلکه تاثیری در داخل داشته باشه.


۴ نظر:

حمیدآقا گفت...

سلام!

شما غیر زبان، چیز دیگه ای هم سراغ داری که ما از سیستم دولتی رایج آموزش در ایران یاد بگیریم؟؟
سیستم آموزش و پرورش که حتی در فرستادن بچه ها به مقطع بالاتر(دانشگاه) هم عاجز است، چه رسد به پرورش استعداد و آمادگی برای زندگی و ...! کسی رو سراغ داری که با کتب مدرسه و ... بدون نیاز به کتب کمک درسی به دانشگاه رفته باشد؟
تازه توی خیلی از رشته ها و دانشگاهها هم اوضاع همینه! بعد از چهارسال درس خوندن، تازه باید بری شش ماه توی کارخونه ای ، جایی تا یاد بگیری کار کنی!

پس شرم کلا باد!! :)

ارادت!

تردید گفت...

مقاله ی نیویورک تایمز خیلی جالب بود. نکاتش در نگاه اول بیخود به نظر می رسند، اما هر کدومش فلسفه ای پشتشه!
ممنون برای معرفی.

ناشناس گفت...

لینک خیلی جالبی بود در مورد نباید ها در رستوران...چند سالی است که تعداد رستوران های فنسی در تهران در حال افزایش است. الان بنظرم بالای 15 رستوران فنسی در تهران هست. از لحاظ دکوراسیون و دیزاین واقعا بروز و مدرن هستند. قیمت های بالایی هم می گیرند. الان بطور میانگین نفری 35000 تومان آب می خورد که بنظرم برای ایران با این میانگین درآمد خیلی بالاست.
ولی متاسفانه از لحاظ رعایت کردن اصول پذیرایی و رستوران های فنسی واقعا ضعیف هستند.
بطور مثال 90% گارسون ها موقع آوردن غذا نمی دانند کی چی سفارش داده ! یا مثلا بجای دستمال پارچه ای روی میز، فقط یک برگ باز شده دستمال کاغذی می گدارند.
یک چیزه دیگه که خیلی ناراحت کننده است اینه که اکثرا این تیپ رستوران ها منوی فارسی ندارند !!! تحقیر از این بالاتر نمی شه ! اگه مامان بابای بیچاره من بخوان دوتایی برن این رسوتران ها چه کار باید کنند ؟

Maryam گفت...

منم که ایران رفتم یکی از این رستورانای فانتزی منوی فارسی نداشت! مایه تعجب بود! همه چیزش واقعا خوب بود ولی جریان منوی انگلیسی کوته فکری بود.
California cuisine!