۱۳۸۷ اسفند ۱۱, یکشنبه

کلوب دو درصدی حاکمان دنیا



سازمان ملل و چیدمان سیاسی، اقتصادی موسسه های مهم دیگر بین المللی شدیدا متاثر از موقعیت کشورها در جنگ جهانی دوم است. سوال ساده این است که حاکمان فردای دنیا چه کسانی خواهند بود؟ دو نفر از مرکز توسعه جهانی (Center for Global Development) به ایده ساده ای اشاره کرده اند که به نظر من جالب است. به نظر این دو نفر، برای اینکه کشور شما جزء یکی از کشورهای حاکم بر دنیا در آینده باشد، کشورتان بایستی یا دو درصد جمعیت دنیا را داشته باشد و یا دو درصد تولید ناخالص دنیا را تولید کنید. نمودار زیر کشورهای دارای این مشخصات در سال 2008 و در سال 2020 را نشان می دهد. (روی تصاویر کلیک کنید تا آنهارا بزرگترو بهتر ببینید.)اگر معیار دو درصد را تبدیل به معیار یک درصد کنید ایران را نیز شامل خواهد شد. شکل زیر نام کشورهای یک درصدی را هم شامل کرده است.
اصل مقاله را می توانید اینجا ببینید.

۲ نظر:

Babak گفت...

- سپاس از پستهایتان.

- چگونه افزایش جمعیت به بازوی قدرت تبدیل می‌شود در حالی که تاکید بر کاهش نرخ زاد و ولد به عنوان بازویی برای کاهش هزینه و افزایش قدرت است (می‌توانید رجوع کنید به پست «پس صنعتی» وبلاگ من)؟

- اگر فرض کنیم کشور ما بخواهد در سال 2020 (ده سال دیگر) به حد 2٪ جمعیت کل دنیا (7.7 میلیارد نفر) برسد باید جمعیت 154 میلیون نفر داشته باشد که نزدیک دو برابر جمعیت فعلی ست. آیا توجیه اقتصادی برای رسیدن به این حد وجود دارد؟

- با نگاه سطحی به مقاله در بیشتر مواقع بین GDP و جمعیت حرف ربط «و» را دیدم. آیا اینگونه نیست که اگر کشوری 2٪ هر دو را داشته باشد به قدرت حاکمه تبدیل خواهد شد؟

حجت قندی گفت...

بابک:
این تفکر که باید جمعیت کشور را زیاد کنیم تا یکی از این کشورها باشیم تفکر خطرناکی است. و من با متد این آقایان در برآورد قدرت خیلی مشکل دارم.
- مقاله که یا است نه و.