۱۳۸۸ فروردین ۵, چهارشنبه

چین و دلار

چین بیش از یک تریلیون دلار ذخیره ارزی بر پایه دلار دارد. کل ذخایر ارزی چین به بیش از دو هزار میلیارد دلار رسیده است که نیمی از آن ذخایر دلاری است. در جریان بحران اخیر، دولت امریکا شروع به قرض کردن و خرج آن کرده است که همین مسئله چین را در مورد آینده دلار مردد کرده است. به همین دلیل چین اخیرا پیشنهادی را مطرح کرده که بر اساس آن ذخایر ارزی کشورها به واحد پول بین المللی مانند SDR باشد. نکته جالب اینجاست که چینی ها می دانند که احتمال پذیرفتن پیشنهادشان خیلی کم است. نکته جالبتر این است که چینی ها نمی توانند به این سادگی از شر این هزار میلیارد دلار خلاص شوند. اگر مطالب اقتصادی می خوانید حتما توجه کرده اید که عده ای در امریکا نگران آن هستند که چین ممکن است که بخواهد از شر دلار خلاص شود و همین باعث دردسر برای امریکا خواهد شد. واقعیت غیر از این است. چین نگران ارزش دلار هایی است که در دست دارد ولی عملا خلاص شدن از آنها به این سادگی نیست.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقا حجت
سال نو مبارک و امیدوارم سال خوبی داشته باشید.
من از علم اقتصاد چیز زیادی نمیدانم و بنابراین نظر خاصی ندارم .
فقط درخواستی داشتم: با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی فعلی مطمئنا اقتصاددانان صاحبنظر سناریوهای مختلفی در مورد آینده اقتصادی آمریکا و جهان (کوتاه مدت و بلند مدت )ارائه داده اند. ممنون خواهم شد اگر در پست های بعدی وبلاگتان در این مورد این سناریوها بنویسید.

روز خوش

ناشناس گفت...

سلام. نوروزتان مبارك. من هميشه مطالب وبلاگتان را دنبال مي‌كنم چون معمولا مختصر و مفيد و مربوط مي‌نويسيد و اين در اين زمانه‌ي پرحرفي و وراجي، چيز كمي نيست. از اين بابت متشكرم. اما بعد اينكه چند بار در پست‌هاي اخيرتان اشاره كرده‌ايد كه با توجه به شرايط اقتصادي فعلي ايران و شرايط احتمالي پيش رو، توصيه مي‌كنيد كه نرخ ارز بايد سريعا افزايش يابد. لطفا در صورت امكان توضيحاتي درباره‌ي دليل اين توصيه‌ي خود و كلا درباره‌ي نرخ ارز، نرخ ارز ثابت و شناور و ديگر رژيم‌هاي نرخ ارز و اينكه به نظر شما كداميك از اين رژيم‌ها در حال حاضر براي ايران مناسب است، بدهيد يا اگر لينك مناسبي داشتيد راهنمايي كنيد. پيشاپيش متشكرم.

علی گفت...

وبلاگ دکتر صالحی آماده شده:
http://djavad.wordpress.com

امیر حسین شاهرودی گفت...

http://www.nytimes.com/2009/04/03/opinion/03krugman.html

very very very very interesting article...it is useful especially for whom that scream china will lead the global economy in next decade....sorry guys....china is in such a despair condition that not able to control Ongoing crisis emerge form it's leader's wrong economic startegy.....wait and see


regards

shahroodi گفت...

یک مقاله دیگه...البته به پای مقاله کروگمن که در بالا فرستادم نمی رسه

http://www.realclearmarkets.com/articles/2009/04/china_engages_in_dollar_decept.html