۱۳۹۰ مهر ۷, پنجشنبه

تفاوتهای یک کشور برنده و یک کشور بازنده

یونان و آلمان را مقایسه کنید. یونانیها صدها میلیارد دلار از کشورهای دیگر، عمدتا آلمان و فرانسه، قرض کرده اند، پول را خورده اند و حالا هم نمی توانند قرض خود را پس بدهند. نه تنها نمی توانند پول را پس دهند، اکثریت مردم یونان نمی خواهند که این پولها پس داده شود. تظاهراتهای متعددی که در یونان می بینید عملا تظاهرات برای فشار بر دولت برای عدم پرداخت بدهی هاست، شاید خیال می کنند که خیلی زرنگند اگر این پولها را پس ندهند. آلمانیها، از طرف دیگر، حاضرند که صدها میلیارد دلار خرج کنند تا سیستمی را نجات دهند که همه از آن در آینده نفع خواهند برد. صدها میلیارد دلاری که آلمانیها با عرق ریختن به دست آورده اند باید صرف نجات کشوری مثل یونان شود که پول قرض کرده و خرج تنبلهای خود کرده است. خودتان قضاوت کنید که آینده از آن کدام یک از این دو کشور است. یونانیهای زرنگ، یا آلمانهایی که با سادگی صدها میلیارد دلار به یونان می دهند.

مسئله این است که اکثریت مردم یونان ( ببخشید اگر جرات می کنم که بگویم ما هم خیلی شبیه یونانیها هستیم) دید درستی از اینکه دنیا چگونه کار می کند ندارند. دنیا عوض شده است اما آنها (و ما) به دنیا آنگونه نگاه می کنیم که اسکندر و نادر شاه دنیا را می دیدند. (اگر می توانی دیگران را غارت کنی غارت کن، نقطه مرکزی این طرز تفکر است.) دید آلمانها متفاوت است. آنها به دیگران به دید کسانی نگاه می کنند که با آلمانها در داخل یک کشتی نشسته اند. اگر سوراخی در زیر فردی در کشتی ایجاد شود مشکل آن فرد نیست، مشکل همه است. خود قضاوت کنید: آینده از آن یونانیها و طرز تفکر آنهاست یا از آن آلمانها و طرز نگاه آنها به دنیای جدید.

۹ نظر:

ناشناس گفت...

مقاله خوبی بود. برای چاپ در گل‌آقا. وعلا کیه که ندونه حفظ پول مشترک اروپا و حضور اجباری یونان در اون به نفع آلمان و به ضرر یونان هست. یا اینکه یونانیها بیشترین ساعت کار در هفته رو دارن در میان کشورهای اروپایی.

حجت قندی گفت...

ناشناس:
یونان به اجبار در یورو هست؟ اتفاقا مکانیزمی در یورو نیست که یه کشور رو بشه اخراج کرد. یونان می تونه هر وقت خواست بگه خدا حافظ و اقتصادش به زمین بخوره.

حرف شما کاملا درسته که یونانیها ساعات کاری بیشتری در هفته دارند. ولی سن بازنشستگی در یونان 58 هست در حالی که سن بازنشستگی در آلمان 67 ساله.
http://aleksandreia.wordpress.com/2010/03/08/greek-retirement-age-and-more-on-the-greek-debt-crisis/

ناشناس گفت...

بذارید با دنیای واقعی سر و کله بزنیم:

متوسط سن بازنشستگی در اتحادیه اروپا ۶۱/۱ سال و در یونان ۶۱/۴ سال است (۱). در بریتانیا که بالاترین متوسط سن بازنشستگی را در اتحادیه اروپا دارد این رقم ۶۲/۲ سال (۲).

(۱)http://www.marxist.com/myth-of-lazy-greek-workers.htm
(۲)http://www.thisismoney.co.uk/money/pensions/article-1615956/UK-state-pension-is-the-worst-in-Europe.html

حجت قندی گفت...

من متخصص یونان نیستم ولی اینجا مثلا این رو می گه که :Retirement has averaged at 53 years of age.:

http://www.huffingtonpost.com/diane-francis/greece-is-not-a-country-i_b_871296.html

Amir گفت...

آقای قندی عزیز،
من وقتی به یک وبلگ اقتصادی می ایم انتظار دارم یک مطلب با زبان علمی و سطح تفکری بالا تر از مردم کوچه و بازار بخونم. اما من همین نحوه نقد یونان شما رو از یک راننده تاکسی هم شنیدم . ضمنا اگر شما motekhasses یونان نیستید چطور ان ها رو تنبل میخوانید ؟ لطفآ با پژوهش هاتان سطحه علمی بحس رو بالا ببرید نه بالعکس . مرسی.

ساسان گفت...

درود
اینکه کشوری مانند یونان تا این حد در منجلاب اقتصادی فرو میره نشانه روش زندگی اون هاست و ساعت کار کم و یا زیاد تاثیری نداره.
آلمانی ها به کمال گرایی معروفند و در دنیای امروز کار و تلاش حرف اول رو میزنه
با سپاس از مقاله خوب شما

jeerjeerak گفت...

This is interesting. I teach a class on globalization this term and today we were talking about the same thing in our class. I has asked students to find examples on how the Greek public sectors work, and one student had found that many many professions there are labeled as hazardous which renders them a retirement age of 51. In the list, there were hairdressers and musicians!

Amir گفت...

به نظر بنده، برنده این بازی یونان خواهد بود، یک ضرب المثلی بین ما در دوران سربازی جا افتاده بود که :
ان الله مع المتسعین،
یعنی: خدا با ک و ن گشادهاست.
یونانی ها پول مفت گرفتن و دنیا رو به گند کشیدن و مردم شون هم دارن حال می کنند. حالا آلمانی ها برن و مثل خر کار کنند تا بدهی های یونان رو بدن. اصلا همه دنیا گرفتار این آدمها شده اند، تا وقتی مکانیزم کنترل گشادها در دنیا وجود نداشته باشه، وضع همین جور باقی می مونه، هر چند سال یکبار یک کشور گشاد میاد و بقیه رو بیچاره می کنه

وحید گفت...

من الآن دانشجو هستم توی آلمان و کار دانشجویی هم می کنم. ولی خب مالیاتهایی که میره توی جیب یونان دهن ما رو هم سرویس کرده. ولی در کل وضع اقتصادی عالیه و توی فروشگاهها جلوی قسمت پرداخت صف پشت صفه ولی خب همه چیز هم به طرز محسوسی گرون شده.
ضمن اینکه بیشتر آلمانی ها هم حسابی از دست یونان عصبانی هستند و این طوری هم نیستش که شما در مقاله تون گفته بودین ملتش با جون و دل میخوان این پولا رو به یونانی ها بدن. هر چند واقعا ملت بی نظیری هستن به لحاظ رفتارهای کاری