۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

سنسورهای چراغ راهنمایی

توی شهر قبلی (بلکزبرگ)که بودم چراغهای راهنمایی به سنسورهایی مجهز بودن که وجود ماشین در چهارراه رو تشخیص می دادند. ارزش این سنسورها رو مخصوصا در چهارراههایی می شد درک کرد که خیابونی پر رفت و آمد رو به خیابونی خلوت وصل می کرد. چراغ طرف خلوت فقط وقتی سبز می شد که ماشینی در اونجا ایستاده باشه. یادم میاد که سال گذشته وقتی حدودهای 3 شب از مسافرت برمی گشتم، وقتی که به شهر رسیدم از 16 چراغ رد شدم که همه سبز بودن. (آره شمردمشون!) دلیلش این بود که من از خیابون اصلی می اومدم که به خیابونهای فرعی فراوونی وصله و همه چراغها سنسور داشتن. حالا روزگار ما رو هل داده یه مدتی به شهری جدید. توی این شهر جدید هیچ چراغی سنسور نداره. اینه که گاهی وقتها پشت چراغ قرمز و بدون هیچ دلیلی ایستادی.
نمی دونم که آیا استفاده از این سنسورها در ایران عمومی شده یا نه. یه جایی می خوندم که فایده این چراغها (در امریکا) خیلی بیشتر از هزینه اونهاست. یه تز فوق لیسانس می تونه محاسبه هزینه فایده این سنسورها در ایران (با توجه به قیمتهای انرژی و هزینه فرصت مردم و ترافیک و آلودگی و غیرو ) باشه. البته باید یه کم منتظر موند تا ببینیم قیمتهای انرژی چی می شن. ولی فکر کنم یه راه خوب خرج کردن پول یارانه ها به وسیله دولت، سرمایه گذاری روی همین سنسورها باشه که وقت و بنزین مردم در خیابونها کمتر هدر بره.

پ.ن. این همه سوژه اقتصادی، ببین ما از چی می نویسیم:)
پ. ن. 2. دوست گرانقدری این لینک رو فرستاده که نشان می ده توی تهران پروژه ترافیک هوشمند به کار گرفته شده.



۶ نظر:

ناشناس گفت...

حجت خان، ما سنسور سر خودیم. ماشین نیاد خودمون سبزش می کنیم میریم. گاهی بیاد هم میریم!

فارس نیوز! گفت...

این طرح ها خوبه اگه اجرایی بشه
من خودم تو 4راه جهان کودک (نزدیک ونک) از اینا دیدم و اونو مفید می دونم.

در ضمن آقای قندی به این لینک خبری برین و نظرتونو در موردش در یک پست بنویسین لطفا

حجت قندی گفت...

فارس نیوز:
آقا دولت، و تجربه کشور ما هم نشون می ده، می تونه به اقتصاد گند بزنه و این زمان می بره تا افتضاح کاری دولت رو درست کرد. اینکه اقتصاد امریکا به وضعیت مثلا سال 2000 برسه، بیش از ده سال وقت می خواد.

احسان گفت...

سلام
تشکر از مطلبتون
الان در ایران هم از این سنسورها استفاده میشه
و تولیدکنندگانی هم در خود ایران داره که در این زمینه فعالیت میکنند
سنسور چراغ راهنمایی وصل دستگاه فرماندهی می باشد و این سنسورها کف خیایان کار گذاشته شده اند که اگر دقت کنید قابل دیدن می باشند
از تولید کنندگان تجهیزات ترافیکی و چراغ راهنمایی در ایران می توان به شرکت آلتون رای http://www.altonray.com/home-fa.html و شرکت پردازش تام کار http://www.tamkarco.com/index.phpو شرکت های مثل نوبرپارت ، شرکت محیا و غیره نام برد

علی گفت...

البته نباید بد شهر جدید را گفت ولی جالب است ویرجینیا اقتصاد آزادتری دارد تا شهر جدیدت که هم صنایع زیادی از دست داده است و هم نیروی کار در آن سندیکاییست.

حجت قندی گفت...

نکته جالبی گفتی علی.
باید بهش فکر کنم.