۱۳۸۹ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

ازدواج دختر رئیس جمهور بزرگترین کشور کمونیستی دنیا با یک کاپیتالیست

چین بزرگترین کشور با سیستم سیاسی کمونیستی دنیاست که البته این روزها از بسیاری از کشورهای دیگر کاپیتالیست تر است. چین رئیس جمهوری دارد به نام هو جین تائو که رئیس حزب کمونیست هم هست. دختر هو با پسری ازدواج کرده که رئیس قبلی کمپانی سینا و یک میلیونر است. البته این ازدواج هفت سال قبل رخ داده است. رئیس جمهور هو هم برای اینکه دختر و دامادش را از اتهامات فساد و تبانی با دولت مصون نگه دارد آنها را برای زندگی به امریکا فرستاده است. کار داماد در امریکا عملا حمایت از کارفرماهای جدید است. به این معنی که در کسب و کار کسانی که ایده های جدید دارند سرمایه گذاری می کند و در سود آنها شریک می شود. به این کار در امریکا ونچر کاپیتالیست می گویند. به نظر می رسد که رئیس حزب کمونیست چین به خوبی ارزش پول و ایده های کاپیتالیستی را می داند.
البته پسر هو در چین است و او هم یک کارفرما است. اما شایعات زیادی درباره تبانی او با دستگاههای دولتی وجود دارد. پسر صاحب یک کمپانی است که دستگاههای ایمنی به فرودگاهها می فروشد و بیش از 90 درصد خریدهای این دستگاهها در چین از این شرکت است. به نظر می رسد که رئیس حزب کمونیست ارزش تبانی با دولت را هم به خوبی می داند.

۲ نظر:

پویا گفت...

سلام دوستم
میخام سوال کنم که در حال حاضر جریان غالب اقتصاد دنیا متعلق به چه مکتبیه؟
متعلق به شاگردان کینز هست یا هایک؟
و کدوم شاخه از هر یک؟
دوما میخاستم بدونم شخصی مثل هایک آیا از کمک های دولتی به افراد تهی دست یا حتی تضمین حداقل درآمد برای افراد جامعه حمایت میکنه یا نه ؟
من جایی دیدم که با این کار مشکلی نداشته اما گفته طوری که در کار بازار اخلال ایجاد نکنه و جدا از بازار باشه. اما متوجه نشدم این دقیقا به چه معناست و چه مکانیزمی رو برای این کار در نظر داشته؟

حجت قندی گفت...

پویا:
سلام
جواب قسمت دوما رو نمی دونم.
درباره قسمت اول: یک قسمت از اقتصاد علمی هست و قسمتی ایدئولوژیکی. اون قسمت علمی کاری به این کارها نداره. مثلا، آیا چاپ پول باعث تورم می شه یا نه یک سوال علمی است و جوابش از کارهای تئوری و داده ها در می یاد. اما قسمت ایدئولوژی قضیه و جایی که مربوط به دخالت دولت هست به نظریات هایک و کینز بیشتر مربوطه و هر کدوم طرفدارهای خودش رو داره.