۱۳۸۸ فروردین ۲۴, دوشنبه

درسهای اقتصادی سیاسی ماجرای سیب زمینی مجانی

دولت در ایران سیب زمینی مجانی به مردم می دهد. دولت می گوید که این سیب زمینی های مازاد خرید تضمینی است که یا باید آنها را از بین می برد یا اینکه مجانی به مردم می داد. مخالفان سیاسی دولت هم می گویند که این حرکت حرکتی سیاسی است. به نظر شما، توزیع مجانی این سیب زمینی ها چه عواقب مثبت و منفی اقتصادی و سیاسی در پی دارد؟
پ.ن.- قصد من تست دانش اقتصادی شما نیست. من خودم جوابهایی برای این پرسش دارم اما به دنبال نکات جدید می گردم. ممنون می شوم اگر نظر خود را در میان بگذارید.

۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

اولیش انتخابات

ناشناس گفت...

سوال اینه که آیا دولت سال گذشته هم همین کار رو با همین شرایط می کرد؟

ناشناس گفت...

این میتونه این حرکت رو در بین دیگر کاندیداها ترویج بده مثلا طرف مقابل بگه این اگه سیب زمینی داد من برفرض موز میدم (البته این یه مثاله )دوم اینکه طوری میشه که در اثر تکرار مردم
مردم این روحیه رو پیدا می کنن که در مقابل چیزهایی کم ارزشی مثل این حق رای خود رو بفرئشند که رواج این فرهنگ بس خطرناک است.

ناشناس گفت...

این از یک نظر سطح توقع مردم رو بالا میبره یعنی طرف میگه این که دستش به جایی بند نیس این طور میکنه اگه انتخاب بشه حتما آب و برق رو هم مجانی میکنه در حالیکه در عمل این اتفاق نمی افته و موجب نارضایتی همین میرم که سیب زمینی میگیرند میشود!

Ali گفت...

1. القای چند باره روحیه گداپروری در مردم عامی. دولتی که در حال کمک است و این کمک به صورت ریختن سیب زمینی روی زمین (همانگونه که برای ... غذا میریزند از روی لطف) نمود پیدا میکند و مردمی که ذره ذره عذت نفس خود را از دست میدهند در طی 30 سال
2. نشان از سیاست گذاری کتره ای و غلط در کاشت یک محصول. که به یکباره در یکسال اینهمه سیب زمینی آنهم در مقابل دولتی که خرید آنرا تضمین کرده.
3. نشان از ضعف شدید در صنایع پایین دستی که توانایی تبدیل سیب زمینی به محصولی با ارزش افزوده ندارند.
4. پیش بینی کمبود سیب زمینی در سال بعد چون احتمالا کشاورزان آنرا نخواهند کاشت
5. ایجاد دید تبلیغاتی سیاسی مثبت در نگاه مردم عامی

Reza Mohammadi گفت...

توزیع گسترده سیب‌زمینی در این وضعیت ارزونی قیمت آن را هم کمتر می‌کند و این در حالیست که بهترین زمان کشت سیب‌زمینی اواخر فروردین است. (۱) لذا حدس می‌زنم هفت هشت ماه دیگه گرونی سیب‌زمینی داشته باشیم.
از دید سیاسی فکر نکنم اونقدری که کشاورزها در این وضعیت ناراضی می‌شوند، مصرف‌کننده‌ها از ارزون شدن و به دست آوردن یک کالای ارزان که مانند آرد برایشان حیاتی هم نیست خوشحال بشوند.

۱. http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=کشت+سیب+زمینی

ناشناس گفت...

Be nazar mirese keh yek dolat e sAlem e khedmatgozAr bAyad niAzmand be mardomesh bAsheh tA motAlebAt-e unhA ro bar Avordeh koneh, na inkeh mardom niAzmand be dolat bAshan yA chashm be enAyAt e dolat dAshteh bAshan ta matAme'e sAhebAn e ghodrat dar natijeye in niAz tavassot e mardom barAvardeh besheh!

رامین گفت...

فکر کنم کار حوبی باشه، اینایی که سیب زمینی مجانی گیرشون اومده همون مالیات دهنده های همیشگی دولتن. لااقل اینجوری مالیاتشون هدر نرفته :)
از لحاظ سیاسی ولی فکر کنم بستگی به نتیجه انتخابات داره.

آزاده گفت...

راستش من بعید میدونم که اصلا "فکری" پشت این کار باشه! یعنی باور کنم بعضیها فسفر میسوزونند؟!;)

راهداری گفت...

میگه که مازاد بوده که باید دور می ریخته ولی اینجوری حلش کرده ولی باید یادمون باشه تقاضای سیب زمینی کهیک میلیون زیاد نمی شه که بتونه این مازاد رو جذب کنه بلکه یک میلیون تن از تقاضای بازار کم می کنه و حالا احتمالا سیب زمینی یک مدت روی دست مغازه دارها باد می کنه و اونها مجبور می شند سیب زمینی های گندیدشونو دور بریزند...

بهرام گفت...

من حدود سه ماه پیش که ایران بودم (اون موقع اصلا بحث سیب زمینی و دولت و این حرفها نبود ) شنیدم که کشاورزان زیادی بدلیل کاشت بیش از حد سیب زمینی و در نتیجه عرضه زیاد این محصول و قیمت پایین آن ضرر کرده یا ورشکست شده اند. نظر من اینست که دولت با این حرکت (بطور شانسی) به چند هدف رسیده از جمله حمایت از کشاورزان - اهداف انتخاباتی - جلوگیری از دور ریخته شدن سیب زمینی

ناشناس گفت...

سیب زمینی های مازاد کشاورزان که دولت بطور تضمینی خریداری کرد دیگر وجود ندارد، این سیب زمینی ها یا در انبارها گندید و یا با قیمت های ارزان به دامداران فروخته شد.

ناشناس گفت...

به نظر من حتي در صورت مازاد بودن دولت بايد آنها را معدوم و يا با صرف هزينه آنها را صادر مي كرد و يا بابت تعهدات خود به عراق و افغانستان مي فرستاد

زهرا گفت...

سلام
به نظر من این کار در سطح وسیعی انجامشد و تعادل بازار رو به هم زد و خیلی ها سیبزمینیهاشون رو دستشون موند و چوب حراج به مالشون زدند (شش کیلو 1000 نومان!!!)با این کارا نمی شه دل مردم و به دست آورد از یه طرف مفتی چیز بهشون می ده و از طرف دیگه کفر یه عده ی دیگرورو در میاره مهم اینه که مردم خودشون قدرت خرید داشته باشند و انتخاب کنند چی می خواند

ناشناس گفت...

چنانچه تجربه كمك به فرهنگيان در دوره شهرداري مد نظر قرار گيرد مي توان حركت را سياسي دانست .
اما تجربه اتخاذ سياست هاي احمدي نژادي حكايت از علاقه وافر ايشان وكارشناسان اقتصادي شان به توزيع يارانه حكايت از روالي عادي در توزيع سيب زميني واتخاذ تصميمي آني دارد .البته مثل هميشه بدون در نظر گرفتن تبعات وآثار آن .
چرا كه اگر منظور حمايت از توليد باشد توزيع در اين مقطع زماني (نه به لحاظ سياسي )به منزله نا اميد كردن توليد كنندگان براي سال زراعي بعد است.
حال تصميم با خواننده است كه چه تحليلي را بپذيرد اما آنچه مهم است درست يا غلط بودن اجراي آن در مقطع كنوني است كه آن هم بي رودربايستي به وضع مالي دريافت كنندگان وبا عرض معذرت وعذر خواهي به شعور خوانندگان بستگي دارد.

ناشناس گفت...

توزيع سيب زميني تداعي گر تقليد از برنامه هاي يوسف (ع) است آن هم به شكل استحاله شده امروزي .مهم نيت است كه واقعا الگوبرداري براي مقاصد سياسي است ويا نسخه اي است كه واقعا بر اساس باورها انجام شده قضاوت با خوانندگان .

Amin Zareian گفت...

man iadam miad ke vazireh keshavarzi chand rooz pish goft age faghat 2 baar digeh baroon biad moshkele kamboodeh gandoom nadarim ia ie chi to iyn maie...be nazaram miad ke sibzamini be aabe bishtari ehtiaj dareh ta gandoom, chera be jaa iyn hameh sibzamini gandoon nakashtan ... age ham moshkele technical boodeh ke nemishodeh gandom kasht chera az chand mahe pish fekri baraie mazade tolid nakardan ...iani vaghean hich rahi barie estefadeh az iyn hame sibzamini nist?!!! ...fekr konam age be jaa vezarate keshavarzi ie bongahe kharido forosh mizashtan farghi nemikard, man age ja vazire keshavarzi boodam estefa mikardam ... fekr konam iyn ieki vaziram mese kordan madrakesho az ie jaa kharideh :)))