۱۳۸۷ آبان ۱۵, چهارشنبه

سیگار تهدیدی بر علیه امنیت غذایی

امروز مطالعه جدید پزشکی دیدم که بیش از اینکه مطالعه پزشکی باشد شبیه مطالعه اقتصادی است. بر اساس این مطالعه که در یک ژورنال پزشکی (Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine) منتشر شده، دسترسی کودکان و بزرگسالان به غذای سالم و کافی در خانواده هایی که در آنها فردی سیگاری زندگی می کند بسیار محدودتر از خانواده هایی است که در آنها فرد سیگاری وجود ندارد. خلاصه بعضی از نتایج این بررسی:
  • عدم امنیت غذایی عدم دسترسی به غذای کافی که از نظر اجتماعی قابل قبول باشد تعریف شده است.
  • حداقل یک سیگاری در 23% خانواده هایی که در آنها کودکی زندگی می کند وجود دارد.
  • 17% کودکانی که در خانواده با حداقل یک سیگاری زندگی می کنند امنیت غذایی ندارند در حالی که 8.7 درصد کودکانی که در خانواده بدون سیگاری زندگی می کنند امنیت غذایی ندارند.
  • 3.2% کودکانی که در خانواده با حداقل یک سیگاری زندگی می کنند در عدم امنیت شدید غذایی به سر می برند در حالی که 0.9 درصد کودکانی که در خانواده بدون سیگاری زندگی می کنند در عدم امنیت شدید غذایی به سر می برند.
  • %23 بزرگسالانی که در خانواده با حداقل یک سیگاری زندگی می کنند امنیت غذایی ندارند در حالی که 11 درصد بزرگسالانی که در خانواده بدون سیگاری زندگی می کنند امنیت غذایی ندارند.
  • 12% بزرگسالانی که در خانواده با حداقل یک سیگاری زندگی می کنند در عدم امنیت شدید غذایی به سر می برند در حالی که %4 درصد بزرگسالانی که در خانواده بدون سیگاری زندگی می کننددر عدم امنیت شدید غذایی به سر می برند.
مطالعه نتیجه گیری کرده است که در خانواده های فقیر سیگار جایگزین غذا می شود.
به نظر من اگر همین مطالعه در ایران انجام شود همین نتیجه بدست خواهد آمد. توجه به این نکته لازم است که عدم امنیت غذایی در ایران به مراتب شدیدتر از کشوری مانند امریکاست که این مطالعه درباره آن است.
با نگاه به این بررسی، برای من چند سوال پیش آمده است:
  1. آیا می توان با تبلیغات بر علیه سیگار و مبازرزه با دخانیات با فقر هم مبارزه کرد؟
  2. تاثیر افزایش مالیات بر سیگار بر تغذیه کودکان چیست؟ لازم است به این نکته توجه شود افزایش قیمت سیگار مصرف را کاهش می دهد اما اگر کشش قیمتی کمتر از یک باشد (به این معنی که اگر برای هر یک درصد افزایش قیمت، مصرف کمتر از یک درصد کاهش یابد) در آن صورت افزایش قیمت بودجه خانواده سیگاری را بیشتر تحت فشار قرار میدهد و وضعیت امنیت غذایی بدتر می شود. اما اگر سیگار کشش قیمتی بالاتر از یک داشته باشد در آن صورت افزایش قیمت سیگار به امنیت غذایی و رشد کودکان کمک می کند. (مطالعات مختلفی که برای کشش قیمتی سیگار و من آنها را دیده ام کشش قیمتی سیگار در امریکا را بین 4.- و 1.5- برآورد کرده اند.)

۴ نظر:

ناشناس گفت...

احتمالا هر دو معلول اند، نه یکی علت اون یکی. حالا علت می تونه از یه طرف فقر به طور کلی باشه. از طرف دیگه اصولا آدم سیگاری یه پله کمتر از بقیه به سلامتی اهمیت می ده، و دلایلی مثل این.

ناشناس گفت...

از شما می خواهیم تا با کلیک بر روی لینک زیر به ما در فراگیر کردن یک حرکت مدنی یاری رسانید.

http://www.persianpetition.com/Sign.aspx?id=aa2238b0-0249-47fc-82f4-6be49087d0c7

بیاییم انفعال و کناره گیری را از خود دور کنیم. تاوان و هزینه های تغییرات به دوش خود ماست.

حجت قندی گفت...

ممکن است که حرف شما درست باشد که هر دو علتی دیگر دارند. سوال این است که اگر فرد سیگاری در خانواده با امنیت غذایی پایین سیگار را ترک کند آیا وضعیت غذایی کودکان در خانه بهتر می شود یا خیر؟ حتی در این صورت هم نتایج این تحقیق بسیار مفید است.

ناشناس گفت...

سلام دکی جون.همه حرفات قبول ولی اگه نکشیم چیکار کنیم؟
راستی دکی جون ماهم داریم اقتصاد میخونیم اونم از نوع کشاورزیش تازه وبلاگم داریم که توش ازمطالب شما (بانام خودتون) استفاده میکنیم.
به وبلاگ ماسر بزن خوشحال میشیم.
WWW.EGHTESAD86GAU.COO.IR
اگه چیزی در مورد اقتصاد کشاورزی پیدا کردی ما خواستاریم.
باتشکر فراوان