۱۳۸۶ آذر ۲۰, سه‌شنبه

خودکفائی در تولید گندم دیری نخواهد پائید.


قیمت جهانی گندم اخیرأ افزایش خیلی زیادی داشته به طوری که قیمت از 150 دلاربر هر تن در سال 2005 به 350 دلار در ماه اخیر افزایش پیدا کرده. در داخل اما قیمت تضمینی گندم هر کیلو 2250 ریال تعیین شده که اولا با قیمت سالهای قبل چندان تفاوت ندارد و ثانیا منعکس کننده تغییرات قیمتی در جهان نیست. خودکفائی در تولید گندم هم چند سال پیش بعد از افزایش قیمت تضمینی گندم به سطح جهانی آن حاصل شد. حالا هم دولت و به دلایل زیر باید قیمت تضمینی گندم را به سطحی برساند که منعکس کننده تغییرات قیمتی در جهان باشد. پیشنهاد من قیمت تضمینی گندم هر کیلو 3500 ریال است.

1- اگر دولت حق کشاورز را پرداخت نکند کشاورزان به تدریج کشت های دیگر را جایگزین گندم می کنند. توجه کنید که قیمت کشتهای دیگر متناسب با تورم افزایش پیدا می کند در صورتی که قیمت گندم بسته به تصمیم دولت است.
2- ممکن است گفته شود که افزایش قیمت تضمینی گندم باعث افزایش یارانه دولتی می شود که درست است. اما توجه به این نکته لازم است که قیمت تضمینی گندم هر کیلو 2250 ریال در حقیقت نوعی یارانه به مصرف کننده ولی از جیب کشاورز است که خود با توجه به آنکه کشاورزان نوعا از اقشار کم در آمدتر جامعه اند از بزرگترین بی عدالتی هاست.
3-چرا باید کشاورز اروپائی و امریکائی علاوه بر آنکه قیمت کالای خود را دریافت می کند از دولت خود یارانه هم دریافت کند اما دولت ایران از جیب کشاورز یارانه کالای کشاورزی به مصرف کننده پرداخت کند؟

۱ نظر:

A.D. گفت...

very good article Hojjat jaan. :) Bravo. I added you to my blogs.