۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

عقب ماندگی ما در سرمایه گذاری بر روی آموزش عالی با کیفیت

کلتک (Cal Tech) یکی از پر پرستیژترین دانشگاههای دنیاست. رئیس کلتک بودن هم همان پرستیژ را می آورد. اما چنان که این خبر بیان می کند آقای رئیس که جین لو چامئو نام دارد استعفا خواهد داد تا ریاست دانشگاه ملک عبداله را که  در عربستان سعودی است و درسهایش به زبان انگلیسی ارائه می شود به عهده بگیرد. به نظر می رسد که عربستان همان راه بقیه کشورهای عربی را می رود که سرمایه نفت را به کار گیرد و بر روی آموزش با کیفیت سرمایه گذاری کند. مجموع مواهب (دارایی در دسترس دانشگاه؟ به انگلیسی endowment) دانشگاه کلتک حدود 2 میلیارد دلار و مجموع مواهب دانشگاه ملک عبداله 10 میلیارد دلار است.

آخرین باری که در ایران بر روی دانشگاهی نو با کیفیت عالی سرمایه گذاری شد به نظر همان است که شریف را بوجود آورد.(درست می گویم؟) و گر چه به نظر من سرمایه گذاری روی دانشگاهها برای افزایش دسترس عموم به تحصیلات عالیه در بعد از انقلاب خوب بوده است، عدم توجه دولت به سرمایه گذاری بر روی دانشگاههای پر کیفیت (مخصوصا از نوع جدید آن و مخصوصا وقتی با کشورهای نفت خیز همسایه مقایسه شویم) مشهود است. سرمایه گذاری روی دانشگاههایی که به زبان انگیسی تدریس می کنند و می توانند پتانسیل بین المللی شدن را داشته باشند هم که تقریبا صفر است. ایجاد دانشگاهها با همکاری دانشگاههای بسیار معتبر خارجی، مانند شعبه هایی که دانشگاههای نیویورک، تگزاس ای اند ام، جرج تاون، و کلمبیا و غیرو در کشورهای نفتی همسایه ایجاد کرده اند، هم اکنون در ایران عملا ممکن نیست. متاسفانه اولویت اول چگونگی خرج کردن پول های نفت در کشور ما و در این چند ساله توزیع بوده است تا سرمایه گذاری روی نسلهای آینده.

امیدوارم که بحث در این باره در ایران باز شود.

پ.ن. کسی ترجمه خوبی غیر از مواهب برای endowment سراغ د ارد؟

۱۲ نظر:

شیکاگو گفت...

endowment به هدیه ای گفته میشود که اشخاص حقوقی و یا حقیقی به دانشگاه اهدا میکنند.
یکی از مهمترین مسائل پیش روی دانشگاه ها، بالا بردن همین هدایا است، چراکه بخش بزرگی از هزینه های دانشگاه ها از همین طریق به دست میاید. چیزی شبیه به خیرین مدرسه ساز خودمون، منتها اینها خیرین دانشگاه ساز هستند!
جالب است بدونی که بسیاری از اساتید، نام شخص یا سازمانی که هدیه بزرگی به آنها داده و یا پروژه های تحقیقاتیشون رو حمایت کرده، اول اسمشون میزارند، مثلاً رام گپال، عنوان کاملش GE Capital Endowed Professor of Business
است ، اینجا: http://users.business.uconn.edu/rgopal/
چون فاند درست و حسابی از ge capital داشته.

حجت قندی گفت...

نیام خان ممنون.

مسئله پیدا کردن یک کلمه فارسی است (یا شاید ساختن اون) که معنی اون رو برسونه. فعلا که کلمه ای نداریم. داریم؟

saeed گفت...

سلام
اینجا ظاهرا صندوق های وقفی رو معادل endowment fund در نظر گرفته اند.سر کلاس ها هم بیشتر در مورد این بحث میشه که کمک های آموزشی قراره در قالب این صندوق صورت بگیره.اما واقعا کی میتونه تشکیلات قدرتمندی مثل سازمان اوقاف رو راضی کنه که بیاد و در قالب یک صندوق سرمایه گذاری دارایی ها و منابع خودش رو سرمایه گذاری کنه؟!...مخصوصا اینکه ویژگی اصلی این صندوق ها شفافیت است!
سازمان بورس دنبال راه اندازی و اعظای مجوز به صندوق های وقفی هست اما ظاهرا هنوز ایرادات فقهی برطرف نشده..به خصوص اینکه پول و سهام رو نمیشه وقف کرد

ناشناس گفت...

با سلام
آقاي دكتر شما بهتر مي دانيد كه در ايران فعلاَ خون و خونريزي سر قدرت و حفظ منافع شخصي است و كسي جسارتاَ براي اين حرف ها تره خرد نمي كند دانشگاه شده بازار مقاله بازي به همت دانشجو اساتيد محترم در ايران به دليل حقوق كم و بر آورده نشدن انتظارات شان به هر پروژه اي چنگ مي اندازند كه گذران امور كنند ( اگرپروژه اي باشد به لطف دولت مهر ورز) بماند كه داستان جذب استاد و هيات علمي شدن هم خود هفت خان رستم است و بايد يا به بچه هاي بالاوصل شد و يا از دامن آقايان كرام بالا رفت تا بتوان جايي براي خود دست و پا كردعلم اندوزي و سرمايه گذاري براي آن در ايران چند سالي است مرده و حيف و هزاران حيف كه افراد بي لياقت بر مصدر امور تنها به فكر منافع خود هستند همين خود جنابعالي اگر برگرديد ايران (زبانم لال)بغض فارغ التحصيلان دانشگاه امام صادق يقه مبارك را خواهد گرفت كه اي خارج نشين آشنا با فرهنگ امپرياليستي ما به دنبال اقتصاد اسلامي هستيم و لا غير!!!همانطور كه اشاره كرديد بس عقب مانده ايم

شیکاگو گفت...

توی ویکیپدیا، پشتوانه مالی ترجمه کردند، البته به نظرم کمی گیج کننده است. شاید هدایای مالی بهتر باشه. یا حتی همون وقف که البته عربی هستش، اما بیشتر برای مخاطب فارسی ملموس است

حجت قندی گفت...

سعید خان:

وقف به نظر معنی کلمه رو می رسونه. فقط مشکل اینه که به قول شما معمولا وقوفات معانی فقهی با خودشون می یارن. ولی به نظر بهتر از مواهب هست.

حجت قندی گفت...

ناشناس:
همین اسلامی کردن علوم انسانی باعث می شه که اصلا ما نتونیم در علوم انسانی حرفی بزنیم. دلیلش هم اینه که می خوان مثلا علم اقتصاد رو داخل قالبی بریزند که اصلا برای اینکار درست نشده.

حجت قندی گفت...

نیام:

ممنون. به نظر من هم وقف خوبتر از بقیه به نظر می یاد.

ناشناس گفت...

جناب قندی سلام
در ایران اوضاع دانشگاهها چنان آشفته است که اصلاً اسم دانشگاه برایشان به شوخی می ماند. بخصوص دانشگاههای شهرستانهای کوچک با امکانات ناچیز که دانشجوی فوق لیسانس و دکترا هم می گیرند و اغلب اعضای هیات علمی جدید الاستخدام هم فقط اسم علم به گوششان خورده و در همه رشته ها بیشتر به درد تدریس فقه و الهیات می خورند. تازه قرار است همین امسال 7 هزار نفر عضو هیات علمی جدید استخدام شوند! تا حالا که خدا را شکر پول مفت نفت را داشته ایم و روز و روزگارمان بدون نیاز به متخصصان حرفه ای چرخیده است. از این به بعد هم خدا بزرگ است!

حجت قندی گفت...

ناشناس سلام

ممنون از نکاتی که گفتین. کیفیت علوم انسانی مخصوصا همون طور که شما هم اشاره کردید در ایران در حد اسف بار هستش.

ds گفت...

endowment معادل دقیق نداره چون عملا پشتوانه اش فقط حس خیرخواهی افراد هست اما وقف پشتوانه ای جز ایمان و عقاید مذهبی نداره اما به طور کل "موقوفات" یا یه چیزی مثل "هدایای عمومی یا کمک های عمومی".
در مورد دانشگاه فکر می کنم بی انصافی باشه اگه علوم پایه زنجان رو نادیده بگیریم هرچند که شاید از منظور شما در نوشته هم فاصله داشته باشه.

ناشناس گفت...

ملاحظه مي فرمائيد آقاي دكتر
حالا شما بگو چرا آموزش عالي اينقدر بي كيفيت مانده??!!!
http://www.mehrnews.com/detail/News/2006044