۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

قیمت ارز در بازار آزاد

قیمت امروز ارز در بازار آزاد طبق محاسبه من برابر  3456.38 تومان بوده است. خطای محاسبه (بدون توجه به ریسکی که توضیحش می آید)باید کمتر از نیم درصد باشد. توجه کنید که این عدد را از بازار نیامده بلکه محاسبه شده است. در محاسبه ریسک هجوم نیروی انتظامی به بازار منظور نشده است. اگر این ریسک را در نظر بگیرید در آنصورت قیمت دلار باید کمی کمتر از عدد بالا باشد که به دلیل اینکه ریسک پریمیوم مردم را دانسته نیست محاسبه آن خظا مشکل است. به نظرم تفاوت قمیت خرید و فروش ارز می تواند منعکس کننده حداکثر ریسک پریمیوم باشد.

پ.ن. برای اینکه ابهامی پیش نیاید، محاسبه به این گونه بوده است که من رگرسیون ساده اکسلی بین نرخ های گذشته طلا و سکه در ایران و جهان و نرخ ارز انجام داده ام و رابطه بین آنها فوق العاده قویست. گاهی این رابطه دچار خدشه می شود که راه را برای آربیتراژ زرنگها احتمالا در ایران باز می کند. اما با این قیمت طلا در ایران، قیمت دلار باید این باشد که می بینید.

پ.ن. امروز هم قمیت را حساب کردم و عدد 3324.4 را گرفتم. دنیای اقتصاد عدد 3270 را ذکر کرده است که خطایی حدود 1.6 درصد است. 

سایتهایی مثل مثقال دیگر قیمت ارز را اعلام نمی کنند و شایعات درباره قیمت ارز زیاد است مثلا بعضی از سایتهای داخلی قیمت 2850 تومان را امروز منعکس می کردند که اصلا درست نیستند.

۷ نظر:

Norman گفت...

میشه یه کم توضیح بدین که چه فاکتورهایی رو توی این محاسبه منظور کردین،‌ و چرا با نرخی که براساس قیمت طلا تخمین زده میشه تفاوت زیادی داره (احتمالا قیمت طلا هم توی بازار ایران واقعی نیست پس)؟

حجت قندی گفت...

قیمت جهانی طلا رو منظور کنید مسئله حله دیگه نیست

حجت قندی گفت...

در ضمن قیمت طلا بعضی وقتها در ایران بیشتر یا کمتر از اونی که باید حرکت می کنه که راه رو برای آربیتراژ باز می کنه. من کارم ارز و طلا نیست ولی حدس می زنم که یک عده ای این وسط از این آربیتراژ استفاده می کنند.

صدرا گفت...

مبشه نحوه محاسبتونا به من آموزش بدین ممنون از لطفتون

حجت قندی گفت...

من فایل محاسبه رو گم کردم و اعداد دقیق رو نمی دونم اما یک رگرسیون ساده برای اعداد حدود یک ماه دیتا گرفتم که اعداد مربوط بودند به قیمت ارز در ایران و اون طرف هم قیمت طلا و قیمت جهانی ارز. رابطه خیلی خطی به دست می یاد.
از ضرائب می تونید استفاده کنید که قیمت ارز رو وقتی که قمیت طلا در ایران و جهان معلوم هست پیدا کنید/

حجت قندی گفت...

فکر می کنم اینطوری بود.
قیمت طلا در ایران بر حسب تومان ضربدر عدد 2.64 تقسیم بر هزار تقسیم بر قیمت طلا در جهان ضربدر 1720

ناشناس گفت...

سلام، فایل نرخ طلا و ارز بازار آزاد رو از کجا میشه تهیه کرد؟