۱۳۹۱ مهر ۲۹, شنبه

بر هم ریختن بازار ارز به وسیله دولت

این روزها دولت تمام تلاش خود را کرده است که بازار ارز را از بین ببرد. البته کم کم می فهمند که نمی توانند بازار آزاد ارز را جمع کنند که قصه دیگری است. (مثلا وزیر باهوش اقتصاد گفته بود که باید این بازار مکاره را جمع کنیم. ما هم البته از این مزاح خندیدیم.) بگیر و ببند هم فایده ای ندارد. بازار سر جایش است البته بازار کمی با قبل متفاوت شده ولی بازارش هست. اما اگر موفق می شدند که به قول خودشان جمع کنند بازار ارز را چه می شد؟ معنیش این نمی شد که قیمت ارز آن شده که در بازار مبادلاتی است یا آن که در بازار ارز مرجع است که آنها همه قیمت رانتی است. معنیش این بود که قیمت ارز بی نهایت شده است. چرا؟ تصور کنید که کسی به بازار برود و ارزی را که برای مسافرت مثلا لازم دارد نتواند بخرد. یعنی حتی اگر ده هزار تومان هم بدهد نتواند یک دلار بگیرد. صد هزار تومان هم بدهد نتواند یک دلار بگیرد. یعنی که قیمت ارز بی نهایت شده است.

که البته نشده است چون دولت نتوانسته است که بازار ارز را نابود کند.

۱۳ نظر:

ابراهیم گفت...

چند شب پیش تلویزیون میگفت برای عده ای که طلا از کشور برده اند و ارز وارد کرده اند به عنوان مفسدفی الارض حکم اعدام صادر شده. یعنی اینها همان کاری را کرده اند که دولت و بانک مرکزی نمی توانند انجام دهند و حالا برایش حکم اعدام گرفته اند؟!

حجت قندی گفت...

به ابراهیم:

حکم اعدام برای مسائل اقتصادی واقعا خطری بزرگ برای سرمایه گذاری و آینده اقتصادی است. اصلا آدم می ماند که چه بگوید.

ناشناس گفت...

مردی که سوار بر بالن در حال حرکت بود ناگهان به یاد آورد قرار مهمی دارد؛ ارتفاعش را کم کرد و از مردی که روی زمین بود پرسید:
"ببخشید آقا ؛ من قرار مهمی دارم ، ممکنه به من بگویید کجا هستم تا ببینم به موقع به قرارم می رسم یا نه؟
"مرد روی زمین : بله، شما در ارتفاع حدودا ۶ متری در طول جغرافیایی "41 '21 37 درجه و عرض جغرافیایی "18 '24 17 درجه هستید.
مرد بالن سوار : شما باید مهندس باشید.
مرد روی زمین : بله، از کجا فهمیدید!؟
"مرد بالن سوار : چون اطلاعاتی که شما به من دادید اگر چه کاملا ً دقیق بود ولی به درد من نمی خورد
و
من هنوز نمی دانم کجا هستم و به موقع به قرارم می رسم یا نه؟
"مرد روی زمین : شما باید مدیر باشید.
مرد بالن سوار : بله، از کجا فهمیدید!!؟؟
"مرد روی زمین : چون شما نمی دانید کجا هستید و به کجا می خواهید بروید، قولی داده اید و نمی دانید چگونه به آن عمل کنید و انتظار دارید مسئولیت آن را دیگران بپذیرند.
نمی دانید چگونه باید بپرسید و ضمنا اطلاعات دقیق هم به دردتان نمی خورد!

علی گفت...

قیمت ارز و طلا چند روزه که سیر نزولی گرفته در حالیکه هیچ کدوم از پارامترهای تاثیر گذار مثل تحریم یا سومدیریت تغییر نکرده. بنظر بانک مرکزی داره دلار تو بازار تزریق میکنه ولی با چه هدفی الان؟

حجت قندی گفت...

به علی:
من از قیمت ها الان خبر ندارم. شما از کجا قیمت می گیرید.

البته سیگنالهای جانبی که از بازار می آیند ناامید کننده هستند. من نمی دونم که از این سیگنالها چه برداشتی باید کرد. مثل همین حرفهایی که وزیر نفت امروز زدند مربوط به قطع فروش نفت و از این چیزها.

علی گفت...

من هم به بازار داخل دسترسی ندارم ولی یک سری صرافی های ایرانی توی امریکا و کانادا هستن که قیمت هاشون دنبال رو قیمت های ایران هست با اختلاف حدود %۵. من انها را چک میکنم. البته حرف شما هم درسته مثلا احتمالا همین حرف های وزیر نفت باعث شد قیمت چهارشنبه دوباره ۲۰۰-۳۰۰ تومان بره بالا! این تحلیل هم جالبه درضمن:

http://baztab.net/fa/news/16668/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87200-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%D8%9F

حجت قندی گفت...

ممنون ازلینک.
البته چیزی که این روزها اهمیت نداره این آمار درآمدهای ارزی در سالهای قبل هست.

ناشناس گفت...

حالا ما هم ماندم برای چه وبلاگت فیلتره
یک بیوگرافی از خودت بزار ببینم

زروان ازلی گفت...

سلام. من وبلاگتون رو از گودر و پلاس دنبال می کنم خیلی ساده و آموزنده مفاهیم اقتصادی رو تشریح می کنه. من به این لینک برخوردم میشه در یه پست ساده یا کامنت و به طور کلی ممکنه بگید ایشون درست می گند یا نه؟ آیا واقعا در هر صورت نرخ ارز طبق گفته ایشون به 1500 تومان افت پیدا می کنه؟ پیشفرضهاشون علمی و درست هستند یا یه آرزوی سیاسی رو شکل اقتصادی بهش دادن. پیشاپیش ازتون ممنونم

منتظر افت شدید قیمت ارز باشید

حسین گفت...

با اجازۀ حجت من جوابی به زروان بدهم
مطمئناً آقای ادیب حاضر خواهند بود پیش بینی خود را به محک آزمایش بزنند. من پیشنهاد معامله دارم که در صورت صحت ادعایشان سود کلانی خواهند برد. این معامله short selling است. من یک میلیون دلار به ایشان وام می دهم به نرخ بهرۀ توافقی. ایشان ببرند این دلارها را در بازار آزاد بفروشند به 3500 تومان و 3.5 میلیارد را بگیرند بگذارند در بانکشان. بعد وقتی دلار شد 1500 تومان بروند یک و نیم میلیارد آن را بدهند دلار بخرند و تحویل من بدهند (البته بهره را هم خودتان حساب و وارد کنید) و مابقی را نوش جان کنند. اینطوری من روی دلارهایم بهره گرفته ام و ایشان سال دیگر حدود دو میلیارد در حسابشان دارند. هر دو راضی هستیم و خوشحال!

حجت قندی گفت...

زروان:
حسین حق مطلب رو گفت. من هم کاملا موافق. اما جالب اینه که در حرف آقای ادیب می شه به این نکته رسید که وضع ارزی در اثر تحریم هست و من با ایشون کاملا موافقم، اما اینکه تحریم برداشته بشه به زودی، من که فکر نمی کنم.

زروان ازلی گفت...

@ حسین
ممنونم از جواب هوشمندنانه ای که دادید :)
@ حجت قندی
ممنونم از جواب تون. بله از نوشته آقای ادیب اینطور برداشت میشه که بالارفتن قیمت دلار مربوط به تحریمه . ولی ایشون سعی می کنند بگن در هر صورت برگ آخر و برنده دست بانک مرکزیه هر چقدر تحریم ها سخت بشن و آخر نوشته شون نوشتند که بانک مرکزی می تونه با بستن خط اعتبار بانک ها هر اتفاقی که بیفته دلارو به 1500 تومن برسونه ولو اینکه همه بانک ها ورشکست بشن و به این کار گفته بودند اقتدار بانک مرکزی آیا عملا در شرایط اقتصادی و سیاسی ایران میشه این کارو کرد؟ و آیا واقعا این کار نرخ دلارو به سطح 1500 می رسونه و تثبیت می کنه؟

حجت قندی گفت...

به زروان:
هر کاری هزینه ای دارد. مثلا دولت می تواند واردات را به کلی مختل کند و به همین وسیله قیمت ارز را کمی پائین بیاورد. یا تصمیمی که شما ذکر کردید. ولی، من فکر نمی کنم که به هیچ وجه به ارز 1500 تومانی برگردیم. و ثانیا نمی فهمم چرا قیمت ارز آنقدر مهم شده که حاضریم به اقتصاد آسیب برسانیم که این قیمت را کاهش دهیم.