۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

دولت باهوش، بانک مرکزی باهوش تر

دولت در سال گذشته 9.6 میلیون سکه پیش فروش کرده به قیمت حدود 600 هزار تومان. قیمت سکه در بازار حدود 1.4 میلیون تومان است که تفاوت این دو قیمت می شود حدود 800 هزار تومان. ضربدر تعداد سکه می شود به عبارت: 7 هزار و 680 میلیارد تومان. خورده اش را که کنار بگذاریم هفت هزار میلیارد تومان، یا هفت ملیون ملیون تومان، منتقل شده از خزانه به خریداران سکه. که حتما همگی از قشر محرومند دیگر. به این می گویند دولت باهوش. بانک مرکزی باهوش. نوبل اقتصاد باید بگیرند این آقایان.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

Certainly they are smarter than you; they are not going to give any gold coin to anyone and whoever complains can get his/he deposit back!

حجت قندی گفت...

ناشناس:
خواهیم دید که می دن یا نه. اما هم دادنشون بد هست هم ندادنشون. اگه بدن که همون باهوشی هستند که من گفتم. اگه ندن اون باهوشی هستن که شما گفتین. اما اعتبار تو مملکت ما هم نادره نه؟

طه متین گفت...

دکتر خیلی دوست دارم نظرتون در مورد این مقاله بدونم :
http://rajanews.com/detail.asp?id=140701

نویسنده مدعی شده در فاصله 1980 تا 2012 آمریکا با تراز تجاری منفی عملا 8.5 تریلیون دلار نقدینگی از مرزهای خودش خارج کرده که این پول هرگز به آمریکا برنگشته، از طرفی با توجه به وجود تورم 160 درصدی در همین بازه نتیجه گرفته آمریکا بیش از تولید ملی پول چاپ کرده و چون این پول مرجع مبادلات بین المللی است لذا به آمریکا برنخواهد گشت و موجب تورم در خود این کشور نخواهد شد، در عوض آمریکا بدون عرضه کالا معادل این رقم در بازارهای جهانی، عملا توانسته صرفا با چاپ پول و ارسال آن به بیرون، کالا و خدمات خارجی را به صورت مجانی حداقل معادل همان عدد دریافت کند.

حجت قندی گفت...

آقای متین:
ارقام داخل تحلیل به نظر درست می رسند (من چک نکرده ام شما خود می توانید با اینتر نت چک کنید). اینکه امریکا با صرف چاپ پول هم برخی از کالاها را وارد کرده، بگوییم که درست است. اما توجه کنید که همین پولهای دلاری در گردش در دنیا عملا تعهد امریکا است. به عبارتی، اگر همین دلارها را بیاورید به امریکا و با آن بخواهید خانه، ماشین، آی پد یا هر چیز دیگری بخرید، می توانید. سوالی که هست و سوال مهمتر است این است که چرا امریکا توانسته چنین کاری بکند و مثلا ایران نتوانسته؟

ناشناس گفت...

سرخپوستان!!!!
مردان قبیله سرخ پوست درايالات متحده آمريكاي از رییس جدید می پرسن: آیا زمستان سختی در پیش است؟
رییس جوان قبیله که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشت، جواب میده «براي احتياط برید هیزم تهیه کنید» بعد میره به سازمان هواشناسی کشور زنگ میزنه: «آقا امسال زمستون سردی در پیشه؟»
پاسخ: «اینطور به نظر میاد»، پس رییس به مردان قبیله دستور میده که بیشتر هیزم جمع کنند و برای اینکه مطمئن بشه یه بار دیگه به سازمان هواشناسی زنگ میزنه: «شما نظرقبلی تون رو تایید می کنید؟»
پاسخ: «صد در صد»، رییس به همه افراد قبیله دستور میده که تمام توانشون رو برای جمع آوری هیزم بیشتر جمع کنند. بعد دوباره به سازمان هواشناسی زنگ میزنه: «آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیشه؟»
پاسخ: بگذار اینطوری بگم؛ سردترین زمستان در تاریخ معاصر!!!
رییس: از کجا می دونید؟
پاسخ : چون سرخ پوست ها دیوانه وار دارن هیزم جمع می کنن!!

خیلی وقتها ما خودمان مسبب وقایع اطرافمان هستیم ..

حالا بنظر شما دلار باز هم گرون میشه ؟؟

حجت قندی گفت...

ناشناس:
خیلی جالب بود. ولی نه.
جدا شوکی به بازار وارد شده و اگه روال به همین صورت ادامه داشته باشه، وضع خرابتر هم می شه. البته شما به هواشناسی زنگ زدید، توجه دارید که!:)

علی گفت...

فکر کنم یکی از بهترین راه ها برای پیش بینی روند امور (با فرض ثابت ماندن حکومت بر سرموضع) برآورد میزان ذخیره ارزی ایران هست که فکر نکنم خیلی سخت باشه. ولی برای بهتر پیش بینی کردن باید علاوه بر این میزان دلار یا یورو این ذخیره هم مشخص شود چون حداقل از ۶ ماه پیش به این طرف اکثر پرداخت ها به ارزی غیر از دلار یا یورو بوده است و با این تحریم های جدید این میزان کمتر هم میشود. البته اینکه دولت چقدر دلار یا یورو دارد و چقدر مثلا یوان یا روپیه، کار خیلی سختی هست به نظرم. شاید اینجوری بهتر بشه حدس زد دلار تا کجا بالا میره و حتا حکومت کی کوتاه میاد! نظر شما؟

حجت قندی گفت...

به علی:

اینکه دولت چقدر ذخیره ارزی داره فقط یک قسمت از معما رو حل می کنه، درسته. اما مسائل دیگه هم هست. مثلا دسترسی دولت به این ذخیره ارزی. میزان تخمین بازار از درآمد ارزی در آینده، و یا تعداد کسانی که می خواهند سرمایه از ایران ببرند و غیرو..
همه می شوند فاکتور مهم حداقل در کوتاه مدت.